سلامت خانواده

ضرورت تشخیص تیروئید دائمی و گذرا در نوزادان با غربالگری به منظور پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی

ندا مستوفی زاده در گفت و گو با خبرنگار ایمنا درباره کم کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان اظهار کرد: در ایران همه نوزادان با خون گیری از کف پا و در صورت نمونه گیری در صورت مشکوک بودن یا داشتن اختلال، از نظر کم کاری مادرزادی تیروئید غربالگری می شوند. ، آزمایش تیروئید نوزادان تکرار می شود.

وی با بیان اینکه در صورت تشخیص کم کاری مادرزادی تیروئید، نوزاد با قرص درمان می شود، تصریح کرد: اهمیت غربالگری مادرزادی تیروئید و درمان آن برای نوزادان، پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی است، زیرا در صورت عدم درمان، تا سه سالگی خود را نشان می دهد. درجاتی از اختلال روانی

فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان تصریح کرد: کم کاری مادرزادی تیروئید به دو دلیل وجود اختلالات ساختاری در غده تیروئید و وجود درجاتی اختلال در تولید هورمون های تیروئید به صورت ژنتیکی رخ می دهد.

مستوفی زاده با بیان اینکه کم کاری مادرزادی تیروئید با دارو کنترل و درمان می شود، ادامه داد: برای نوزادان مبتلا به کم کاری مادرزادی تیروئید محدودیت تغذیه ای و رژیمی خاصی وجود ندارد و فقط باید قرص هایی که برای کنترل و درمان تیروئید تجویز می شود با فاصله از سایر داروها مصرف شود. چون آهن و شیر خشک حاوی سویا باید مصرف شود.

وی گفت: کم کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان به دو گروه دائمی و گذرا تقسیم می شود. تمام نوزادانی که کم کاری تیروئید تشخیص داده می شود تا سه سالگی تحت درمان قرار می گیرند و پس از سه سالگی داروی آنها به طور موقت به مدت یک ماه قطع می شود. و دوباره آزمایش تیروئید از آنها گرفته می شود.

فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان اضافه کرد: اگر نتیجه آزمایش تیروئید این کودکان نشان دهنده اختلالات تیروئیدی باشد، کودک مبتلا به انواع تیروئید دائمی است و باید دارو مصرف کند، اما در صورت طبیعی بودن نتیجه آزمایش، کودک باید دارو مصرف کند. از انواع گذرا رنج می برد. تیروئید تحت تأثیر قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا