بهداشت و درمان

ضرورت احیای نقش حکیم در طبابت

به گزارش خبرگزاری بهداشت ، جلسه مشترک ادارات اخلاق و آموزش پزشکی به صورت حضوری و مجازی در آکادمی علوم پزشکی برگزار شد. در این جلسه موضوع “تأثیر آموزش و استفاده از رویکرد عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت در بهبود خدمات درمانی” بحث شده است.

در این جلسه ، Alireza Oliai Manesh ، عضو ثابت آکادمی علوم پزشکی و دبیر کارگروه اخلاق آموزش پزشکی ، سخنرانی کرد و به لزوم بازگشت به نقش خردمندانه در پزشکی و نه نقش پزشک بالینی و متخصص اشاره کرد.

وی بر تمرکز بر عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت در سطح ملی و بین المللی تأکید کرد.

“عوامل اجتماعی سلامت یکی از ستونهای جدا نشدنی در سیستم آموزش پزشکی و ارائه خدمات درمانی است ؛ بی اعتنایی به این عوامل می تواند منجر به اختلال در سیستم بهداشتی شود و بر لزوم ادغام کامل این رویکرد در آموزش پزشکی در کشور تأکید کرده است.

پس از این جلسه ، گزارشی از وزارت بهداشت و آموزش پزشکی در زمینه عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت ارائه شد. از جمله این دستاوردها ، توسعه “شبکه تحقیقاتی عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت” است که یکی از بزرگترین شبکه های تحقیقاتی کشور است.

همچنین ، طراحی اخیر شبکه مراقبت های بهداشتی اولیه با رویکرد مبتنی بر عوامل اجتماعی و شناسایی ادغام مدل مبتنی بر محله این رویکرد در سیستم خدمات بهداشتی اساسی کشور ، که با همکاری مرکز تحقیقات بهداشت علوم پزشکی تهران و معاون وزیر بهداشت و سازمان بهداشت جهانی انجام شد ، سایر اقدامات کلیدی در این منطقه بود. تجربیات سایر کشورها در ادغام رویکرد SDH در آموزش پزشکی و آموزش منابع انسانی مبتنی بر جامعه نیز مورد بررسی قرار گرفت و بر اهمیت آن در کشور ما تأکید شد.

اثرات بالینی مثبت دید جامعه مبتنی بر جامعه نیز مورد بررسی قرار گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا