بهداشت و درمان

ضرورت آموزش مهارتهای زندگی به دانشجویان برای پیشگیری از افزایش خودکشی

به گزارش خبرگزاری سلامت، دکتر مسعود حبیبی در دهمین دوره «آموزش حرفه ای برای روسا و کارشناسان پروژه پنجره جدید» با عنوان «مداخله شناختی- رفتاری در مدیریت رفتارهای خودآزاری و خودکشی در دانشجویان و دستیاران دانشگاه‌های علوم پزشکی» که در محل ستاد یکی از فرهنگیان وزارت بهداشت برگزار شد. و معاونت دانشجویی برای پیشگیری و سپس مقابله با این موضوع است، افزود: مراکز مشاوره مبتنی بر سبک زندگی اسلامی – ایرانی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور در این زمینه فعال هستند و این مسئولیت اهمیت و وزن کار ما را دو چندان می کند.

دکتر حبیبی با اشاره به ساختار دفاتر مشاوره و سلامت روان دانشگاه های علوم پزشکی تصریح کرد: با گسترش ساختار سازمانی مراکز مشاوره بر اساس سبک زندگی اسلامی و ایرانی موفقیت های بیشتری فراهم می شود. این تغییرات به ما کمک می کند تا منابع انسانی و مالی لازم را بهتر تامین کنیم و وظایف مربوط به دانش آموزان را به نحو احسن انجام دهیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با تاکید بر فعالیت های اخیر این حوزه گفت: اقدامات متعددی از جمله طراحی و ایجاد شبکه مهارت های زندگی انجام شده است. به همین منظور اولین کارگاه آموزشی مربی مهارت های زندگی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد که می تواند مبنای برنامه های آتی باشد.

وی افزود: لازم است درس «مهارت های زندگی» در بین دروس عمومی دانش آموزان گنجانده شود تا به صورت علمی با مهارت های زندگی آشنا شوند. این پیشنهاد به شورای عالی برنامه ریزی پزشکی ارائه شده و یکی از ضروری ترین دروس در زمینه آموزش عمومی برای دانشجویان پزشکی است.

ضرورت آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان

دکتر حبیبی تاکید کرد: دانش آموزانی که مهارت های لازم برای مقابله با مشکلات و ارتباط موثر با خانواده و دوستان را فرا می گیرند، تاب آوری بیشتری پیدا کرده و از افکار مضر دور می شوند. گاهی اوقات دانش آموزان ممکن است ظاهری شاد داشته باشند اما فاقد این مهارت ها باشند. پس باید هوشیار بود.

وی با اشاره به لزوم گسترش مهارت های زندگی در بین دانش آموزان نخبه، افزود: دانش آموز نخبه علاوه بر هوش و توانایی تحصیلی خود باید این مهارت ها را نیز بیاموزد تا بتواند برای خود، خانواده و کشورش موثرتر باشد و پایدار بماند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: هنر ما ارائه مهارت های زندگی تنها در قالب کلاس های آموزشی نیست، بلکه با خلاقیت و نوآوری متخصصان این حوزه، با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی، هنری و سرگرمی، تاثیرگذاری و استقبال را در بین دانش آموزان افزایش دهیم.

معاون وزیر ادامه داد: کارگاه ها مخاطبان خاص خود را دارند اما باید با تولید مستند، فیلم کوتاه و استفاده از ظرفیت هنری و رسانه ای این موضوعات را برای دانش آموزان جذاب کنیم. از این طریق می توانید از جشنواره سیمرغ و سایر جشنواره های فرهنگی وزارت بهداشت بهره مند شوید.

دکتر حبیبی همچنین با تاکید بر اهمیت پروژه «پنجره نو» گفت: برگزاری چنین طرحی اقدام ارزشمندی است و از تمامی همکارانی که با دانش و تجربه خود در جهت تحقق آن گام برداشتند کمال تشکر را دارم. این طرح به قدری کاربردی و موثر است که به عنوان یکی از طرح های برگزیده مورد حمایت سازمان اجتماعی وزارت کشور قرار گرفته است.

وی با تاکید بر استفاده از متخصصان برجسته روانپزشکی، روانشناسی و مددکاری اجتماعی در اجرای این طرح افزود: باید با تکیه بر توان علمی پزشکان، روانپزشکان، روانشناسان و مددکاران متخصص خدمات موثری را به جامعه دانشگاهی ارائه کنیم و با گزارش دهی شفاف به دانشجویان و خانواده ها این اطمینان را بدهیم که در کنار آنها هستیم و کار را رها نخواهیم کرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت یادآور شد: اگرچه آمار خودکشی در جامعه دانشگاهی نسبت به جامعه و میانگین جهانی بیشتر نیست، اما حتی یک مورد هم زیاد است و نباید اتفاق بیفتد.

وی در ادامه گفت: لازم است برنامه های فوق برنامه، فرهنگی و ورزشی تدوین شود تا دانش آموزان در قالب گروه های فرهنگی و اجتماعی فعال باشند و فرصت اثرگذاری و شنیدن و دیده شدن را داشته باشند. مدیریت فرهنگی، تربیت بدنی و اداره کل دانشجویی باید در این زمینه ورود جدی تری داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا