سلامت خانواده

شیوع گرمازدگی در روزهای گرم تابستان/خطرناک ترین مرحله گرمازدگی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

سلامت جو، گرمای بی سابقه ای که این روزها همه را به دردسر انداخته است با مخاطرات ناگواری همراه است. برای مثال گرمازدگی را می توان شایع ترین عارضه هوای گرم دانست. اما در این بین شاهد تشدید عوارض گرمازدگی هستیم که منجر به گرمازدگی می شود.

گرمازدگی چیست؟

گرمازدگی به دلیل گرم شدن بیش از حد بدن به دلیل قرار گرفتن در معرض طولانی مدت یا فعالیت بدنی زیاد در دمای بالا رخ می دهد. این جدی است بیشترین شکل آسیب گرما گرمازدگی است و علائم گرمازدگی زمانی ظاهر می شود که دمای بدن به 40 درجه سانتیگراد یا بالاتر برسد.

گرمازدگی نیاز به درمان فوری دارد زیرا می تواند به سرعت به مغز، قلب، کلیه ها و ماهیچه ها آسیب برساند. هر چه درمان بیشتر به تعویق بیفتد آسیب بیشتری وارد می شود و احتمال عوارض جدی تر یا مرگ افزایش می یابد. گرمازدگی نوعی از هایپرترمی یا این بیماری ناشی از گرما است که دمای بدن به طور غیر طبیعی افزایش می یابد.

مرحله چهارم گرمازدگی

مجید شجاعی، فوق تخصص فوریت های پزشکی گرمازدگی را دارای چهار مرحله عنوان کرد که شامل مراحل استرس گرمایی، گرمازدگی، گرمازدگی و گرمازدگی است.

وی با اشاره به اینکه هر یک از این مراحل علائم خاصی دارد، گفت: در مرحله استرس گرمایی فرد علائمی مانند سرگیجه، ضعف، حالت تهوع، تشنگی و سردرد را احساس می کند و مرحله گرمازدگی نیز علائمی مانند شدید بودن را دارد. تعریق، خستگی، قرمزی پوست، گرگرفتگی یا اسپاسم عضلانی با درد، سردرد یا سرگیجه خفیف و حالت تهوع همراه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: مرحله گرمازدگی با علائمی مانند رنگ پریدگی، تعریق شدید، حالت تهوع، اسهال و استفراغ، راش های کوچک گرمازدگی مشخص می شود و از دیگر علائم گرمازدگی می توان به سردرد، گرفتگی عضلات اشاره کرد. ، خستگی، ضعف، تشنگی شدید، سرگیجه، تکرر ادرار و ادرار تیره، از دست دادن تمرکز، تورم خفیف پا، مچ پا یا انگشتان دست و از دست دادن هوشیاری. گاهی اوقات سلول های سطحی پوست آسیب می بینند، عرق زیر پوست جمع می شود و فرد دچار آکنه زیر پوستی یا به اصطلاح عرق سوزان می شود.

به گفته این متخصص طب اورژانس، مرحله گرمازدگی نیز با نبض ضعیف، تنفس سریع، کاهش تعریق، پوست گرم و خشک و قرمز، حالت تهوع، سردرد و سرگیجه، تاری دید، تحریک پذیری یا تغییرات خلقی، عدم هماهنگی و از دست دادن هوشیاری شعور دادن همراه است. اگر این مرحله شدید باشد، می تواند منجر به نارسایی اندام، کما و مرگ شود.

وی افزود: یکی دیگر از شرایطی که ممکن است با گرمازدگی شدید اتفاق بیفتد «رابدومیولیزاین بیماری باعث از بین رفتن سلول های ماهیچه ای و در نتیجه نارسایی کلیه می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا