بهداشت و درمان

شیوع سکته مغزی از بسیاری از بیماری‌ها بیشتر است

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، بابک زمانی، رئیس انجمن سکته مغزی ایران با اشاره به برگزاری شانزدهمین کنگره بین المللی سکته مغزی ایران در تاریخ 18 تا 20 آبان ماه در مرکز همایش قلب هتل تهران گفت: هدف از برگزاری این کنگره ارتقای سطح درمان سکته مغزی از طریق افزایش اطلاعات، آموزش جامعه پزشکی و درخواست امکانات و تجهیزات برای درمان سکته در ایران است.

وی گفت: انجمن سکته مغزی ایران در تلاش است تا تمامی بخش های درگیر در درمان سکته از جمله توانبخشی، اورژانس، پرستاری و… را هماهنگ کند و این کنگره فقط کنگره متخصصان مغز و اعصاب نیست، بلکه کنگره سکته مغزی ایران است. که عموماً کنگره ای متشکل از متخصصان مغز و اعصاب، همکاران توانبخشی و فیزیوتراپیست ها، پرستاران و پرسنل اورژانس است. زمانی افزود: تلاش می کنیم در این کنگره از ارتباطات بین المللی استفاده کنیم که امیدواریم این کنگره با امکانات موجود بتواند به اهداف خود برسد.

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: سن شیوع سکته مغزی در ایران مانند سایر کشورها و در سنین بالا است، اما توجه به سکته در سنین پایین به این دلیل است که سکته مغزی آنقدر شایع است که شیوع آن حتی در سنین پایین نیز بیشتر است. نسبت به بسیاری از بیماری های دیگر مانند ام اس. وی ادامه داد: خوشبختانه از آنجایی که می توان اقدامات موثری برای درمان حاد سکته مغزی و پیشگیری از سکته های بعدی در بیماران جوان انجام داد، بیماران سکته مغزی در سنین پایین در سال های اخیر بسیار مورد توجه و درک و دانش بیشتری قرار گرفته اند. آنچه در این زمینه به وجود آمده است باعث شده است که بیماری های بسیاری را در جوانان و حتی کودکان شناسایی کنیم که در گذشته به عنوان سکته مغزی نمی شناختیم.

رئیس انجمن سکته مغزی ایران با اشاره به اینکه سن سکته به طور قطع کاهش یافته است، گفت: با توجه به شرایط نامساعد محیطی، آلودگی، مصرف بی رویه قلیان و بسیاری دیگر از مسائل اجتماعی، سن سکته البته کاهش یافته است. ، در ایران سیستم ثبت بیماری ندارد و نمی توانیم نظر علمی در این مورد داشته باشیم.

وی با بیان اینکه علائم و نشانه های سکته مغزی متفاوت است، افزود: هر علامت مغزی و عصبی در صورت بروز حاد می تواند از علائم سکته مغزی باشد اما آنچه در تبلیغات عمومی انجمن های سکته مغزی محور است، سه علامت سکته مغزی است. کج شدن صورت، اختلالات گفتاری. و ضعف دست.

وی بیان کرد: بیمارانی که از این علائم رنج می برند خطر سکته مغزی بیشتر و قابل توجه تری دارند بنابراین تاکید می کنیم که این 3 علامت جدی گرفته شود. این متخصص مغز و اعصاب گفت: همه افرادی که به تدریج پیر می شوند بیشتر در معرض سکته، فشار خون، چربی، قند خون هستند و افرادی که فعالیت بدنی کمتری دارند بیشتر در معرض سکته هستند.

وی بیان کرد: آنچه مهم است توصیه هایی است که باید به مردم داده شود اما بیشتر عوامل خطر در اختیار مردم نیست و در اختیار دولت است. زمانی در ادامه گفت: سکته مغزی در نوک پیکان پیشرفت دانش پزشکی قرار دارد و پیشرفت های سال های اخیر در درمان آن موفقیت آمیز بوده است، اما وقوع سکته مغزی در کشور می تواند نشانه موفقیت کشور در کنترل عوامل خطر باشد.

رئیس انجمن سکته مغزی ایران افزود: در جامعه‌ای که سکته‌های مغزی را درمان می‌کند و موضوع به سرعت به مراکز درمانی منتقل می‌شود و هزینه‌ها موضوع مهمی نیست، نشان می‌دهد که این جامعه از سیستم درمانی کارآمدی برخوردار است.

وی افزود: تا به حال صحبت از زمان طلایی سکته بود که برای درمان وریدی 4 ساعت و نیم و برای درمان برداشتن لخته از سر به 4 تا 6 ساعت زمان نیاز است. بسیار موثرتر از ساعات بعدی است. زمانی گفت: در ساعت اول از هر دو بیمار که تحت درمان وریدی قرار می گیرند، یک نفر و از هر سه بیمار که لخته از سر خارج می شود، 2 بیمار نجات می یابند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا