سلامت خانواده

شیر مادر بهترین غذا برای رشد نوزادان/ مصرف شیرخشک برای نوزاد چه عوارضی دارد؟

مريم وفاپور وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا درباره اهمیت تغذیه کودک با شیر مادر گفت: تغذیه با شیر مادر یکی از ارکان مهم و حیاتی برای رشد و سلامت نوزادان و شیرخواران، فواید و اثرات شیر ​​مادر محسوب می شود. شیر برای نوزادان و مادران بسیار مهم و ضروری است. از طرق مختلف ارائه و روایت شود.

وی افزود: برای ترویج فواید و اثرات شیر ​​مادر می توان از رسانه های مختلف، آموزش در سطح جامعه و خانواده، مراکز درمانی و بهداشتی استفاده کرد زیرا ارتقای سلامت نوزادان و شیرخواران با سلامت جامعه ارتباط مستقیم دارد.

این فوق تخصص اطفال گفت: شیر مادر بهترین غذا برای تغذیه نوزاد است و به تنهایی تمام نیازهای نوزاد را تا شش ماهگی تامین می کند، به همین دلیل بهتر است در شش ماهه اول زندگی منحصرا با شیر مادر تغذیه شود. از مواد غذایی غیر از شیر مادر نباید استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: البته اگر مکمل یا دارویی برای نوزاد زیر نظر پزشک تجویز می شود، باید طبق دستور مصرف شود، مانند برخی ویتامین ها که نوزاد باید از روز اول تولد تا زمان تولد مصرف کند. در سن دو سالگی، بنابراین به جز این موارد، شیردهی کاملترین تغذیه برای نوزادان است و تمام نیازهای نوزادان و شیرخواران را تامین می کند، به همین دلیل تغذیه انحصاری با شیر مادر تا شش ماهگی توصیه می شود.

وفاپور وی تصریح کرد: شیر مادر از ابتلای نوزاد به بیماری های مختلف از جمله عفونت های دستگاه تنفسی، عفونت های گوارشی، عفونت گوش و … جلوگیری می کند. وضو گرفتن شیر مادر در پیشگیری از بیماری های مزمن مانند آسم، برخی سرطان ها، آلرژی ها و چاقی در بزرگسالی موثر است و کودکانی که از شیر مادر استفاده می کنند نسبت به کودکانی که با شیر خشک تغذیه می شوند ضریب هوشی بالاتری دارند و طبق آمار، میزان بستری شدن در بیمارستان سال اول زندگی و مرگ میر در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شدند کمتر بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: شیردهی اثرات زیادی برای مادر دارد که از جمله آنها می توان به کاهش وزن بعد از زایمان، کاهش خونریزی، انقباض سریع رحم و پیشگیری از برخی سرطان ها مانند سرطان سینه، سرطان تخمدان و … اشاره کرد. برخی از بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2. دو، بیماری های قلبی عروقی از جمله این موارد است.

وی بابیان اینکه ترکیبات موجود در شیر مادر به هضم، جذب و دفع آسانتر در شیرخوار کمک می کند، گفت: با شیر مادر تغذیه می شدند، اختلالاتی مانند قولنج و درد شکم کمتر شایع است و کودکانی که با شیرخشک تغذیه می شوند، به دلیل اینکه هنگام شیر خوردن هوای زیادی می بلعند، بیشتر دچار قولنج و درد شکم می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا