اخبار سلامت

شکایت 10000 نفر از شرکت فایزر برای تولید داروی سرطان زا

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، شرکت فایزر با رسیدگی به بیش از 10 هزار پرونده متهم به پنهان کردن خطرات سرطان زایی داروی دل درد «زانتاک» موافقت کرده است.

به گزارش بلومبرگ، این شکایت ها شامل پرونده هایی است که در دادگاه های ایالتی مختلف در سراسر ایالات متحده ثبت شده است. یکی از سازندگان زانتاک (سانوفی) با پرداخت بیش از 100 میلیون دلار برای حل و فصل حدود 4000 دعوی موافقت کرده است.

زانتاک که با نام رانیتیدین نیز شناخته می شود، دارویی برای کاهش سطح اسید معده است. این دارو ابتدا توسط GSK به بازار عرضه شد، اما بعداً حقوق آن به Boehringer Ingelheim، Pfizer و Sanofi منتقل شد. هر چهار شرکت با شکایت علیه زانتاک مواجه شده اند و علت سرطان را رد کرده اند.

در سال 2020، سازمان غذا و داروی ایالات متحده از داروسازان خواست تا زانتاک و نسخه‌های ژنریک آن را از بازار خارج کنند، پس از اینکه نمونه‌های این دارو ماده سرطان‌زایی به نام NDMA را پیدا کردند که هزاران شکایت را در دادگاه‌های فدرال و ایالتی علیه Pfizer و GSK آغاز کرد.

سازمان غذا و داروی ایران در سال ۱۳۹۸ با ارسال نامه‌ای به شرکت‌های دارویی خواستار توقف تولید و توزیع فرم‌های دارویی رانیتیدین در کشور شد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا