اخبار سلامت

شناسایی 7261 مبتلا به “سل” / یک چهارم بیماران ایرانی نیستند

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، “یکصد” سل یک بیماری عفونی مسری است که توسط یک باکتری میله ای شکل به نام “باسیل سل” ایجاد می شود. این بیماری می تواند به هر قسمت از بدن انسان مانند استخوان ها، مفاصل، مغز، کلیه، پوست و … حمله کند، اما به دلیل نیاز و علاقه زیاد این میکروب به اکسیژن، در 80 درصد موارد، ریه ها هدف قرار می گیرند. از حمله خود را قرار می دهد

راه اصلی انتقال سل

راه اصلی انتقال میکروب سل از طریق هوا و تنفس است و چون انسان با تنفس زندگی می کند هر فردی می تواند این میکروب را از طریق تنفس دریافت کند و به بیماری سل مبتلا شود.

عطسه، سرفه، صحبت کردن و حتی خندیدن بیمار مبتلا به سل ریوی باعث می شود که قطرات ریز حاوی میکروب سل در هوا پراکنده شوند. این قطرات می توانند چندین ساعت در هوا معلق بمانند و اگر فرد سالمی در هوای آلوده به این قطرات ریز تنفس کند، میکروب سل وارد ریه های او می شود. اما تماس طولانی و نزدیک با بیمار باعث انتقال بیماری می شود.

بعد از انتقال میکروب سل به یک فرد سالم چه اتفاقی می افتد؟

اکثر مردم پس از ورود میکروب ها به ریه ها بیمار نمی شوند زیرا سیستم دفاعی بدن آنها میکروب را مهار می کند و از تکثیر آن و ایجاد بیماری جلوگیری می کند. در واقع میکروب سل در بدن آنها نهفته و غیر فعال می ماند و این افراد علائم بیماری را ندارند و میکروب را به دیگران منتقل نمی کنند. تنها یک نفر از هر 10 نفری که میکروب سل در بدن خود دارند ممکن است در طول زندگی خود به بیماری سل فعال مبتلا شوند.

علائم سل ریوی چیست؟

علائم سل ریوی عبارتند از:

  • سرفه مداوم به مدت دو هفته یا بیشتر که ممکن است همراه با خلط باشد یا نباشد. سرفه مداوم شایع ترین علامت این بیماری است.
  • تبی که بیشتر در عصرها بروز می کند.
  • کاهش وزن
  • عرق شبانه
  • بی اشتهایی
  • خستگی زودرس و ضعف عمومی
  • گاهی درد قفسه سینه و تنگی نفس و خلط خونی

راه تشخیص سل چیست؟

بهترین و ساده ترین راه برای تشخیص سل ریوی در افراد مشکوک، تهیه خلط و ارسال آن برای آزمایش است، البته گاهی اوقات از کشت خلط، اشعه ایکس قفسه سینه و برخی آزمایشات دیگر نیز استفاده می شود.

آیا سل قابل درمان است؟

سل یک بیماری کاملاً قابل درمان است، مشروط بر اینکه بیمار روزانه حداقل به مدت 6 ماه داروهای ضد سل را با دقت، کامل و منظم مصرف کند.

آخرین آمار از ابتلا به سل در ایران

بر اساس آمار وزارت بهداشت، تعداد کل موارد سل شناسایی شده در سال 1402 در کشور 7261 مورد بوده است که در سال گذشته 57 درصد کل موارد سل در کشور مرد و 24 درصد غیرایرانی بوده است.

نمودارهای زیر روند تشخیص سل در ایران را در سال های اخیر نشان می دهد.

راه های پیشگیری از سل

تشخیص به موقع و درمان کامل بیماران موثرترین راه برای پیشگیری از ابتلای افراد اطراف به سل است. در عین حال داشتن رفتارهای بهداشتی و بهداشتی زیر توسط بیماران به پیشگیری از این بیماری کمک می کند:

  1. هنگام سرفه و عطسه، دهان و بینی را با دستمال بپوشانید
  2. از تف و خلط روی زمین خودداری کنید
  3. به اندازه کافی غذاهای سالم بخورید
  4. تهویه مناسب محل زندگی و کار با هوای تازه
  5. از کشیدن سیگار خودداری کنید

آیا واکسنی برای پیشگیری از سل وجود دارد؟

تزریق واکسن سل به نوزادان در بدو تولد برای پیشگیری از انواع شدید و کشنده سل در دوران کودکی یکی از راه های پیشگیری از این بیماری است و راز موفقیت در کاهش موارد ابتلا به این بیماری محسوب می شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا