اخبار سلامت

شناسایی 184 مبتلا به تب دنگی/ اسامی شهرهای آلوده به پشه آئدس

شهنام آرشی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، با اشاره به آخرین وضعیت بیماری تب دنگی در کشور اظهار داشت: از ابتدای سال 1403 تا 18 شهریور ماه بالغ بر 184 مورد مثبت تب دنگی وجود دارد. تشخیص داده شده است.

وی افزود: در حال حاضر اکثر موارد تشخیص داده شده سابقه سفر به خارج از کشور داشته اند. 131 مورد سابقه سفر به امارات، 9 مورد سابقه سفر به پاکستان، یک مورد سابقه سفر به عمان و یک مورد سابقه سفر به بنین (آفریقا) دارند.

عرشی گفت: 42 بیمار بدون سفر قبلی به خارج از کشور وجود دارد که از این تعداد 11 مورد در شهرستان بندرلینگا استان هرمزگان و 31 مورد در شهرستان چابهار استان سیستان و بلوچستان تشخیص داده شده و فوت محلی محسوب می شوند. یکی از بیماران ملیت آفریقایی، چهار نفر افغانی، سه نفر پاکستانی و مابقی بیماران ایرانی هستند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره آمار مرگ و میر ناشی از تب دنگی گفت: تاکنون یک مورد فوتی گزارش شده و حال عمومی سایر بیماران مساعد است.

وی با اشاره به استان هایی که پشه آئدس صید شده است، تصریح کرد: در حال حاضر پشه “Aedes aegypti” در مناطق مستعد استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و در بخش هایی از استان های مجاور این مناطق و یا در طول مدت حضور دارد. ماه ها آینده ایجاد خواهد شد. پشه “Aedes albopictus” در استان های گیلان، مازندران، اردبیل و گلستان و مناطق مجاور نیز صید شده و یا به احتمال زیاد مستقر شده است.

به گزارش تسنیم، تب دنگی نوعی بیماری ویروسی است که از طریق پشه آئدس از فرد مبتلا به فرد سالم منتقل می شود. اول، پشه Aedes فرد مبتلا را نیش می زند و از خون تغذیه می کند. ویروس از این طریق وارد بدن پشه می شود و اگر پشه فرد سالم دیگری را نیش بزند باعث انتقال تب دنگی به انسان می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا