سلامت خانواده

شناسایی یک فرد مبتلا به بیماری کشنده در این کشور اروپایی/سازمان بهداشت جهانی هشدار داد

به گزارش خبرآنلاین، مقامات سوئدی اعلام کرده اند که این فرد در بخشی از آفریقا که این بیماری در آن شیوع دارد، به «آبله ام» مبتلا شده است.

ایسنا در خبری نوشت: پیش بینی می شود طی روزهای آینده موارد بیشتری از این بیماری در اروپا گزارش شود.

این خبر تنها چند ساعت پس از آن منتشر شد که سازمان بهداشت جهانی شیوع بیماری آبله در بخش‌هایی از آفریقا را “اورژانس بهداشت عمومی” اعلام کرد.

این بیماری که از طریق تماس نزدیک منتقل می شود، می تواند کشنده باشد.

«اولیویا ویگسل» مسئول سازمان بهداشت عمومی سوئد گفت که فرد مبتلا در استکهلم، پایتخت این کشور تحت درمان است.

او گفت که این واقعیت که این فرد در حال حاضر تحت درمان است به این معنی نیست که خطری برای جمعیت گسترده تر وجود دارد.

با این حال، در قاره آفریقا، این بیماری به ویژه در جمهوری کنگو به سرعت در حال گسترش است.

وزیر بهداشت جمهوری دموکراتیک کنگو همچنین خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون نزدیک به 550 نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

بر اساس این گزارش، کودکان قربانیان اصلی این بیماری در جمهوری دموکراتیک کنگو بوده اند که 67 درصد موارد و 78 درصد از مرگ و میرهای گزارش شده را به خود اختصاص داده اند.

در کشورهای کنیا، اوگاندا، رواندا، بوروندی و جمهوری آفریقای مرکزی مواردی از این بیماری شناسایی شده است.

سازمان جهانی بهداشت امیدوار است اعلام وضعیت اضطراری در خصوص شیوع این بیماری بتواند منجر به حمایت بیشتر از مناطق آسیب دیده شود.

همچنین، به گفته بی‌بی‌سی، واکسنی برای کسانی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند یا در تماس نزدیک با فرد آلوده بوده‌اند، در دسترس است، اما بسیاری از کارشناسان نگران هستند که بودجه واکسن‌ها به اندازه کافی برای رسیدن به افرادی که احتمال ابتلا به این بیماری را دارند، وجود ندارد. مبتلا شدن. واکسیناسیون لازم نیست.

کارشناسان بهداشت اخیرا هشدار دادند که گونه جدید و کشنده بیماری M.pox در آفریقا در حال گسترش است.

در حالی که سویه 2022 عمدتاً از طریق تماس جنسی مرد به مرد منتقل می شد، به نظر می رسد سویه Clade Ib از طریق هر تماس فیزیکی منتشر می شود. منبع: The Economist این بیماری که کنترل نشده گسترش می یابد، می تواند تهدیدی جدی برای صدها هزار نفر باشد زیرا ارائه دهندگان بهداشت و متخصصان در حال حاضر منابع لازم برای مهار این سویه و جلوگیری از گسترش آن را ندارند.

کارشناسان هشدار می‌دهند که سویه جدید «کلید آی‌ب» از این بیماری قبلاً موفق شده است از مرز جمهوری دموکراتیک کنگو عبور کند و ده‌ها نفر را در هفته‌های اخیر بین بوروندی، آفریقای جنوبی و جمهوری دموکراتیک کنگو کشته است.

آبله میمون یک عفونت ویروسی نادر است که بیشتر در مناطق دورافتاده مرکز و غرب آفریقا شایع است. این بیماری که برای اولین بار در میمون ها یافت شد، به راحتی بین افراد سرایت نمی کند، اما از طریق تماس فیزیکی نزدیک قابل انتقال است.

علائم این بیماری تب بالا، درد و بثورات پوستی است که بعداً به تاول تبدیل می شود. همچنین علائم این بیماری معمولاً خفیف است و برای اکثر افراد در عرض دو تا چهار هفته ناپدید می شود.

افزایش موارد ابتلا به M.pox در سال 2022 در اروپا و ایالات متحده و خارج از مناطقی که این بیماری بومی است، سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا در ژوئیه 2022 وضعیت اضطراری بهداشت عمومی را با نگرانی بین المللی اعلام کند. بالاترین زنگ خطری که می توان به صدا در آورد. با این حال، این هشدار در ماه می 2023 به پایان رسید، اما این سازمان به مردم توصیه کرد که هوشیار باشند. به نظر می رسد این روزها شیوع این بیماری در آفریقا و مشاهده برخی موارد در خارج از این قاره بار دیگر این سازمان را نگران کرده و بر هشدارها در این زمینه افزوده است.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا