سلامت خانواده

شناسایی گروه خونی نادر در کرمان – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر ایرج شکوهی صبح یکشنبه ۲۲ مهرماه در جمع خبرنگاران از شناسایی گروه خونی کمیاب O بمبئی متعلق به مرد ۴۲ ساله سیرجانی که برای اولین بار اقدام به اهدای خون کرده بود، خبر داد. زمان

وی افزود: شناسایی اولیه این گروه خونی در اداره کل انتقال خون کرمان با اتوماسیون گروه خونی انجام شد و پس از آزمایشات تکمیلی مشخص شد که این فرد دارای گروه خونی کمیاب بمبئی است و این خون گروهی در استان کرمان تاکنون شناسایی نشده است. نبوده است

شکوهی گفت: بمبئی یکی از گروه های خونی نادری است که اولین بار در بمبئی هند شناسایی شد و طبق آمار از هر یک میلیون نفر ممکن است یک نفر دارای این گروه خونی خاص باشد و در مجموع تا کنون 70 نفر خارج شده اند. از جمعیت 89 میلیونی ایران این گروه را دارند. خون شناسایی شده است.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان بیان کرد: این گروه خونی ناشی از جهش های ژنتیکی است و هیچ یک از ضد ژن گروه های خونی اصلی را ندارد و اگر این افراد به خون و فرآورده های خونی نیاز داشته باشند فقط می توانند از همان گروه خونی خود خون دریافت کنند.

وی افزود: با توصیه و توجیه این اهداکننده توسط سعید سلیمانی رئیس واحد آزمایشگاه سرولوژی اداره کل انتقال خون استان کرمان تصمیم گرفت تمامی اعضای خانواده تحت آزمایش گروه خونی قرار گیرند تا در صورت شناسایی فرد دیگری از این گروه خونی، مشخصات آنها نیز در اطلاعات خون نادر ایران ثبت شود. بانک و خون این افراد در مرکز انجماد ذخیره می شود. خون های کمیاب نیز باید نگهداری شود تا در صورت نیاز توسط افراد دارای این گروه خونی استفاده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا