سلامت خانواده

شناسایی آبله میمون در مرز شرقی ایران راه های انتقال بیماری چیست؟

به گزارش آنلاین، سازمان بهداشت جهانی با اشاره به شیوع روزافزون آبله میمونی (Mpox) در قاره آفریقا، نسبت به یک «اورژانس» بهداشتی در جهان هشدار داد. این در حالی است که تاکنون موارد ابتلا در کشورهای آفریقایی گزارش شده بود، اما سوئدی ها هر کدام یک مورد در روز پنجشنبه هفته گذشته و پاکستان یک روز دیگر گزارش دادند.

همشهری در خبری نوشت: آبله میمون یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که توسط ویروس آبله میمون که مربوط به ویروس آبله است ایجاد می شود. این ویروس برای اولین بار در سال 1958 در میمون های آزمایشگاهی شناسایی شد و عمدتاً در کشورهای آفریقای مرکزی و غربی رخ می دهد، اگرچه مواردی از این بیماری در مناطق دیگر به دلیل سفر و تجارت بین المللی گزارش شده است.

ویروس آبله میمون می تواند از طریق رابطه جنسی، پوست شکسته، مجاری تنفسی یا از طریق چشم، بینی یا دهان وارد بدن شود و علائم آن شامل تب، سردرد، دردهای عضلانی، لنفادنوپاتی و خستگی است. پس از آن دانه هایی تشکیل می شود که روی آن تاول و پوسته ایجاد می کند.

علائم این بیماری معمولاً خفیف است و برای اکثر افراد در عرض دو تا چهار هفته ناپدید می شود.

هشدار سازمان جهانی برای اروپا و آمریکاست

نگرانی از گزارش یک مورد ابتلا در پاکستان و احتمال ورود آن به ایران از آنجا ناشی شده است که وزارت بهداشت پاکستان امروز اعلام کرد که این بیمار اخیراً از یکی از کشورهای عربی به کشور بازگشته است. خلیج فارس. البته به گفته شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، آبله میمون وارد ایران نشده است، اما در حال هشدار به مرزهای هوایی و زمینی هستیم.

آرشي با اعلام اينكه سازمان بهداشت جهاني هنوز براي كشورهاي خارج از آفريقا هشداري صادر نكرده است، تصريح كرد: اين الزام براي كشورهاي آمريكا و اروپا صادر شده و براي كشور ما صادر نشده است.

فرشید رضایی مدیر دفتر ارتقای سلامت و آموزش وزارت بهداشت نیز در خصوص درمان های این بیماری گفت: در حال حاضر 2 واکسن برای آبله میمون و سازمان بهداشت جهانی و برخی از کشورها مانند نیجریه و جمهوری دمکراتیک استفاده می شود. کنگو این واکسن ها را تایید کرده است.

آبله میمون می تواند به روش های مختلفی منتقل شود

1. انتقال از حیوان به انسان

تماس مستقیم با خون، مایعات بدن، یا فضولات حیوانات آلوده (به عنوان مثال، جوندگان، میمون ها)، و همچنین مصرف گوشت نیم پز از حیوانات آلوده

2. انتقال از انسان به انسان

تماس نزدیک با ترشحات تنفسی فرد مبتلا، تماس پوست به پوست با ضایعات یا بثورات فرد مبتلا، تماس با اشیاء آلوده مانند ملافه یا لباس.

3. قرار گرفتن در معرض محیط زیست

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا