بهداشت و درمان

شستشوی بینی با آب نمک می تواند طول سرماخوردگی کودکان را کوتاه کند

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، دکتر استیو کانینگهام، استاد طب تنفسی کودکان در دانشگاه ادینبورگ انگلیس گفت: متوجه شدیم کودکانی که از قطره های بینی نمکی استفاده می کردند، علائم سرماخوردگی را داشتند. به طور متوسط ​​6 روز “در حالی که کسانی که مراقبت های معمولی را دریافت کردند به مدت هشت روز علائم سرماخوردگی داشتند.”

وی افزود: کودکانی که قطره بینی سالین دریافت کردند نیز در دوران بیماری خود به دارو کمتری نیاز داشتند.

کانینگهام گفت: «داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن می توانند علائم را تسکین دهند، اما تاکنون هیچ درمانی که بتواند بهبودی از سرماخوردگی را تسریع کند، شناسایی نشده است.

برای مطالعه جدید، محققان بیش از 400 کودک 6 ساله و کمتر را انتخاب کردند و به طور تصادفی آنها را برای استفاده از قطره های بینی نمکی یا مراقبت های معمول سرماخوردگی اختصاص دادند.

محققان خاطرنشان کردند که محلول های آب شور اغلب توسط مردم آسیای جنوبی به عنوان شستشوی بینی یا غرغره برای درمان سرماخوردگی استفاده می شود.

به طور کلی، حدود 300 نفر از کودکان سرما خورده بودند و به نیمی از آنها قطره نمک برای درمان داده شد.

محققان گفتند که کودکان حداقل چهار بار در روز بینی شان را با استفاده از محلول نمکی که در خانه با نمک دریا درست می کردند، شستشو می دادند.

نه تنها کودکان با قطره های نمکی سریعتر خوب شدند، بلکه سرما کمتر به سایر اعضای خانواده سرایت کرد.

کانینگهام گفت: «کاهش مدت سرماخوردگی در کودکان به این معنی است که افراد کمتری در خانواده آنها به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند، که پیامدهای واضحی بر سرعت احساس بهتر خانواده و بازگشت به فعالیت‌های عادی مانند مدرسه و کار دارد.»

وی افزود: «مطالعه ما همچنین نشان داد که والدین می‌توانند با خیال راحت قطره‌های بینی را برای کودکان خود بسازند و از آن استفاده کنند و بنابراین تا حدودی بر سرماخوردگی‌هایی که فرزندانشان را تحت تأثیر قرار می‌دهند کنترل داشته باشند».

محققان می گویند که این قطره ها احتمالاً با تقویت توانایی سیستم تنفسی برای مبارزه با ویروس سرماخوردگی عمل می کنند.

کانینگهام توضیح داد: نمک از سدیم و کلرید تشکیل شده است. کلرید توسط سلول های پوشاننده بینی و نای برای تولید اسید هیپوکلرو در سلول ها استفاده می شود که از آن برای دفاع در برابر عفونت های ویروسی استفاده می شود.

کانینگهام افزود: «با ارائه کلرید اضافی به سلول‌های اپیتلیال، این فرآیند به سلول‌ها کمک می‌کند تا اسید هیپوکلری بیشتری تولید کنند که به سرکوب تکثیر ویروسی کمک می‌کند، طول عفونت ویروس و در نتیجه طول مدت علائم را کوتاه می‌کند».

این تیم تحقیقاتی قصد دارد تاثیر قطرات آب نمک بر خس خس سینه در سرماخوردگی را بررسی کند. نتایج اولیه این مطالعه نشان داد که کودکانی که قطره را دریافت کردند، به میزان قابل توجهی خس خس کمتری داشتند، 5 درصد در مقابل 19 درصد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا