سلامت خانواده

شرح برنامه های ترویج تغذیه با شیر مادر/ نظارت بر جایگزین ها – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین فرشیدی با اشاره به برگزاری هفته جهانی تغذیه با شیر مادر با شعار حمایت همه جانبه از ترویج تغذیه با شیر مادر برای همگان گفت: با توجه به اهمیت تغذیه با شیر مادر در دین مبین اسلام و توصیه های دینی. و بهبود شاخص های تغذیه انحصاری و تداوم شیردهی تا دو سالگی در کاهش مرگ و میر و میر کودکان و بهبود سلامت آنها با هماهنگی آژانس بین المللی ترویج تغذیه با شیر مادر (WABA: World Alliance Breastfeeding Action) وزارت بهداشت طبق روال هر سال با شعار “حمایت از شیر مادر برای همه” بر برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر تاکید و حمایت می کند.

وی بیان کرد: این شعار در راستای دستیابی به اهدافی از جمله افزایش آگاهی جامعه نسبت به چالش های موجود در حمایت از ترویج تغذیه با شیر مادر، ایجاد بستر لازم برای دسترسی برابر به شیردهی به عنوان راهکاری برای رفع چالش ها به منظور حمایت از شیردهی، جلب حمایت است. و حمایت افراد و سازمان ها برای افزایش همکاری و حمایت از شیردهی و جلب حمایت و همکاری مرتبط با شیردهی با تمرکز بر گروه های آسیب پذیر و حمایت آنها از شیردهی. انجام شده است، وی تاکید کرد: دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور باید بر اساس این اهداف و در قالب فعالیت های اجباری و پیشنهادی اقدام کنند.

معاونت بهداشت وزارت بهداشت، برنامه کوچک وی در راستای اجرای فعالیت های هفته جهانی تغذیه با شیر مادر با توجه به ایام این هفته توضیح داد و اظهار داشت: چهارشنبه 19 مرداد ماه «نقش سیاست گذاران در بهبود وضعیت شیردهی»، پنجشنبه 20 مرداد، «نقش پدران در شیردهی موفق»، جمعه 21 مرداد، «نقش روحانیون و هیئات مذهبی در حمایت از شیردهی»، شنبه، 21 مرداد، «نقش مادران». قانون حمایت خانواده و جوانان جمعیت در حمایت از مادر و نوزاد، یکشنبه 23 مرداد، “نقش رسانه ها و فضاهای مجازی در آگاهی و مهارت مادران و خانواده ها”، دوشنبه 24 مرداد، “نقش گروه های مردمی در ترویج تغذیه با شیر مادر، سه شنبه 25 مرداد، “نقش مدیران و کارفرمایان در حمایت از ترویج تغذیه با شیر مادر”.

برنامه های دانشگاه در هفته جهانی تغذیه با شیر مادر

فرشیدی، ابلاغ دستورالعمل اجرایی بزرگداشت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر در راستای اهداف شهرستان های تابعه و ادارات ذیربط، برگزاری کارگاه ها و جلسات آموزشی برای مدیران و کلیه بهورزان، مادران و خانواده های آنان، هماهنگی و مکاتبه با صدا و سیما به منظور پخش یا زیرنویس پیام های تشویق به شیردهی در هفته مذکور و تاکید مجدد بر رعایت الزامات اجرای کد بین بین المللی وی جایگزین‌های شیر مادر را ممنوعیت نمایش شیر مصنوعی در برنامه‌های تلویزیونی و پوشش خبری رویدادهای مرتبط از جمله فعالیت‌های الزامی دانشگاه‌های علوم پزشکی در هفته جهانی شیر مادر و استفاده از فرصت‌های موجود در دانشگاه‌ها برشمرد. هماهنگی با سازمان ها و ادارات هدف اطلاع رسانی به خانواده و افراد مرتبط در خصوص تغذیه با شیر مادر، هماهنگی و طرح موضوع در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان به منظور تبیین اهمیت اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت و ترویج تغذیه با شیر مادر و پیگیری اجرای آن توسط سایر بخش ها. و سازمان ها، هماهنگی با معاونت های غذا و دارو و درمان به منظور نظارت گسترده بر اجرای کد بن. بین المللی جایگزین‌های شیر مادر در داروخانه‌ها، مطب‌ها، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های خصوصی و شناسایی چالش‌ها و مشکلات مصرف خودسرانه شیر مصنوعی یا خارج از دستورالعمل‌ها و طراحی اجرای مداخلات در راستای ارتقای شاخص تغذیه انحصاری با شیر مادر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا