اخبار سلامت

شرایط سنی استفاده از واکسن های “پنوموکوک” و “روتاویروس” برای کودکان اعلام شد

سید محسن زهرایی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت پرس ، از ورود دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس به برنامه واکسیناسیون کودکان در آینده نزدیک خبر داد و اظهار داشت: واکسن روتاویروس و پنوموکوک دو واکسن پیشگیری کننده از بیماری های شایع هستند. در کودکان. او انجام می دهد؛ لذا تصمیم بر این است که در آینده نزدیک این واکسن ها را در سیستم واکسیناسیون فعلی کشور ادغام کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که از ماه جاری (بهمن) واکسن روتاویروس و پنوموکوک به برنامه ایمن سازی کشور اضافه شود و احتمالاً واکسیناسیون در یک استان آغاز و طی هفته های آینده در سراسر کشور انجام شود.

شرایط سنی برای استفاده از واکسن روتاویروس و پنوموکوک برای کودکان

وی افزود: واکسن روتاویروس از اسهال شایع در کودکان جلوگیری می کند. این واکسن به صورت خوراکی مصرف می شود و در سه نوبت در 2، 4 و 6 ماهگی به نوزادان تزریق می شود. همچنین واکسن پنوموکوک را می توان برای نوزادان در سنین 2، 4 و 12 ماهگی تزریق کرد.

پنوموکوک چیست؟

زهرایی درباره بیماری های ناشی از پنوموکوک ها ادامه داد: «پنوموکوک» نوعی باکتری است که می تواند باعث ذات الریه، عفونت خون، سینوزیت (التهاب پوشش حفره های بینی) و عفونت گوش میانی شود.

رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت افزود: عفونت پنوموکوکی از طریق قطرات تنفسی هنگام صحبت و تماس نزدیک بین افراد منتقل می شود. فردی که این بیماری را منتقل می کند ممکن است یک فرد بیمار یا یک ناقل سالم باشد. اشیاء آلوده به ترشحات بدن فرد مبتلا نیز می تواند عامل انتقال بیماری باشد.

وی با بیان اینکه این بیماری در نتیجه نفوذ باکتری به خون یا سینوس ها و یا گوش میانی به دستگاه تنفسی تحتانی باعث ذات الریه (پنومونی) می شود، اظهار داشت: این بیماری در اثر حمله باکتری ها به خون یا سینوس ها یا گوش میانی باعث ایجاد ذات الریه می شود. وی بیان کرد: پنومونی پنوموکوکی یکی از شایع ترین عفونت های تنفسی است که باعث مراجعه بیماران به مراکز درمانی می شود. همچنین علت اصلی مرگ و میر کودکان زیر 5 سال در سراسر جهان است، در حالی که می توان با واکسیناسیون از مرگ و میر کودکان جلوگیری کرد.

آخرین وضعیت شیوع پنوموکوک در ایران و جهان

وی افزود: بر اساس مطالعات سال 2019، بار بیماری های جهانی ناشی از عفونت های پنوموکوکی عامل مرگ سالانه 376 هزار کودک زیر 5 سال بوده است.

رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت درباره شیوع پنوموکوک در ایران گفت: بر اساس مطالعات اخیر، میزان بروز عفونت های جدید ناشی از عفونت پنوموکوکی در ایران سالانه 51 هزار و 69 مورد است که برای موارد شدید بیماری ناشی از این باکتری به 15354 مورد در کودکان زیر 5 سال می رسد.

به گفته وی، واکسیناسیون بار این بیماری را در کشور کاهش می دهد و مصرف آنتی بیوتیک های وسیع الطیف را در مراکز درمانی کشور کاهش می دهد و از گسترش مقاومت دارویی در کشور جلوگیری می کند.

استفاده از واکسن پنوموکوک در 135 کشور

زهرایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 135 کشور جهان از واکسن پنوموکوک استفاده می کنند. این واکسن در 90 درصد کودکان زیر دو سال و 80 درصد جمعیت واکسینه شده ایمنی ایجاد کرده و زنجیره انتقال بیماری قطع شده است.

پیشگیری از مرگ 9998 کودک در صورت انجام واکسیناسیون در مدت 10 سال

وی تصریح کرد: بر اساس مطالعات داخلی، بدون اجرای برنامه واکسیناسیون، تعداد موارد ابتلا به بیماری پنوموکوک در ایران طی دو دوره 10 ساله در کودکان زیر 5 سال حدود 18 میلیون نفر است که به دلیل اجرای این برنامه از بیش از 4 میلیون و 900 هزار مورد جلوگیری می شود. با اجرای برنامه واکسیناسیون پنوموکوک در یک افق زمانی 10 ساله از مرگ 9998 کودک زیر 5 سال پیشگیری می شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا