سلامت خانواده

شایع ترین علل مسمومیت دارویی در ایران/ مهم ترین عارضه استامینوفن – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا جهانگرد با بیان اینکه مسمومیت های دارویی یکی از دغدغه های جدی بهداشت عمومی در ایران است، اظهار داشت: رایج ترین داروهایی که در کشور مسمومیت ایجاد می کنند شامل استامینوفن، بنزودیازپین ها و مسکن های مخدر است. استفاده بی رویه یا اشتباه از این داروها می تواند عواقب جدی برای سلامت فرد داشته باشد.

وی افزود: استامینوفن به ویژه در دوزهای بالا می تواند آسیب جدی به کبد وارد کند. همچنین بنزودیازپین ها به دلیل تأثیر بر سیستم عصبی مرکزی در صورت مصرف نادرست می توانند باعث خواب آلودگی و تضعیف تنفس شوند.

جهانگرد همچنین به وجود داروهای ضدافسردگی و داروهای قلبی اشاره کرد و گفت: این داروها در صورت مصرف غیرقانونی یا تجویز نادرست می توانند خطرناک باشند. برای مثال، آمی تریپتیلین و دیگوکسین از جمله داروهایی هستند که در صورت مسمومیت عوارض جدی تری دارند.

وی ادامه داد: علاوه بر دارو، مصرف مواد شیمیایی و گاز مونوکسید کربن نیز از دیگر عوامل شایع مسمومیت در کشور است. بنابراین آموزش عمومی و آگاهی از مضرات این مواد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

جهانگرد بر لزوم افزایش آگاهی در جامعه تاکید کرد و گفت: باید مردم را نسبت به مصرف صحیح مواد مخدر و خطرات آن آگاه کنیم. همچنین نگهداری داروها در مکان های امن و دور از دسترس کودکان باید مورد توجه قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا