سلامت خانواده

شایع ترین علت آسیب شبکیه / مراقبت از چشم از نوزادی تا نوجوانی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، امین الله نیک اقبال فوق تخصص بیماری های شبکیه و زجاجیه در آستانه برگزاری سی و سومین کنگره سالانه انجمن چشم پزشکی ایران گفت: یکی از شایع ترین بیماری های شبکیه است که در نوزادان نارس از بدو تولد بروز می کند. راتینو پتی این یک نوزاد نارس یا ROP است.

وی افزود: پیشرفت این بیماری و عوارض آن قابل درمان است و این حالت معمولا در نوزادان نارس که با وزن کم به دنیا می آیند دیده می شود.

این فوق تخصص بیماری های شبکیه چشم ادامه داد: هر چه سن جنین و وزن هنگام تولد کمتر باشد یا نیاز به نگه داشتن در دستگاه باشد. دستگاه جوجه کشی هر چه طولانی تر باشد، احتمال بروز این عارضه در نوزادان بیشتر می شود.

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن چشم پزشکی ایران گفت: خوشبختانه امروز با آگاهی از بروز این عارضه و ارجاع نوزادان به چشم پزشک توسط متخصصان اطفال، با معاینه و تشخیص به موقع این عارضه قابل درمان است.

وی تصریح کرد: بعد از نوزادی از 6 ماهگی تا نوجوانی بیماری های ارثی داریم که در این سن می تواند خود را نشان دهد و درمان قطعی برای این بیماری ها وجود ندارد و این کودکان باید حداقل تا سن 11 سالگی درمان شوند تا از تنبلی پیشگیری شود. چشم و بهتر شدن بینایی آنها باید سالانه مورد بررسی قرار گیرد و امید است در آینده با ژن درمانی این بیماری ها درمان شود.

نیک اقبال گفت: CSR یکی از بیماری هایی است که در سال های اخیر به دلیل استرس و نگرانی در جوانان دیده شده است و خوشبختانه قابل درمان است و در صورت عدم درمان در عرض 2 تا 3 ماه باید اقدامات تهاجمی تری انجام شود. گرفته شود.

وی افزود: پارگی شبکیه یکی از بیماری های شایعی است که در افراد مسن دیده می شود. این عارضه در افراد میانسالی که سابقه جراحی، ضربه به چشم، نزدیک بینی شدید یا سابقه خانوادگی جداشدگی شبکیه دارند، بیشتر دیده می شود. اگر این افراد به موقع به مراکز درمانی مراجعه کنند با درمان سرپایی این عارضه برطرف می شود و در صورت جدا شدن شبکیه این بیماری با جراحی قابل درمان است.

نیک اقبال تاکید کرد: بیماری شبکیه اغلب در سنین بالا بروز می کند میانسالی شایع است و به دلیل عوارض دیابت رخ می دهد. فرسودگی و انحطاط ماکولا که مرکز بینایی و ناحیه زرد شبکیه است، در سنین بالا پیری شایع است و علت کم بینایی در برخی از افراد مسن است. تست بینایی روزانه هر چشم توسط خود فرد انجام می شود تا به موقع تشخیص داده شود و به چشم پزشک مراجعه شود. در مواردی که دید ناگهانی بسیار بد می شود و یا فرد کج و مواج است می برای دیدنامکان کنترل پیشرفت و بهبود بینایی توسط چشم پزشک وجود دارد.

وی با تاکید بر مراقبت و معاینه مستمر از چشم بیماران دیابتی افزود: چشم یکی از مهمترین نقاط بروز عوارض دیابت است.

عضو هیئت مدیره انجمن چشم پزشکی ایران تاکید کرد: افرادی که قند کنترل نشده دارند یا افرادی که به مدت طولانی دیابت دارند بیشتر در معرض خطر عوارض این بیماری هستند.

وی به مردم توصیه کرد از استعمال دخانیات پرهیز کنند، زیرا سیگار در بیماری های شبکیه نقش موثری دارد.

این متخصص شبکیه اضافه کرد: بسیاری از بیماری های مرموز و پنهان چشمی ایجاد می شود که بیشتر افراد متوجه نمی شوند که می تواند ناشی از گلوکوم یا گلوکوم باشد. گلوکوم اشاره کرد که از ضربه به چشم یا جراحی در افراد مستعد مانند دیابت یا ارثی قابل مشاهده است که در صورت نیاز با دارو و جراحی قابل کنترل است.

وی ادامه داد: شایع ترین علت آسیب شبکیه در جوانان و کارگران آسیب های چشمی و پارگی چشم در تصادفات است و متاسفانه عوارض چشمی ناشی از تصادفات بسیار تلخ و مخرب است در حالی که قابل پیشگیری است.

نیک اقبال گفت: ترس مردم از آب مروارید بیشتر است اما پزشکان از عوارض آب سیاه، دیابت و… بیشتر می ترسند. پیری آنها ترسیده اند.

این فوق تخصص شبکیه و زجاجیه بر مراقبت مداوم از چشم تاکید کرد و تصریح کرد: افرادی که بیماری های زمینه ای ندارند یک سال زمان نیاز دارند. یک بار به چشم پزشک مراجعه کنید و در صورت داشتن بیماری زمینه ای، چشم پزشک زمان معاینه را تعیین می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا