سلامت خانواده

شایع ترین اختلال اضطرابی در جهان/ آیا داروهای ضد افسردگی اعتیادآور هستند؟ – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

علی محسنیان متخصص اعصاب و روان در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال که بدترین اتفاقی که در افسردگی می افتد چیست؟ گفت: بدترین چیز ناامید شدن و خواستن است و اغلب این افراد منفی باف نگر آنها مدام عذاب وجدان دارند، جنبه های منفی زندگی را می بینند. ما باید بفهمیم که چرا مردم افسرده می شوند. کسانی که از افسردگی رنج می برند هیچ چیز مثل قبل آنها را خوشحال نمی کند و این عدم شادی یک موضوع بزرگ و خطرناک است. افسردگی شوخی نیست و نباید آن را نادیده گرفت. افسردگی در کودکان نوجوانان و حتی بزرگسالان نیز متفاوت هستند و درمان نیز متفاوت است.

وی با بیان اینکه متأسفانه افسردگی در تمام دنیا افزایش یافته است، تصریح کرد: انسان موجودی اجتماعی است و همیشه به صورت قبیله ای و اجتماعی زندگی کرده است. اجتماعی شدن افزایش می یابد سروتونین در مغز است. سروتونین این اسید آمینه اصلی ضد افسردگی در مغز است. در حال حاضر با رواج استفاده از فضای مجازی، پیشرفت تکنولوژی و به دلیل اینکه فردگرایی در انسان زیاد شده است، افراد از آن راه اجتماعی، خانوادگی به فردگرایی روی آورده اند. آنها فردگرایی و آن سبک را انتخاب کردند. یکی از هزاران پیامد این فردگرایی افسردگی است که هر روز بر آن افزوده می شود و اعتقادات مذهبی مردم نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته است.

داروهای ضد افسردگی اعتیاد بیا هستند

وی بیان کرد: در روانپزشکی اصطلاحی به نام سمپاتی (SMYPATHY) و خالی (همدلی) به کار کردن می برویم. سمپاتی یعنی خود را به جای شخص قرار دهید، رنج و درد او را به طور کامل درک کرده و تجربه کنید همدلی به معنای درک آن است. با یادگیری یک سری تکنیک می توان احساسات منفی را کنترل کرد و بر آن غلبه کرد. اگر من یا هر پزشکی در هر شاخه ای با هر رنج و اندوه بیمارش درگیر شویم، خود دکتر چیزی باقی نمی ماند و او نیز نیاز به درمان دارد.

متخصص مغز و اعصاب درباره اعتیاد بیا بودن توضیح داد که هر داروی شیمیایی که وارد بدن شود به راحتی می تواند وابستگی ایجاد کند. مانند ضد بیوتیک یا داروی مسکن اگر زیاد مصرف شود ولی تحت نظر و دارو باشد باعث وابستگی می شود آن ها چیزی که به شما داده می شود را زیر نظر پزشک مصرف کنید، خود به خود چیزی نخورید، وابسته نیست. فردی که برای اولین بار دچار افسردگی می شود یک دوره شش ماهه درمان و دارو را سپری می کند و روانپزشک در این مدت حواسش به بیمار و مراجعه کننده است. خاکستر وجود دارد و دارو تحت نظر پزشک شروع و تحت نظر و دستور پزشک قطع می شود. مصرف دارو تحت نظر روانپزشک افزایش یا کاهش می یابد. گاهی اوقات داروها جایگزین می شوند تا موثر باشند. هیچ دارویی اگر به درستی و بیش از حد استفاده نشود هرگز باعث وابستگی نمی شود.

شایع ترین اختلال اضطرابی در جهان

محسنیان در پاسخ به این سوال که موضوعی که این روزها رایج است و در بین جوانان دیده می شود، حملات اضطرابی است یا وحشت تا توضیح داده شده است: وحشت تا این شایع ترین اختلال اضطرابی در جهان است که به آن (PANIC DISODER) نیز می گویند. یعنی بی نظمی وحشت که خیلی سریع به درمان پاسخ می دهد، اما عود کننده است و نیاز به درمان قطعی دارد.

وی ادامه داد: وحشت این بیماری به دلیل عدم تعادل بین سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک مغز ایجاد می شود و اغلب به مکانیسم های ناخودآگاه مربوط می شود و یک استعداد ژنتیکی باید در نظر گرفته شود. وحشت وجود داشته باشد وحشت یک حمله اضطرابی شبیه به مرگ نزدیک افتادن یعنی هیچ کس مجبور نبود حمله کند وحشت او نمرد و جان خود را از دست نداد. در واقع، حملات وحشت ربطی به بیماری های قلبی عروقی ندارد. وحشت این یک حمله عصبی است که از مغز منشا می گیرد و به دلیل عدم تعادل سیستم است خودمختار جسم است و نگران کننده نیست و گذرا است. هرگز نگران حملات نباشید وحشت نگران نباشید زیرا موقتی است، کشنده نیست و قطعا با دارو درمانی و روان درمانی قابل درمان است.

باورهای غلط در مورد افسردگی

وی در پاسخ به این سوال که باورهای غلط در مورد افسردگی چیست؟ وی تصریح کرد: باورهای غلط مبنی بر اینکه افسردگی هرگز خوب نمی شود، افسردگی درمان ندارد و فرد افسرده دیوانه است و بیماری روانی دارد در حالی که اصلا اینطور نیست. افسردگی را می توان مانند هر بیماری دیگری درمان کرد، شاید راحت تر. یکی دیگر از تصورات غلط در مورد افسردگی این است که به خودی خود بهبود می یابد و این موضوع مهمی نیست. چیزی که این روزها زیاد می شنوم این است که خیلی ها به فردی که افسرده است می گویند من هم افسرده هستم. م و موضوع مهمی نیست، در حالی که این گونه صحبت کردن باعث تشدید بیماری می شود. افسردگی بیماری قابل حل و درمان است. گاهی با صحبت و گاهی با تجویز دارو. باید در مورد افسردگی صحبت کرد و به دنبال درمان و البته درمان مناسب بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا