بهداشت و درمان

شایع‌ترین انواع سرطان پوست – خبرگزاری سلامت

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، این سرطان در دو نوع اصلی وجود دارد: «ملانوم» که شیوع کمتری دارد اما کشنده تر است و «سرطان پوست غیر ملانوما» که شامل «سرطان سلول بازال» می شود. و “کارسینوم سلول سنگفرشی”. بودن

دکتر کالین کاستلو، متخصص پوست “کلینیک مایو” می گوید سرطان های پوست غیر ملانوما شایع تر هستند و با تشخیص و درمان به موقع، پیش آگهی آنها خوب است.

دکتر کاستلو همچنین می‌گوید: کارسینوم‌های سلول‌های پایه و سنگفرشی اغلب سرطان‌های پوستی با رشد آهسته هستند و هر دو بیشتر در اثر نور خورشید ایجاد می‌شوند.

این سرطان ها عمدتاً در نواحی در معرض آفتاب مانند صورت، پوست سر، گردن و گوش ایجاد می شوند.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، سرطان سلول بازال اغلب به صورت تغییری در پوست ظاهر می شود، مانند زخمی که خوب نمی شود.

سلول های پایه اغلب یک برآمدگی صورتی هستند که به آرامی در طول زمان بزرگ می شوند. همچنین این برجستگی ها گاهی ممکن است خونریزی کرده و کمی حساس شوند.

کارسینوم سلول سنگفرشی ممکن است شبیه برآمدگی همرنگ پوست باشد و در هر نقطه از پوست ظاهر شود. معمولاً در مناطقی که در معرض نور خورشید هستند در افراد مستعد آفتاب سوختگی یافت می شود. با این حال، در افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند، می‌تواند در نواحی محافظت‌شده در برابر آفتاب، از جمله انگشتان پا ظاهر شود.

کاستلو گفت، آنها همچنین ممکن است گاهی دردناک و دردناک باشند یا تقریباً مانند زخمی باشند که بهبود نمی‌یابند.

با این حال، تشخیص و درمان زودهنگام این سرطان های غیر ملانوما بسیار مهم است. اگر متوجه تغییرات یا رشد لکه هایی در قسمت های مختلف پوست خود شدید، به متخصص پوست مراجعه کنید.

کاستلو تاکید می‌کند که اکثر مواقع هم کارسینوم سلول بازال و هم کارسینوم سلول سنگفرشی با جراحی درمان می‌شوند، به خصوص زمانی که روی صورت، پوست سر و گردن باشد.

در این زمینه، علائمی که باید در مورد خال های خود به آنها توجه کنید عبارتند از:

– شکل نامنظم

سرویس بهداشت ملی (NHS) می گوید که خال ها طبیعی هستند و دارای حاشیه صاف و رنگ یکنواخت هستند. اما ملانوم، توموری ناشی از سلول‌های حاوی ملانین، که تومور پوستی در نظر گرفته می‌شود، اغلب نامنظم است، ممکن است دو نیمه داشته باشد و هر نیمه شکل و مرز ناهموار متفاوتی داشته باشد.

– رنگ مخلوط

خال طبیعی معمولا تک رنگ است، اما ملانوما اغلب ترکیبی از دو یا چند رنگ دارد یا توزیع رنگ ها نامتناسب است.

– اندازه

ملانوما معمولاً بزرگتر از یک خال معمولی است و در بیشتر مواقع قطر آن بیش از شش میلی متر است.

– دگرگونی

به گفته متخصصان پوست، در صورت مشاهده خال جدید یا تغییر در خال های موجود، باید به پزشک مراجعه کنید.

– خونریزی/خارش

علائم دیگری که باید مراقب آنها بود خال های متورم و دردناک، خونریزی یا خال های خارش دار هستند.

اگر هر یک از این علائم را روی پوست خود مشاهده کردید، باید برای احتیاط بیشتر برای بررسی خال به پزشک مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا