اخبار سلامت

شاخص سلامت نوزادان در ایران فراتر از کشورهای خاورمیانه

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، محمد زنونزی راد امروز در نشست خبری همایش علمی سالیانه انجمن پزشکان اطفال ایران و چهل و پنجمین یادواره دکتر محمد قریب درباره وضعیت سلامت کودکان در ایران اظهار داشت: وضعیت سلامتی کودکان در ایران به دلیل مشکلاتی است که در آن وجود دارد. یکی از معیارهای سازمان جهانی بهداشت برای بررسی شاخص های سلامت در یک کشور، میزان مرگ و میر نوزادان و کودکان نشان دهنده اهمیت سلامت کودکان در جهان است. یکی از افتخارات کشور ما این است که میزان مرگ و میر نوزادان در کشور ما کمتر از میانگین جهانی و قابل مقایسه با میانگین اروپا است و کمترین میزان مرگ و میر نوزادان در منطقه خاورمیانه مربوط به ایران است.

وی افزود: میانگین جهانی مرگ نوزادان 11 مرگ در هزار تولد است، این شاخص در خاورمیانه بالای 11 و در ایران 7.5 مرگ در هزار تولد است. این دستاورد حاصل تلاش جمعی، تربیت کادر کافی پزشک و پرستار و تهیه تجهیزات و مواد پزشکی لازم است.

زنوزی راد ادامه داد: یکی دیگر از موفقیت های کشورمان در چند دهه گذشته این است که بیماری های عفونی و قابل پیشگیری در بین نوزادان و کودکان کمتر شده و برخی از بیماری هایی که همچنان در کشورهای همسایه شیوع دارند مانند فلج اطفال و سرخک در این کشور ریشه کن شده است. کشور ما. .

دبیر انجمن پزشکان اطفال ایران در پاسخ به سوال تسنیم درباره شایع ترین مشکلات و بیماری هایی که منجر به بستری شدن کودکان در بیمارستان ها می شود، گفت: بیماری های نوپدید و کم وزنی نوزادان یکی از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم، راه حل آن. که برای راه اندازی کلینیک است. نوزادان در معرض خطر بالایی برای بررسی سلامت ریه ها، عصب شنوایی، بینایی، گفتار، قلب و عروق خونی هستند. یکی دیگر از موضوعاتی که در به خطر افتادن سلامت کودکان نقش دارد، رشد نادرست فرهنگ خودسرانه است که به خانواده ها توصیه می کنیم از این اقدام غیرعلمی پرهیز کنند.

وی با اشاره به اهمیت رشد و تکامل مغز در دوران کودکی گفت: رشد مغزی کودکان تا سه سالگی بسیار مهم است و بسیاری از بیماری های مغزی مانند فلج مغزی و اوتیسم در صورت تشخیص در سنین زیر قابل درمان یا درمان هستند. سه. خانواده ها باید به رشد مغزی کودکان زیر سه سال توجه کنند.

دبیر انجمن پزشکان کودک ایران گفت: در کشور ما طرحی در حال انجام است که هدف آن غربالگری رشد عصبی کودکان است و در صورت اجرایی شدن به سمت انجام تست های هوش، هوش می رویم. نمرات و آزمون های استعداد کودک از شیرخوارگی تا 5 سالگی این طرح توسط کارشناسان فرهنگستان علوم پزشکی در حال بررسی است تا در صورت نهایی شدن به دولت پیشنهاد شود.

در ادامه محمدرضا بیلرساز؛ استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، فوق تخصص بیماری های عفونی اطفال درباره جزئیات همایش سالانه انجمن پزشکان کودکان ایران گفت: این همایش 12 تا 16 تیرماه در سالن همایش های رازی برگزار می شود. 200 نفر از اساتید دانشگاه های علوم پزشکی کشور در این کنگره در مورد طب اطفال بحث و تبادل نظر خواهند کرد و 40 میزگرد علمی نیز در این همایش برگزار می شود. موضوعات مورد بحث در این همایش شامل پزشکی نوزادان، بیماری های عفونی، غدد، گوارش، ریه، ایمونولوژی و آلرژی، ارتوپدی، جراحی، تغذیه، دندانپزشکی، مغز و اعصاب، کلیه و پزشکی قانونی و اخلاق پزشکی خواهد بود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا