سلامت خانواده

شاخص امید به زندگی زنان ایرانی به 78 سال رسید / 20 عامل اصلی مرگ و میر زنان – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، ملیحه کیانفر رئیس اداره سلامت مادران و میانسالان وزارت بهداشت گفت: در ۴ دهه گذشته امید به زندگی زنان ایرانی از ۵۴ سال به ۷۸ سال رسیده است. یعنی می توان به دستاوردها و فعالیت در حوزه سلامت امیدوار بود.

وی ادامه داد: طبق اسناد و بررسی انجام شده در سال 2019 بیماری ها ایسکمیک قلب (سکته قلبی و مغزی)، بیماری های ناشی از فشار خون، دیابت و سرطان سینه بخشی از 20 نفر اولین عامل مرگ و میر زنان ایرانی هستند.

سلامت دختران ایرانی چگونه رعایت می شود؟

رئیس اداره سلامت مادران و میانسالان وزارت بهداشت با بیان اینکه آزمایش های غربالگری بعد از تولد نوزاد می تواند بیماری ها را در نوزادان تشخیص دهد، گفت: در اولین گام بعد از تولد نوزادان، غربالگری بین 3 تا 5 روزگی از طریق پاشنه پا انجام می شود همچنین غربالگری دیگری برای اندازه گیری شنوایی نوزاد و غربالگری برای بررسی وجود سه بیماری به نام کم کاری مادرزادی تیروئید انجام می شود. فنیل کتونوری و G 6 PD یا کمبود آنزیم فوویسم توسط تست های غربالگری نوزادان انجام می شود.

وی ادامه داد: پس از آن شبکیه چشم نوزاد بررسی و وضعیت آنها به صورت ماهانه بررسی و پایش می شود. به علاوه از یک ماهگی تا هفت سالگی آزمایشات زیادی انجام می شود.

به گفته کیانفر، تمامی این خدمات در مراکز خدمات درمانی به صورت رایگان ارائه می شود. همچنین کودکان قبل از ورود به مدرسه و در پایه چهارم ابتدایی، پایه هفتم ابتدایی و پایه یازدهم دبیرستان غربالگری، تست های روانپزشکی و ارزیابی بلوغ می شوند.

کیانفر در پاسخ به این سوال که آیا وزارت بهداشت از عملکرد خود در زمینه پیشگیری از بیماری ها و افزایش سلامت زنان در جامعه رضایت دارد، گفت: بر اساس پارامترها باید در حوزه سلامت زنان بیشتر کار کنیم. اما با توجه به اینکه امید زندگی در بانوان به 78 سال رسیده است، می توانیم به خودمان نمره قبولی بدهیم. اگرچه هنوز جای کار وجود دارد، اما همچنان فعالیت های زیادی از طریق سامانه شبکه بهداشت و درمان کشور در دستور کار داریم.

رئیس اداره سلامت مادران و میانسالان وزارت بهداشت افزود: موضوع مهم آشنایی مردم به ویژه اقشار کم برخوردار کشور با سیستم شبکه بهداشت و درمان است و بیش از 5 دهه از آن زمان می گذرد. این موضوع و مرکز بهداشت در دورافتاده ترین روستاهای ایران به شهرها می باشد. وجود دارد

عوامل عجیب زنان برای عدم مراقبت بهداشتی!

ناهید نفیسی، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در گفت‌وگوی تلفنی درباره وضعیت سلامت زنان گفت: متأسفانه زنان به دلایل مختلف از جمله خانواده و تربیت فرزندان از خود بی‌توجهی می‌کنند؛ با وجود تشخیص سرطان سینه، بسیاری از بیماران. هیچ درمانی انجام نداده اند و بسیاری از زنان در پوشش فداکاری خود از آن غفلت می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا