سلامت خانواده

سیگار کشیدن در اماکن عمومی ممنوع است

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وب دا، جعفر جندقی با بیان اینکه شعار هفته ملی بدون دخانیات (پنجم تا یازدهم خرداد) «حمایت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ حق و مسئولیت همه است»، گفت: نوجوانان. و کودکان می توانند سفیران کاهش مصرف دخانیات در سطح جامعه باشند و بسیاری از مردم به خاطر فرزندان و نوه های خود سیگار و دخانیات را کنار گذاشته اند.

وی با تاکید بر اهمیت ترویج مکان‌های عاری از دخانیات در کشور و بیان اینکه دولت، وزارت بهداشت و نهادهای فرهنگی برای حمایت از سلامت مردم و کاهش مصرف دخانیات در جامعه ایستاده‌اند، افزود: ایران در سال 1385 یکی بود. از کشورهای پیشرو در تصویب قانون جامع کنترل دخانیات بود و در آن زمان شاید یکی دو کشور دیگر چنین قانونی داشتند.

رئیس مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه مکان های مصرف دخانیات به سلامت جامعه آسیب می رساند، گفت: هدف مراکز تهیه، توزیع و عرضه مواد غذایی و همچنین اماکن عمومی خدمت رسانی است. جامعه و زمانی که کالاهای مضر به منظور سود اقتصادی به مردم عرضه شود، به سلامت جامعه آسیب می رساند.

جندقی تصریح کرد: رکن اول کار ما در کاهش مصرف دخانیات در جامعه فرهنگ سازی و ترغیب عمومی به عدم مصرف این محصولات است. در قانون جامع مبارزه با دخانیات مصادیق بسیاری از برخورد با اماکن متخلف از مواد دخانی وجود دارد، اما قوانین و مجازات ها باید به روز شود، چراکه در حال حاضر مجازات ها بازدارنده نیستند.

وی ادامه داد: نمایش و تبلیغ سیگار در رسانه ها و آثار هنری خانواده ها را آزار می دهد و آسیب های زیادی به توسعه و اقتصاد کشور وارد می کند. برخی معتقدند صنعت دخانیات باعث ایجاد اشتغال می شود، اما ضررهای مستقیم و غیرمستقیم آن در مقابل سود است. خیلی بیشتر است.

رئیس مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: سالانه 50 هزار نفر به طور مستقیم بر اثر استعمال دخانیات در کشور جان خود را از دست می دهند و تبلیغ سیگار در فیلم های سینمایی به ویژه سریال های خانگی ممنوع است. بسیاری از قفسه های جذاب فروشگاه ها که بیشتر پشت فروشنده هستند و جذابیت بصری دارند، محل فروش سیگار هستند که ممنوع است.

جندقی با بیان اینکه تبلیغات بصری محصولات دخانی ممنوع است، گفت: استانداردهای جهانی تاکید دارد پاکت سیگار همگی یک شکل باشد و در 85 درصد فضای پاکت با رنگ سبز زیتونی، تبلیغات ضد استعمال دخانیات برای اطلاع رسانی به مردم درج شود. تصاویر در نظر گرفته شده برای درج بر روی پاکت سیگار با هماهنگی دستگاه های اجرایی طراحی و انتخاب می شود و صنایع دخانی موظف به استفاده از این تصاویر و طرح ها هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا