سلامت خانواده

سیگارهای الکترونیکی باعث سرطان ریه می شوند/بیماران سابقه سیگار کشیدن دارند

پوریا عادلی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه ویپ (سیگار الکترونیک) بیان کرد: در سیگار برقی (الکترونیکی) یا ویپمایعی استفاده می شود که پس از گرم شدن به بخار تبدیل می شود و فرد آن را استنشاق می کند، بخار ایجاد شده حاوی تنباکو است و در واقع حاوی قسمت مضر اصلی سیگار است.

وی با بیان اینکه دخانیات باعث سرطان می شود، افزود: سیگارهای الکترونیکی علاوه بر دخانیات حاوی مواد شیمیایی مضر دیگری نیز هستند که البته میزان این مواد شیمیایی مضر در سیگار الکترونیکی نسبت به سیگار معمولی کمتر است.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیو انکولوژی ایران با بیان اینکه در حال حاضر مشخص نیست قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی به طور مستقیم چه میزان باعث سرطان می شود، اظهار داشت: در برخی مطالعات استفاده کوتاه مدت از سیگارهای الکترونیکی به مدت کمتر از دو سال این خطر را افزایش می دهد. ربطی به سرطان نداره

عادلی با اشاره به اینکه بر اساس یک مطالعه DNA سلول های دهان مصرف کنندگان ویپ و سیگار کشیدن منظم نیز تغییرات مشابهی داشته است، وی ادامه داد: بر اساس نتایج این تحقیق افرادی که به مدت پنج سال یا بیشتر سیگار را ترک کردند و از سیگار الکترونیکی استفاده کردند در مقایسه با افرادی که همزمان سیگار را ترک کردند اما از ویپ یا از سیگارهای الکترونیکی استفاده نکرده باشند، بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان ریه هستند.

وی بیان کرد: در واقع سیگاری هایی که کمتر از پنج سال است سیگار را ترک کرده اند و کسانی که از سیگار الکترونیکی استفاده می کنند بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه و مرگ هستند.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیو انکولوژی ایران با بیان اینکه تعداد بسیار کمی از افراد از نظر سرطان ریه غربالگری می شوند و درصد غربالگری سرطان ریه نسبت به سایر سرطان های رایج بسیار کمتر است، افزود: مهمترین عامل این سرطان سیگار است و اکثر افراد مبتلا به سرطان ریه سابقه ابتلا به سرطان ریه را دارند. سیگار می کشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا