سیستم جامع گردشگری بهداشتی راه اندازی شده – آژانس خبری MEHR | اخبار ایرانی و جهانی

به گفته خبرنگار MEHR ، سید ساجاد رازاوی ، معاون وزیر بهداشت در وزارت بهداشت امروز ، روز یکشنبه 5 سپتامبر در کنفرانس خبری گردشگری سلامت شرکت کرد و گفت: “گردشگری بهداشتی یکی از مهمترین شاخص های توانایی و قدرت کشورها در سطح بین المللی است و نمی تواند در نشان دادن وضعیت اقتصادی و اجتماعی مورد غفلت واقع شود.” ارزش این منطقه محدود به ارقام اقتصادی نیست. در عوض ، این ارتباط مستقیم با اعتبار جهانی کشور دارد.
وی ادامه داد: به همین دلیل ، در برنامه هفتم توسعه ، موضوع بهداشت و گردشگری به ویژه مورد توجه قرار گرفته است و هدف دستیابی به موقعیت جهانی در این زمینه به دست آمده است. “
وی ادامه داد: در ایران ، سازمان ها ، بیمارستان ها و شرکت ها در زمینه بهداشت و گردشگری فعال هستند. اما آنچه مهم است انسجام و هماهنگی این فعالیت ها در قالب یک سیستم خاص به گونه ای است که خدمات بهداشتی و گردشگری کشور یکپارچه و استاندارد شده است. اولین چیزی که یک توریست بهداشت خارجی به آن پرداخته است ، کیفیت خدمات بیمارستان ، ضمانت ایمنی و بهداشت است. برای این منظور ، ایجاد یک آرم واحد برای گردشگری بهداشت ایران می تواند نشانه استاندارد سازی خدمات ، انسجام ملی و نظم در زمینه بهداشت باشد.
معاون وزیر بهداشت گفت: “اعتماد خارجی است.” هنگامی که یک مرکز بهداشت یا بیمارستان با آرم رسمی گردشگری بهداشتی فعالیت می کند ، برای مشتریان اطمینان بیشتری خواهد داشت. علاوه بر نشان دادن کیفیت خدمات ، این نشانگر وجود یک سیستم نظارتی در زمینه گردشگری بهداشت ایران است. در بسیاری از کشورها ، چنین استانداردهایی پیش نیاز برای گردشگران خارجی است و بیماران قبل از انتخاب مقصد درمانی ، به اعتبار موسسات ، نوع پوشش بیمه و هزینه ها توجه می کنند.
وی اذعان کرد: در این رابطه ، شورای راهنمایی گردشگری بهداشت ، با همکاری وزارت بهداشت و تلاش های مداوم کارشناسان در این زمینه ، پروژه ای به نام آرم گردشگری سلامت جمهوری اسلامی ایران را تدوین کرده است. این برنامه از طریق یک جشنواره ملی اجرا می شود تا پایه و اساس مشارکت حداکثر فعالان بهداشت ، ارائه پیشنهادات و استفاده از مشوق های مختلف را فراهم کند.
رازاوی گفت: اجرای این پروژه گامی مؤثر در جهت حضور جسورانه تر ایران در عرصه بین المللی گردشگری بهداشتی خواهد بود و امیدواریم که با همکاری آژانس های مربوطه ، این پروژه بتواند موقعیت ایران را در رقابت جهانی ترویج کند و بیماران خارجی بیشتری را به کشور جذب کند.
Razavi ادامه داد: سیستم جامع گردشگری بهداشتی برای ثبت و نظارت بر کلیه خدمات محدود پزشکی و جراحی ارائه شده به بیماران داخلی و خارجی در کشور طراحی شده است.
رازاوی گفت: در سالهای اخیر ، بسیاری از بیماران در مراکز جراحی محدود و حتی دفاتر خدمات دریافت کرده اند. با راه اندازی این سیستم ، همه این خدمات برای ارائه اطلاعات شفاف و قابل اعتماد در مورد درآمدهای گردشگری بهداشتی یکپارچه شده اند. مقامات تأکید کردند که به دست آوردن آمار دقیق ، از جمله ارز سالانه ، 5 میلیارد دلار یا یورو ، فقط از طریق انسجام اطلاعاتی امکان پذیر است.
وی افزود: “اقدامات مقدماتی این پروژه انجام خواهد شد و پیگیری آینده از طریق این سیستم انجام می شود.” علاوه بر روشن شدن آمار ، انتظار می رود این بستر جدید به سؤالات بسیاری از فعالان این زمینه پاسخ دهد.
برنامه های مهم برای گسترش گردشگری
رازاوی یکی از مهمترین برنامه ها را برای گسترش گردشگری بهداشت ایران در فعال سازی مراکز بهداشتی و شرکتهای تخصصی در نظر گرفت و گفت: در بازارهای خارجی است. مقامات تأکید کردند که این شرکت ها باید در کشورهای هدف دارای دفاتر و آژانس های رسمی باشند و ارتباطات مجازی و شخصی خود را با بازارهای منطقه ای و جهانی تقویت کنند. همچنین در شورای مدیریت گردشگری بهداشت ، حذف قوانین بی ثبات و تسهیل مقررات به عنوان اولویت ارائه شده است. یکی از پروژه های مورد نظر ایجاد بیمه درمانی مشترک با کشورهای شریک است که می تواند مسیر خدمات به بیماران خارجی را تسهیل کند.
رازاوی گفت: حق اهداف گردشگری بهداشت فقط با همکاری و هم افزایی دستگاه ها امکان پذیر است. به همین دلیل ، علاوه بر وزارت بهداشت و وزارت میراث فرهنگی ، وزارت کار به این برنامه پیوسته است. طبق برنامه ریزی ، سیستم جامع گردشگری بهداشتی در روزهای آینده با حضور وزیران مربوطه و مدیران دفاتر تخصصی رونمایی می شود.
به گفته وی ، این سیستم می تواند ظرفیت های موجود کشور را تحقق بخشد و با هماهنگی مؤسسات مختلف ، پایه و اساس بسیاری از صنعت گردشگری صنعت بهداشت ایران را در عرصه جهانی فراهم کند.
راه اندازی سیستم جامع گردشگری بهداشت
رازاوی گفت: تهیه پیش نویس مقررات و مقررات خاص می تواند کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران داخلی و خارجی را تضمین کند.
به گفته وی ، با راه اندازی سیستم جامع گردشگری بهداشت ، بسیاری از اختلال و ناسازگاری ها از بین می روند. این سیستم علاوه بر ثبت نام دقیق و مشاهده خدمات ، باعث می شود بیمار یا توریستی درمانی با اطمینان بیشتری به خدمات رسمی و تأیید شده دسترسی پیدا کند.
رازاوی افزود: شرکت ها ، مراکز بهداشتی و حتی پزشکان موظفند تحت نظارت وزارت بهداشت فعالیت کنند و فقط از آرم ها و مجوزهای رسمی استفاده کنند. به این ترتیب ، بیمار اطمینان می دهد که خدمات دریافت شده تضمین شده و مطابق با آئین نامه است. اگر بی نظمی موجود کنترل نشود ، مراقبت های بهداشتی کافی نخواهد بود و احتمال سوءاستفاده از فروشندگان و افراد غیرمجاز در این زمینه افزایش می یابد.
رازاوی گفت: نقش اصلی دولت در زمینه گردشگری بهداشت ، سیاست گذاری ، تنظیم و نظارت است و دولت نباید در اجرای مستقیم خدمات دخالت کند. شرکت هایی که مجوزهای رسمی دریافت می کنند ، موظفند مطابق با آئین نامه و مقررات شورای گردشگری خدمات درمانی ارائه دهند.
وی تأکید کرد که وقتی وارد جمهوری اسلامی ایران می شود ، بیمار خارجی باید مطمئن باشد که کلیه خدمات درمانی در چارچوب قانون و تحت نظارت وزارت بهداشت ارائه می شود. فقط در این صورت می توان اعتماد به نفس ، انسجام و برند پایدار در گردشگری بهداشت ایران را تضمین کرد.
نوسانات ارزی بر بخش دارویی و تجهیزات وارداتی تأثیر می گذارد
رازاوی گفت: علیرغم تأثیر تغییرات نرخ ارز و تورم بر قیمت بسیاری از کالاها و خدمات ، گردشگری بهداشتی در ایران مشکلات جدی نداشته است و خدمات پزشکی و تجهیزات پزشکی در کشور عمدتاً برای مردم ایران طراحی شده است و سیاست اصلی ارائه کیفیت و قیمت برای شهروندان داخلی است.
معاون مدیر گفت: “برای گردشگران خارجی ، قیمت ها به طور کامل با هزینه اعلام می شوند ، اما این هیچ رقابت منفی ایجاد نمی کند.” درمانهای ارائه شده با نسبت مصوب دولت و سقف های تعیین شده نیز به مردم ایران ارائه می شود و همچنین مزایای معقولی را برای مراکز پزشکی فراهم می کند.
رازاوی اذعان کرد که نوسانات ارزی بر بخش دارویی و تجهیزات وارداتی تأثیر می گذارد و تغییر نرخ ارز ممکن است هزینه برخی از دستگاه ها و داروها را افزایش دهد. با این حال ، دولت این افزایش در هزینه ها را با سیاست های پشتیبانی و کنترل دقیق مدیریت می کند.
وی گفت: “در حال حاضر ، قیمت داروها و خدمات درمانی برای عموم با همان رقم تأیید شده محاسبه می شود و افزایش سالانه تنها 5 ٪ است.” دولت با اختصاص یارانه ها از طریق بیمه و سازمان های هدفمند ، اختلاف قیمت تا 5 دلار را جبران می کند تا فشار اقتصادی بر مردم وارد نشود. این تضمین می کند که شهروندان دارای خدمات درمانی با قیمت و کیفیت پایدار هستند و هیچ مشکلی در مورد گردشگری بهداشت داخلی ایجاد نشده است.
معاون مدیر درمان بهداشت گفت: “در گردشگری بهداشتی ، تجربه بیمار یکی از اصلی ترین شاخص های انتخاب مراکز پزشکی است و بیماران حق دارند اطلاعات کاملی در مورد خدمات و هزینه های مراکز پزشکی داشته باشند و تجربه خود را به اشتراک بگذارند.”
وی گفت: “دیدن تجربه بیماران نقش اساسی در تصمیم گیری در مورد افراد برای انتخاب بیمارستان یا مرکز پزشکی دارد.” مشابه سیستم های متعلق به جهان مانند فروشگاه های آنلاین ، که در آن نظرات مشتری می تواند ارزش و اعتبار یک محصول یا خدمات را نشان دهد ، مراکز پزشکی نیز باید خدمات خود را در معرض بیماران قرار دهند. علاوه بر ارتقاء کیفیت خدمات ، این امر باعث تبلیغات و اعتماد طبیعی می شود.
رازاوی گفت: با فراهم کردن این فرصت برای اظهار نظر در مورد تجربه خود ، مراکز پزشکی می توانند نقاط قوت و ضعف خدمات خود را شناسایی کنند. به عنوان مثال ، نظرات در مورد کیفیت تجهیزات ، رفتار کارمندان ، خدمات کمکی مانند هتل ها و مراکز اسکان و حتی مسائل جزئی مانند امکانات ، همه می توانند در بهبود تجربه بیمار مؤثر باشند.
وی تأکید کرد: نظرات بیمار باید به طور مداوم و بهبود خدمات بر اساس بازخورد جمع آوری شود. این روش خدمات ارائه شده در سالم ، حرفه ای و مطابق با استانداردهای جهانی را ایجاد می کند. همچنین اعتماد گردشگران داخلی و خارجی را تقویت می کند و مراکز بهداشتی را در مسیر توسعه پایدار و رقابت سالم جهانی قرار می دهد.
رازاوی گفت: ایجاد محیطی که بیماران بتوانند آزادانه نظرات خود را بیان کنند ، نه تنها کیفیت خدمات را بهبود می بخشد بلکه یک زبان مشترک بین ارائه دهندگان خدمات و گردشگران ایجاد می کند و به ارتقاء موقعیت ایران در گردشگری بین المللی کمک می کند.