سلامت خانواده

سیاهی دور چشم نشانه چیست؟/ روش های درمان

به گزارش خبرآنلاین از همشهری آنلاین، سیاهی دور چشم واقعاً نشانه کدام بیماری است؟ آیا این عارضه موقتی است یا برای همیشه روی پوست باقی می ماند؟ برای درمان سیاهی دور چشم از چه روش هایی می توان استفاده کرد؟ در ادامه ضمن پاسخ به سوالات ذکر شده، بیماری های موثر بر سیاهی دور چشم و راه های پیشگیری و درمان آن را به تفصیل بیان می کنیم.

سیاهی دور چشم چیست؟

تیرگی دور چشم به عنوان یکی از شایع ترین بیماری ها باعث تغییر رنگ دور چشم و ایجاد حلقه های تیره و گاهی گودی زیر چشم می شود. تاثیر سیاهی دور چشم بر زیبایی چهره در گروه های مختلف کودکان، خانم ها و آقایان به حدی است که باید هر چه زودتر درمان شود.

معمولا عواملی مانند ژنتیک، بیماری های مختلف، خستگی، سبک تغذیه ناسالم، آلرژی و حتی افزایش سن می توانند باعث بروز این بیماری شوند. پس از پاسخ به این سوال که نشانه سیاهی دور چشم چیست؟ روند درمان صحیح و تخصصی را شروع کنید.

چرا زیر چشم تیره می شود؟

سیاهی دور چشم به عنوان چالشی که اکثریت افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند، به دلایل مختلفی ایجاد می شود. اگر می خواهید روند درمان خود را شروع کنید، باید از دلیل سیاهی زیر چشم خود آگاه باشید. برخی از مهمترین دلایل عبارتند از:

احتمالاً از برخی افراد با سیاهی زیر چشم شنیده اید که می گویند اکثر اعضای خانواده ما این مشکل را دارند. یکی از دلایل سیاهی دور چشم وجود برخی ژن های مشترک با سایر اعضای خانواده است. در واقع گاهی سیاهی زیر چشم به عنوان یک صفت ارثی به سایر اعضای خانواده نیز منتقل می شود.

چشم یکی از اولین قسمت هایی است که در اثر خستگی مداوم حالت اولیه خود را از دست می دهد. اگر به اندازه کافی به خود استراحت ندهید، مویرگ های اطراف چشم ممکن است بیشتر نمایان شوند و زیر چشم را تیره نشان دهند.

ضخامت پوست و وضعیت سیاهرگ های اطراف چشم از جمله مواردی است که با افزایش سن تغییر می کند. در واقع با افزایش سن و کاهش ضخامت پوست، رگ های اطراف چشم بیشتر نمایان می شوند که می تواند منجر به سیاهی زیر چشم شود.

  • سبک غذا خوردن نادرست

رژیم های غیر اصولی یا کاهش ارزش غذایی در وعده های غذایی مختلف به عنوان یکی از مواردی که بدن را با آن مواجه می کند و یا کمبود مواد معدنی و برخی ویتامین ها باعث سیاهی زیر چشم می شود که با تامین نیازهای ضروری بدن می توان این مشکل را برطرف کرد.

انواع آلرژی یا حساسیت به عنوان واکنش سیستم دفاعی بدن به مواد مختلف از جمله مواردی است که می تواند باعث سیاهی دور چشم شود. به منظور پیشگیری یا درمان این آلرژی، معمولاً توصیه می شود به تدریج ماده حساسیت زا را تا حد تحریک و یا دوری از ماده حساسیت زا تزریق کنید.

سیاهی دور چشم چه بیماری است؟

پوست به عنوان یک قسمت حساس که در معرض آن قرار می گیرد معمولا با تغییر رنگ، ایجاد لک، جوش و موارد دیگر ما را از وضعیت درونی بدن آگاه می کند تا با پیگیری سریع، روند درمان را آغاز کنیم.

این موضوع در حالی است که بسیاری از افراد با علائمی مانند سیاهی دور چشم بدون اینکه به دنبال دلیل اصلی باشند از مواردی مانند کرم دور چشم برای رفع مشکل استفاده می کنند. در ادامه به بررسی این سوال می پردازیم که سیاهی دور چشم چیست؟ تا بتوانید با دیدی منطقی و گسترده به دنبال راه حل مشکل خود باشید.

بیماری های کبدی

کبد یک عضو حیاتی و کارآمد در بدن است که یکی از وظایف اصلی آن تصفیه خون و دفع سموم از بدن است. اگر این عملکرد با مشکلاتی مواجه شود و بیلی روبین یا مایعات دیگر در نواحی مختلف مانند اطراف چشم جمع شود، یا اگر کم خونی ناشی از فعالیت کبد، نواحی اطراف چشم را تحت تاثیر قرار دهد، ممکن است شاهد سیاهی اطراف پلک بالا و پایین باشیم.

البته همه سیاهی های زیر چشم را نمی توان به بیماری های کبدی نسبت داد و تایید این موضوع بر عهده پزشک است. بنابراین اگر سیاهی دور چشم همراه با مسائلی مانند زردی پوست و خستگی دائمی را تجربه می کنید، بهتر است برای اطلاع از مشکل اصلی با پزشک مشورت کنید.

بیماری های کلیوی

به طور کلی کلیه را می توان فیلتری برای تصفیه خون و دفع مایعات غیر ضروری در نظر گرفت. اگر کلیه نتواند وظایف اصلی خود را به درستی انجام دهد، شاهد تورم، کم خونی و تجمع مایعات مختلف در نواحی بدن مانند چشم ها، پاها و دست ها هستیم. معمولا تورم دور چشم همراه با مسائلی مانند سیاهی دور چشم خود را نشان می دهد.

کم خونی

اگر بخواهیم بگوییم نشانه سیاهی دور چشم چه بیماری است باید به کم خونی هم اشاره کنیم; با این حال، کم خونی را نمی توان یک بیماری در نظر گرفت. قبل از تاثیر کم خونی بر ظاهر اطراف چشم، بهتر است با این حالت آشنا شوید. کم خونی به عنوان یکی از شایع ترین بیماری ها در بین افراد مختلف به ویژه زنان، نتیجه کاهش فعالیت گلبول های قرمز خون است. اگر گلبول های قرمز که وظیفه انتقال اکسیژن را بر عهده دارند نتوانند کار خود را به درستی انجام دهند، شاهد کم خونی خواهیم بود.

به طور کلی کم خونی با سیاهی دور چشم از طریق دو جزء کاهش هموگلوبین و ضخامت پوست خود را نشان می دهد. در واقع، کمبود هموگلوبین می تواند باعث رنگ پریدگی صورت با حلقه های تیره دور چشم شود.

کم کاری تیروئید

غده تیروئید پروانه ای شکل مسئول عملکردهایی مانند رشد و نمو، تنظیم متابولیسم و ​​تأثیر بر قلب و سیستم عصبی است. اگر این غده نتواند به اندازه کافی هورمون تولید کند، شاهد بروز کم کاری تیروئید هستیم که با یک سری عوامل مانند خستگی، افزایش وزن و سیاهی دور چشم خود را نشان می دهد.

به طور کلی کم کاری تیروئید با کاهش فعالیت های متابولیکی بر گردش سطح بدن به خصوص دور چشم تاثیر می گذارد و باعث تغییر رنگ اطراف آن می شود. از طرفی این حالت باعث می شود که پوست با مسائلی مانند خشکی و رنگ پریدگی مواجه شود که مویرگ های اطراف چشم را بیشتر نمایان می کند.

چشم های خسته

یکی از شایع ترین دلایل سیاهی دور چشم، خستگی این اندام حساس است. در واقع خستگی مزمن چشم می تواند با افزایش ترشح رنگدانه ملانین باعث تیرگی دور چشم شود. از سوی دیگر، گشاد شدن رگ های اطراف چشم برای جذب اکسیژن و غلبه بر خستگی عامل دیگری است که می تواند باعث سیاهی دور چشم شود.

معمولا برای رفع سیاهی دور چشم که ناشی از کم خوابی و خستگی مداوم است، باید سبک زندگی خود را تغییر دهید و مواردی مانند خواب کافی و رژیم غذایی سالم را در نظر بگیرید. در ضمن کمپرس سرد، ماساژ اصولی و کرم های دور چشم تجویز شده توسط پزشک در رفع این مشکل تاثیر بسزایی دارد.

مشکلات سینوسی

مشکلات سینوسی یکی از عجیب ترین چیزهایی است که وقتی از آنها می پرسند نشانه سیاهی دور چشم چیست، خواهید شنید. شاید عجیب به نظر برسد، اما بروز سینوزیت که به التهاب و تورم پوشش داخلی سینوس ها معروف است، می تواند به صورت سیاهی دور چشم خود را نشان دهد. به طور کلی مشکلات سینوسی از طریق تورم صورت، بروز انواع آلرژی ها و گسترش عفونت باعث تیرگی دور چشم می شود.

تورم سینوس ها با تاثیر بر قطر مویرگ ها برای جذب اکسیژن، منجر به سیاهی دور چشم می شود. از طرفی بسیاری از مشکلات سینوسی ریشه در حساسیت های مختلف دارد که می تواند تاثیر بسزایی در تیرگی دور چشم داشته باشد.

مقاومت به انسولین

انسولین به عنوان یک هورمون حیاتی در تنظیم قند خون، ذخیره انرژی و ساخت پروتئین های جدید بدن نقش دارد. مقاومت به انسولین با ایجاد التهاب مزمن و تجمع مایع در بدن بیمار می تواند باعث سیاهی و سیاهی دور چشم شود. بهترین راه برای حل این مشکل مراجعه به پزشک برای کنترل قند خون، کاهش التهاب و درمان بیماری های زمینه ای مانند دیابت است.

سیاهی دور چشم در بارداری

حالا که می دانید سیاهی دور چشم چیست؟ خوب است در مورد ایجاد این عارضه موقت در دوران بارداری صحبت کنیم. زنان باردار وقتی با سیاهی دور چشم مواجه می شوند و نگران دائمی بودن این مشکل هستند، اعتماد به نفس خود را از دست می دهند. در حالی که سیاهی دور چشم در دوران بارداری موقتی است و به عواملی مانند تغییرات هورمونی، کم خونی، خستگی مداوم، استرس بارداری، کم تحرکی و عوامل ارثی بستگی دارد.

به عنوان یک خانم باردار بهتر است پس از بروز این مشکل به پزشک مراجعه کنید تا در کنار روند درمان، با ایجاد سبک زندگی سالم ناشی از خواب کافی، حرکات متوسط ​​مانند پیاده روی و خوردن وعده های غذایی مغذی

درمان سیاهی دور چشم

به طور کلی درمان سیاهی دور چشم به دو دسته درمان خانگی و درمان تخصصی توسط پزشک تقسیم می شود. درمان تخصصی برای افرادی که سیاهی دور چشم را در کنار سایر عوارض تجربه می کنند بسیار ضروری است. موارد زیر می تواند ناشی از یک مشکل داخلی و حساس باشد. از طرفی برای انتخاب روش درمانی بهتر و مقابله با این عارضه باید دلیل اصلی بیماری را بدانید. در ادامه به بررسی روش های درمانی می پردازیم:

  • ایجاد عادات سالم

وعده های غذایی مغذی، استراحت کافی و به موقع، ورزش و تحرک لازم از جمله مواردی است که به پیشگیری و درمان سیاهی دور چشم کمک می کند.

  • از کرم دور چشم استفاده کنید

اگر به دلیل افزایش سن در اطراف چشم دچار تیرگی شده اید، می توانید با استفاده از کرم های جوان کننده چشم، روند درمان را آغاز کنید. در ضمن اگر کمبود ویتامین یا ماده مغذی باعث تیرگی دور چشم می شود، کرم های مخصوص با ویتامین های لازم انتخاب خوبی هستند.

  • تامین رطوبت پوست

همانطور که گفتیم خشکی و چین و چروک سطح پوست می تواند باعث تیرگی دور چشم شود. برای همین منظور استفاده از کرم مرطوب کننده، مواد آبرسان، نوشیدن آب کافی و کمپرس سرد می تواند بر کنترل این عارضه تاثیر بگذارد.

می توان گفت بهترین روش درمان مراجعه به پزشکی است که بر اساس نتایج آزمایشات، نظر و روند درمان را پیشنهاد دهد. در صورت مشاهده سیاهی دور چشم همراه با علائم دیگر، مراجعه به متخصص ضروری است.

روش های درمان سیاهی زیر چشم

بعد از اینکه متوجه شدید سیاهی دور چشم چه بیماری است؟ می توانید درمان خود را شروع کنید. می توان گفت که درمان خانگی شامل موارد زیر است:

  • شستشوی ملایم و بهداشتی چشم با چای کیسه ای
  • دور چشم را با استفاده از ژل آلوئه ورا، گلاب و خیار ماساژ دهید
  • استفاده از کرم های دور چشم و عینک آفتابی استاندارد
  • بهره مندی از کرم دور چشم اصیل روز و شب که نیاز اصلی دور چشم را برطرف می کند
  • عدم استفاده دائمی از لوازم آرایشی
  • تغذیه سالم با تمرکز بر رفع کمبودهای بدن مانند آهن
  • مصرف نمک را کاهش دهید
  • افزایش تحرک

برای درمان سیاهی دور چشم چه بخوریم؟

یکی از مهمترین عوامل برای پیشگیری و درمان سیاهی دور چشم تغذیه مناسب است. داشتن یک برنامه غذایی مغذی برای وعده های غذایی مختلف که نیاز بدن از نظر آهن، آب و ویتامین هایی مانند C، K و E را تامین می کند، ضروری است، از جمله مواد غذایی مفیدی که می توانید در برنامه خود بگنجانید عبارتند از:

  • مواد غنی از پروتئین مانند تخم مرغ و فیله مرغ
  • مصرف ماهی های تازه مانند سالمون و قزل آلا که به سلامت پوست و نواحی اطراف چشم دارای امگا 3 کمک می کنند.
  • آجیل به عنوان تعادل
  • مرکبات برای تامین ویتامین C
  • مصرف سبزیجاتی مانند اسفناج، چغندر درشت و غیره

علاوه بر وراثت، آلرژی های مختلف، خستگی و افزایش سن، سیاهی دور چشم می تواند نتیجه بیماری های مختلفی مانند مشکلات کبدی یا کلیوی باشد. به همین دلیل در صورت مشاهده این موضوع با عوامل دیگری مانند تغییر رنگ کلی پوست، تغییر وزن، سطح انرژی یا هورمون ها، مراجعه به پزشک را در اولویت قرار دهید.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا