اخبار سلامت

“سگ گردانی” و تحمیل هزار مصیبت به جامعه ایرانی!

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، در سال های اخیر نگهداری از حیوانات خانگی به عنوان یک فرهنگ غلط در بین بسیاری از خانواده ها جا افتاده و باعث شده است تا در مکان های عمومی مانند پارک ها شاهد افزایش تعداد سگ های خانگی باشیم.

بسیاری از صاحبان سگ ها از قلاده استفاده نمی کنند و خطر حمله سگ های آنها به شهروندان وجود دارد و بسیاری از این افراد نیز سگ های خود را آزادانه در مکان های عمومی رها می کنند و حتی مدفوع این سگ ها را جمع نمی کنند و این باعث شده است بسیاری از فضاها این روزها پارک ها به ویژه در کلانشهرهایی مانند تهران به محیطی ناامن برای شهروندانی تبدیل شده است که تصمیم می گیرند ساعت ها با خانواده خود در پارک ها سپری کنند.

هفته گذشته بود که رئیس سازمان نظام دامپزشکی استان تهران گفت: با توجه به نگهداری سگ و گربه بدون رعایت نکات بهداشتی در منازل، بیماری سالک در تهران بخصوص منطقه 1 گسترش یافته است.

خطرات سگ برای سلامتی انسان

هاری

سگ ها می توانند مخزن مهمی برای انتقال بسیاری از بیماری های خطرناک باشند. هاری یکی از مهم ترین بیماری هایی است که از طریق گاز گرفتن سگ به انسان منتقل می شود. هاری یک بیماری ویروسی است که از طریق بزاق سگ های آلوده منتقل می شود. این بیماری می تواند باعث عفونت مغزی شدید و در نهایت مرگ شود. واکسیناسیون سگ ها و پرهیز از تماس با سگ های وحشی مهم ترین روش های پیشگیری است، اما بسیاری از صاحبان سگ ها به دلیل ناآگاهی از خطر ابتلا به هاری در حیوانات خانگی خود سگ های خود را واکسینه نمی کنند و همین امر باعث می شود که راهپیمایی های سگ جان بسیاری را به خطر بیندازند. شهروندان در معرض خطر قرار دادن

یکی دیگر از بیماری هایی که سگ ها می توانند منتقل کنند، بیماری لایم است که توسط یک باکتری ایجاد می شود که از طریق نیش کنه به سگ و سپس به انسان منتقل می شود. علائم شامل تب، سردرد، خستگی و درد مفاصل است. اگر درمان نشود، می تواند منجر به مشکلات مزمن مفصلی و عصبی شود.

توکسوپلاسما

توکسوپلاسما نوع دیگری از بیماری های عفونی است که از طریق سگ ها منتقل می شود. این عفونت توسط انگلی به نام توکسوپلاسما گوندی ایجاد می شود که می تواند از طریق مدفوع سگ به انسان منتقل شود. علائم معمولاً خفیف هستند، اما می توانند عوارض جدی در افراد با سیستم ایمنی ضعیف یا زنان باردار ایجاد کنند. برای پیشگیری رعایت بهداشت و شستن دست ها پس از تماس با مدفوع سگ ضروری است. این در حالی است که افرادی که سگ های خود را به پارک می آورند به رعایت اصول بهداشتی از جمله جمع آوری مدفوع سگ از محیط زیست هیچ توجهی نمی کنند و مدفوع سگ در مکان های مختلف از جمله زمین بازی کودکان یافت می شود و منبع آن است. برای انتشار انواع انگل ها

کیست هیداتید

این بیماری توسط انگل های کرمی به نام اکینوکوک ایجاد می شود که می تواند از طریق مدفوع سگ منتقل شود. عفونت منجر به تشکیل کیست های بزرگ در اندام های داخلی مانند کبد و ریه ها می شود و ممکن است تا زمانی که کیست ها بزرگ شوند بدون علامت باشد. این بیماری افراد را برای برداشتن کیست ها نیاز به عمل جراحی می کند و یکی از خطرناک ترین بیماری های قابل انتقال از سگ ها محسوب می شود.

کمپیلوباکتر و سالمونلا

عفونت های کمپیلوباکتر و سالمونلا نیز می توانند از طریق تماس با مدفوع سگ یا غذای آلوده منتقل شوند. علائم شامل اسهال، تب و درد شکم است. در موارد شدید بستری شدن در بیمارستان ضروری است. پیشگیری شامل رعایت بهداشت در تهیه و مصرف غذا و شستن دست ها پس از تماس با سگ است. این در حالی است که بسیاری از صاحبان سگ ها پس از تماس با سگ خود هیچ یک از نکات بهداشتی را رعایت نمی کنند و دست های آلوده آنها را در بسیاری از سطوح اماکن عمومی لمس می کنند و محیط زندگی و تفریح ​​شهروندان را به انواع عفونت ها آلوده می کنند.

پاروویروس

سگ ها تنها مخزن قارچ ها و باکتری ها نیستند و همچنین می توانند ویروس ها را در طبیعت پخش کنند. از جمله ویروس دیستمپر، که باعث عفونت شدید در سگ ها می شود و می تواند به انسان منتقل شود، اگرچه نادر است. علائم شامل اسهال خونی و استفراغ است. واکسیناسیون و قرنطینه سگ های آلوده برای جلوگیری از شیوع ضروری است.

دلایل اجتماعی و روانی افراد برای نگهداری از سگ

تحقیقی در سال 1401 در کشور دلایل تمایل شهروندان به نگهداری از سگ های خانگی را بررسی کرد. بر اساس نتایج این تحقیق، یکی از دلایل مهم گرایش مردم به نگهداری از سگ های خانگی، افزایش زندگی شهری و آپارتمان نشینی است که باعث کوچک شدن نظام خویشاوندی و تمایل برخی خانواده ها به فرزندآوری بیشتر شده است. این موضوع باعث شده تا خانواده ها به جای بچه دار شدن از حیوانات خانگی مراقبت کنند.

در شهرهای بزرگ افراد بیشتری تنها زندگی می کنند و این تنهایی و خلأ عاطفی و نداشتن همراه این نیاز روانی را برای بسیاری از افراد ایجاد کرده است تا با داشتن حیوانات خانگی احساس امنیت بیشتری کنند.

مقوله دیگری که محققان آن را در نگهداری حیوانات خانگی بسیار موثر می دانند، نفوذ قدرتمند شبکه های اجتماعی است. امروزه با رشد تکنولوژی، نقش ابزارهای ارتباطی جدید بسیار پررنگ شده است و رسانه ها و شبکه های اجتماعی راه های زندگی را به مردم عرضه می کنند.

برخی از خانواده ها حیوانات خانگی مانند سگ و گربه را تحت تأثیر تبلیغات رسانه ای نگهداری می کنند. بر اساس تحقیقات انجام شده، تبلیغ وبلاگ نویسان و افراد مشهور نیز در نگهداری سگ و حیوانات خانگی تاثیر بسزایی دارد، به طوری که نگهداری از حیوانات خانگی به نمادی برای ارتقای جایگاه اجتماعی و طبقاتی تبدیل شده است!

فقدان قانون چالش اصلی مدیریت سگ در کشور است

علاوه بر عوامل روانی و اجتماعی ذکر شده، مسائل دیگری نیز در افزایش سگ داری و سگ گردانی نقش دارد.

نبود قانون مشخص برای ساماندهی موضوع سگ های بی صاحب و صاحب نیز از دیگر عواملی است که باعث شده معضل سگ گردانی به رسمیت شناخته نشده و ابزار و راهکارهای قانونی برای مقابله با آن ها در نظر گرفته نشود.

تنها قانونی که در زمینه آسیب رساندن سگ به انسان وضع شده است، ماده 501 قانون مجازات اسلامی است که بر اساس آن «هرگاه کسی اسلحه ای را به سمت شخصی بکشد یا حیوانی را مانند سگ به سمت او ببرد یا هر عمل دیگری که موجب آن شود. او به ترسی از قبیل فریاد زدن یا انفجار صوتی و در اثر این ارعاب، جان خود را از دست می دهد یا مجروح می شود، طبق تعاریف جرایم مختلف به قصاص یا دیه محکوم می شود.

این قانون نیز نمی تواند بازدارنده باشد زیرا این ماده قانونی به عواقب حادثه اشاره می کند و جنبه پیشگیرانه ندارد و فقط می گوید اگر شخصی باعث حمله سگش به شخصی شود باید هزینه آن را نیز بپردازد.

هیچ قانون جامعی در خصوص رفاه سگ های بدون صاحب و صاحب وجود ندارد در حالی که در کشورهای دیگر قوانین محکمی در خصوص واکسیناسیون به موقع حیوانات، صدور گواهینامه، کاشت ریزتراشه در بدن سگ ها و حمل کیسه فضولات سگ و… وجود دارد. مالکان مشمول جریمه های سنگین می شوند.

کشورهای دیگر چه می کنند؟

کشورهای مختلف روش های متفاوت و خلاقانه ای برای سازماندهی نگهداری از سگ ها دارند.

از یقه استفاده کنید

در بسیاری از کشورها نگهداری سگ در اماکن عمومی بدون قلاده ممنوع است تا آسیبی به شهروندان وارد نشود. برخی کشورها همچنین دارای الزامات خاصی از نوع یقه هستند، مانند یقه های ضد فرار یا پوزه. به عنوان مثال در کشورهایی مانند آلمان و فرانسه استفاده از قلاده در مکان های عمومی برای سگ ها اجباری است و سگ های خطرناک نیز باید پوزه شوند.

مجموعه مدفوع

اکثر کشورهای اروپایی صاحبان سگ را ملزم می کنند که مدفوع سگ خود را بردارید. این به حفظ نظافت و بهداشت عمومی کمک می کند. در انگلستان جمع نکردن مدفوع سگ باعث جریمه شدن صاحب سگ می شود و در هلند کیسه های مخصوصی برای جمع آوری مدفوع سگ در پارک ها وجود دارد و مردم موظفند فضولات حیوان خود را جمع آوری کنند.

محدودیت در پارک ها و اماکن عمومی

مناطق ممنوعه: برخی از پارک‌ها و مکان‌های عمومی در کشورهایی مانند سوئد و ایرلند برای سگ‌ها ممنوع هستند یا برای نگهداری سگ محدودیت‌هایی دارند.

آموزش و ثبت نام

آموزش: در برخی کشورها از جمله بلژیک و اتریش، صاحبان سگ موظفند حیوانات خود را برای رفتار مناسب در مکان های عمومی آموزش دهند.

ثبت: برخی از کشورها نیز صاحبان سگ را ملزم می کنند که سگ های خود را در سیستم های ویژه ثبت کنند و اطلاعاتی در مورد واکسیناسیون خود ارائه دهند.

70 درصد گاز گرفتن سگ ها از سگ های خانگی است!

پیشگیری از هاری و درمان حیوان گزیدگی سالانه میلیاردها تومان برای وزارت بهداشت هزینه دارد. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، سالانه بیش از 320 هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور رخ می دهد و در تمامی موارد واکسیناسیون و تزریق سرم ضد هاری انجام می شود. شیرزادی، رئیس بیماری های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت به تسنیم گفت: 70 درصد سگ گزیدگی ها توسط سگ صاحب است!

هر واکسن هاری حدود 5 یورو برای کشور هزینه دارد و به ازای هر حیوان گزیده شده، واکسن چهار بار تزریق می شود و در نتیجه برای هر مورد حیوان گزیدگی 20 یورو دریافت می شود که بیشتر گزش سگ و عمدتاً از سگ های صاحب خانه است!

به این هزینه ها باید مبالغ مربوط به نگهداری و تهیه زنجیره سرد واکسن را نیز اضافه کرد و از این رو سالانه میلیاردها تومان از پول بیت المال در کشور ما صرفاً برای نوعی بیماری ناشی از نگهداری سگ هزینه می شود. یعنی بیماری هاری، در حالی که با قانون ساماندهی سگ های دونده و مقابله با این پدیده که جان شهروندان را به خطر انداخته، می شد از هزینه این بیماری ها به طور کامل جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا