سلامت خانواده

سویه خطرناکتر «آبله میمون» در کدام کشورها شناسایی شده است؟

به گزارش آنلاین، سازمان جهانی بهداشت برای دومین بار در 2 سال گذشته به دلیل شیوع آبله میمون در جمهوری دموکراتیک کنگو و شیوع آن در کشورهای همسایه این کشور آفریقایی وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرد. .

به گزارش ایسنا، نوع واگیردارتر و خطرناک‌تر ویروس آبله میمون به نام «کلاد آی‌ب» نگرانی‌های جهانی را به همراه داشته است زیرا این نوع ویروس به سرعت در حال گسترش است و اطلاعات کمی در مورد آن در دسترس است. این ویروس از طریق تماس نزدیک منتقل می شود. کشورهایی که تاکنون موارد ابتلا به ویروس آبله میمون Clade Ib را گزارش کرده اند به شرح زیر است:

جمهوری دموکراتیک کنگو

در جمهوری دموکراتیک کنگو دو نوع بیماری آبله میمون به نام «کلاد I» که قبلاً در این کشور رایج بود و نوع جدید «کلاد آی‌ب» در حال گسترش است.

با شیوع آبله میمون در این کشور از ژانویه 2023 تاکنون 27000 نفر به این بیماری مبتلا شده اند و بیش از 1100 نفر جان خود را از دست داده اند که بیشتر آنها کودک بوده اند.

سوئد

در 15 اوت، مقامات WHO تایید کردند که اولین مورد از نوع جدیدی از ویروس آبله میمون در سوئد شناسایی شده است، اولین مورد در خارج از آفریقا.

مقامات بهداشتی سوئد در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کردند که این فرد زمانی که در آفریقا بوده به بیماری آبله میمون clade Ib مبتلا شده است. به گفته آنها، این فرد در حال حاضر تحت درمان است.

بوروندی

وزارت بهداشت بوروندی تا 9 آگوست 61 مورد آبله میمون از نوع “کلاد Ib” را در مناطق مختلف این کشور شناسایی کرده است.

تا لحظه انتشار این گزارش، بر اساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت، هیچ فردی در بوروندی بر اثر بیماری آبله میمون فوت نکرده است.

کنیا

به گزارش یورونیوز، وزارت بهداشت کنیا در 29 جولای تایید کرد که اولین مورد آبله میمون از نوع “کلاد آی بی” در این کشور شناسایی شده است.

بر اساس داده های سازمان بهداشت جهانی، تا 8 آگوست، هیچ کس در کنیا بر اثر این بیماری فوت نکرده است.

رواندا

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت تا 7 آگوست، چهار مورد آبله میمون در این کشور شناسایی شده است. همچنین بر اساس این گزارش تا 7 آگوست هیچ فردی بر اثر آبله میمون در رواندا فوت نکرده است.

اوگاندا

اوگاندا همچنین 2 مورد آبله میمون Clade Ib را در این کشور شناسایی کرد که اولین موارد تایید شده این بیماری است.

بر اساس تحقیقات انجام شده ویروس آبله میمون به خارج از اوگاندا منتقل شده و تا 2 آگوست هیچ مورد دیگری از انتقال این بیماری از این دو نفر به افراد دیگر گزارش نشده است.

داده های سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که تا 8 آگوست هیچ کس بر اثر این بیماری در اوگاندا فوت نکرده است.

بیماری آبله میمون که به دلیل آلودگی به ویروس آبله میمون ظاهر می شود، یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که قبلاً عمدتاً در مناطق جنگلی مناطق گرمسیری آفریقا دیده می شد، اما در دو سال اخیر در سایر نقاط نیز مشاهده شده است. جهان، به ویژه در اروپا.

این بیماری معمولا بین دو تا چهار هفته طول می کشد. دوره نهفته آبله میمون پس از آلوده شدن افراد به ویروس بین 5 تا 21 روز است. به عبارت دیگر علائم بیماری بین پنج تا ۲۱ روز پس از ورود ویروس به بدن در بیماران ظاهر می شود.

۲۳۳۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا