اخبار سلامت

“سودجویی” بلای سلامت مردم/ چرا مردم از “نان کامل” محرومند؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، نان یکی از اجزای اصلی و ضروری سفره ایرانیان و قوت غالب مردم کشورمان محسوب می شود و به دلیل اعتقاداتی که در بین مردم وجود داشته است مورد تکریم و احترام قرار گرفته است. مردم از زمان های قدیم

در ایران سرانه مصرف نان معادل 117 کیلوگرم در سال (معادل 320 گرم در روز) است و از آنجایی که نان یکی از غذاهای اصلی مردم کشورمان است، بخش زیادی از انرژی، پروتئین، املاح معدنی و ویتامین های گروه B مورد نیاز جامعه. تأمین می کند، اما متأسفانه نانی که به دست مردم می رسد، نان کاملی نیست.

چه نانی کامل است؟

نان سبوس دار نانی است که تماماً از آرد گندم آسیاب شده بدون مواد افزودنی تهیه می شود. این نان به نان سبوس دار نیز معروف است.

نان کامل چه فایده ای دارد؟

وقتی سبوس به این روش به نان اضافه شود، اثرات بسیار مثبتی بر سلامت انسان دارد.

سبوس موجود در نان نیز با بهبود عملکرد دستگاه گوارش می تواند از بروز عوارض و مشکلاتی مانند یبوست، اسهال، معده درد و … جلوگیری کند. مقالات زیادی وجود دارد که نشان می دهد نانی که در هنگام تهیه آرد آن سبوس گندم را با سایر اجزای دانه گندم آسیاب شده است، می تواند در دراز مدت باعث کاهش سطح قند خون و کاهش فشار خون شود.

تحقیقات نشان می دهد که خوردن سه وعده غلات کامل در روز می تواند خطر بیماری قلبی را تا 22 درصد کاهش دهد.

نان سبوس دار به عنوان یک غذای مقوی قادر است از جذب کلسترول بد، افزایش تری گلیسیرید، نوسانات فشار خون، سکته قلبی و مرگ ناشی از مشکلات قلبی جلوگیری کند.

این روزها شاهد افزایش آمار چاقی در جامعه هستیم و بسیاری از افراد به دنبال راهی مناسب برای کاهش وزن هستند. یکی دیگر از مزایای مصرف نان سبوس دار کاهش وزن و تناسب اندام است. افرادی که در رژیم غذایی خود از نان کامل و سالم استفاده می کنند وزن ایده آل تر، توده شکمی کمتر و میزان چربی بدن مناسب تری دارند.

چرا مردم کشور از دسترسی به نان کامل محروم هستند؟

با وجود اثبات فواید بیشمار نان کامل برای سلامتی انسان، این نان همچنان جای خالی در سفره های مردم دارد. نان سبوس دار یکی از مهم ترین منابع دریافت فیبر است، اما بر اساس اعلام اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت، در حال حاضر میزان فیبر دریافتی در کشور ما 13 گرم در روز است، در حالی که میزان توصیه شده فیبر دریافتی 28 گرم است. ; یعنی ایرانی ها حدود نیمی از استاندارد فیبر دنیا را مصرف می کنند!

رئیس دبیرخانه شورای عالی بهداشت سال گذشته گفته بود قرار است تعداد نانوایی هایی که نان سبوس دار می پزند به 82 هزار واحد برسد، اما طبق ادعای معاونت بهداشتی وزارت بهداشت امسال داریم. بیش از 1800 نانوایی که از آرد سبوس دار برای پخت نان استفاده می کنند، با مقایسه این اعداد می توان دریافت که دسترسی همه مردم به نان کامل در سراسر کشور راه زیادی در پیش است و تقریبا اکثریت مردم از این نان محروم هستند. دسترسی به نان کامل

حال این سوال پیش می آید که دلیل عدم تولید نان سبوس دار در تمامی نانوایی های کشور چیست؟

وقتی پشت پرده چنین اتفاقی را بررسی می کنیم، متوجه می شویم که سبوسی که در هنگام آسیاب گندم باید به دست مردم برسد، به جای غذای انسان، برای خوراک دام استفاده می شود!

بهمنی تولید کننده آرد سبوس دار در کشور می گوید: دلیلش این است که کارخانه های آرد کشور ما متأسفانه تقریباً همه به سبوس گیری مشغول هستند و تولید آرد سفید، سبوس گرفته شده از آرد کارخانه خود را می فروشند. به دامداری ها کیلویی 6000 تومان! در حالی که آرد با قیمت کمتری از آنها خریداری می شود، اگر سبوس گیری انجام نشود، ممکن است کارخانه آرد درآمد خود را صرفاً از تولید آرد از دست بدهد.

به عبارتی سلامت مردم قربانی سود حاصل از فروش سبوس به دامداری ها شده است.

وزارت بهداشت دولت سیزدهم بارها اعلام کرده بود که برنامه تولید نان کامل را با هدف تامین سلامت مردم در کشور اجرا می کند، اما با توجه به اینکه مردم همچنان به نان سبوس دار دسترسی مناسبی ندارند، به نظر می رسد این برنامه هنوز آنطور که باید نیست. به دغدغه اصلی مسئولان و فعالان عرصه تولید نان تبدیل نشده است. حال باید منتظر ماند و دید که آیا دولت چهاردهم این برنامه را ادامه خواهد داد و آیا در اجرای آن موفق خواهد بود یا خیر.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا