سلامت خانواده

سوالات دارویی و مسمومیت را از کجا بپرسیم؟

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از سازمان غذا و دارو، هفته پیشگیری از مسمومیت ها از امروز یکم آبان ماه با شعار «با افزایش آگاهی و اقدامات پیشگیرانه از سلامت در برابر مسمومیت محافظت کنیم» آغاز شده است. امروز سه شنبه یکم آبان ماه و اولین روز از هفته پیشگیری از مسمومیت ها به نام «روز پیشگیری از مسمومیت های دارویی» نامگذاری شده است.

پایگاه اطلاع رسانی داروها و سموم در تهران همه روزه از ساعت 08 الی 20 با شماره تلفن 190 باز است و می توانید قبل از مراجعه به مراکز درمانی در بخش داروها و سموم در مورد داروها و نحوه برخورد با فرد مسموم سوالات خود را مطرح کنید. مرکز اطلاعات.

تاکید می‌شود استفاده از جعبه‌های توزیع دارو در سالمندان می‌تواند کمک شایانی به پیشگیری از مسمومیت و مصرف مکرر دارو در آن‌ها داشته باشد و پزشکان و داروسازان در برخورد با بیماران سالمند مطمئن شوند که نحوه مصرف دارو در آنها را درک می‌کنند. زیرا در برخی از افراد مسن کاهش بینایی، شنوایی و فراموشی می تواند منجر به اشتباه در مصرف دارو و در نتیجه مسمومیت دارویی شود.

اکثر مسمومیت های ارجاع شده به مراکز و بیمارستان ها و مراکز اطلاع رسانی دارو و سموم کشور، مسمومیت های دارویی هستند، بنابراین هنگام مراجعه به پزشک و تهیه دارو از داروخانه، بهتر است کودکان برای اطمینان از نحوه صحیح مصرف دارو، والدین سالمند خود را همراهی کنند. .

شایع ترین علت مسمومیت در دنیا مصرف بیش از حد داروها است و مهم ترین راه های ورود به بدن از راه های دهانی، تنفسی، پوستی و تزریقی است. توجه داشته باشید که نباید با مصرف خودسرانه داروهای بدون تجویز پزشک، سلامت خود را به خطر بیندازید. از سوی دیگر، مقادیر بالای برخی از داروهای به ظاهر کم خطر می تواند برای فرد کشنده باشد.

همواره تاکید می شود که افراد هرگز با چشیدن یا بوییدن یک ماده ناشناخته سعی در شناسایی آن نداشته باشند و اولین لحظات پس از مسمومیت برای نجات فرد مسموم بسیار مهم است.

وظیفه مهم مراکز اطلاع رسانی مواد مخدر و سموم، راهنمایی فرد مسموم یا همراهان او برای کنترل و کاهش عوارض ناشی از مسمومیت و نه درمان مسمومیت است. در صورت مسمومیت دارویی عمدی، بهتر است از فرد مسموم نام دارو یا داروها و تعداد هر یک از آنها را بپرسید و در صورت هوشیاری به کادر درمانی اطلاع دهید.

در مواجهه با فرد مسموم بیهوش که بسته های دارویی را در کنار خود خورده است، ضمن حفظ خونسردی خود و عدم ایجاد استفراغ در این فرد، بسته های دارو را به همراه بیمار به بیمارستان ببرید و از دادن مایعات به فرد مسموم بیهوش خودداری کنید. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا