سلامت خانواده

سه مجلس از مصوبه مجلس برای تعطیلی روز شنبه حمایت کردند

به گزارش اختازآنلاین، این بیانیه به امضای صمد حسن زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، مجتبی صفایی رئیس اتاق اصناف ایران و بهمن عبداللهی رئیس اتاق اصناف رسیده است. همکاری های ایران این مصوبه برای احضار اعضای شورای نگهبان، فعالان اقتصادی و افکار عمومی تدوین شده است.

متن کامل بیانیه اتاق های سه جانبه در حمایت از تعطیلی روز شنبه

با سلام و احترام

همانطور که همه فعالان اقتصادی اطلاع دارند در هفته های اخیر بحث تغییر روزهای کاری با اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری و تعطیلی پنجشنبه یا شنبه به عنوان گزینه های جایگزین در شورای اسلامی مطرح شده است که با درایت مجلس محترم روز شنبه را به عنوان روز تعطیل تصویب کرد. و به شورای نگهبان ارسال شده است. در این راستا اتاق های سه گانه بازرگانی، تعاون و اصناف به نمایندگی از فعالان اقتصادی حوزه خصوصی، تعاونی ها و اصناف ضمن تشکر از تدبیر و دوراندیشی نمایندگان محترم شورای اسلامی، بر ضرورت توجه تصویب این مصوبه به منظور احضار اعضای محترم شورای نگهبان. به فعالان محترم اقتصادی و افکار عمومی یادآور می شود:

موضوع برگزاری تعطیلات در ایران از دیرباز موضوع بحث کارشناسان بوده است. وجود طیف وسیعی از اعیاد مذهبی و ملی و تداخل آن با تعطیلات آخر هفته، همواره باعث شده است که بخش بزرگی از فعالان اقتصادی در مورد تعطیل یا نبودن این ایام بلاتکلیف باشند. از سوی دیگر، بر خلاف افکار عمومی، مجموع تعطیلات آخر هفته و مناسبت های خاص کشور در اکثر نقاط جهان بیش از تعطیلات نیست و هم اکنون با رای مثبت نمایندگان محترم شورای اسلامی و توسط با افزودن یک روز دیگر به تعطیلات آخر هفته، تعداد کل تعطیلات ایران به سایر کشورها نزدیک می شود و امید است اهداف لایحه مذکور محقق شود.

آنچه باعث نگرانی فعالان اقتصادی بخش خصوصی شده تعیین دومین روز از این تعطیلات است. اگر تعطیلات دو روز آخر هفته شامل پنج شنبه و جمعه با احتساب تعطیلات شنبه و یکشنبه در اکثر نقاط جهان باشد، باعث ایجاد وقفه چهار روزه در ارتباطات مالی و تجاری کشور و زیان اقتصادی ناشی از آن خواهد شد. قابل توجه است و بنابراین بیم آن می رود. که شرایط تجاری کشور متاثر از کاهش روزهای کاری مشترک با شرکای تجاری خواهد بود.

در حال حاضر سهم اقتصاد ایران از اقتصاد جهانی تنها حدود 0.4 درصد است و برای جلوگیری از حذف تدریجی ایران از نقشه تجارت جهانی، باید هرگونه سیاست گذاری در حوزه هایی که بر تجارت کشور اثرگذار است، با دقت انجام شود. در دنیای پرشتاب امروز که گسترش زنجیره های ارزش جهانی وابستگی متقابل اقتصادی و تجاری بین کشورها را به شدت افزایش داده است، عدم امکان برقراری ارتباطات بانکی، گمرکی و سایر ارتباطات تجاری برای چهار روز متوالی به معنای ایجاد اصطکاک بزرگ در بازار و اساساً مانع تراشی است. رشد و توسعه تجارت و ارتباط با اقتصاد بین المللی است. ناهماهنگی بین شرکای تجاری و در نتیجه عدم امکان پیگیری امور اداری به دلیل این وقفه، شرایط را برای کشوری مانند کشور ما که به دلیل تحریم های ظالمانه با محدودیت های زیادی مواجه است، دشوارتر کرده و هزینه مبادله را افزایش می دهد.

اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباطات با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی منوط به پذیرش هر چه بیشتر استانداردهای اقتصادی جهانی است. برخی برآوردها حاکی از آن است که تعطیلی کامل پنجشنبه ها به دلیل رعایت نکردن تعطیلات سایر کشورها، تنها از کانال کاهش مبادلات تجاری با پنج شریک تجاری بزرگ کشور یعنی چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و هند ضرری معادل 3. 8 میلیارد دلار به کشور وارد خواهد کرد. بنابراین کاهش حتی یک روز عدم رعایت سایر شرکای تجاری به معنای نزدیک شدن به استانداردهای جهانی و کاهش هزینه های فزاینده برای فعالان اقتصادی داخلی است.

اهمیت این موضوع به حدی است که بسیاری از کشورهای اسلامی و حوزه خلیج فارس از سال 1387 در یک تصمیم واحد و به تدریج طی 5 سال تعطیلات آخر هفته خود را از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه تغییر داده اند تا از خسارات ناشی از آن بکاهند.

موضوع اعلام تعطیلی روزهای کاری قبلاً در ماده (26) قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار مطرح شده است و بر این اساس «دولت مجاز به اعلام تعطیلی روزهای کاری سال نیست. مگر در صورت بروز حوادث غیرمترقبه یا خطرات جانی.» اگرچه این حکم مربوط به روزهای کاری در محیط داخلی است، اما با درک وسیع آن، درخواست حمایت از تصویب روز شنبه به عنوان تعطیل رسمی را به دلیل لزوم تطبیق روزهای کاری داخل با روزهای کاری شرکای تجاری داریم.

لذا اتاق های سه گانه بازرگانی، تعاون و اصناف ضمن حمایت از مصوبه اخیر شورای اسلامی، این امید را دارند که شورای محترم نگهبان در راستای تحقق اهداف قانون اساسی، سیاست های کلی و مصالح اقتصادی کشور کشور، قطعنامه مذکور را با دید مثبت ارزیابی و تایید خواهد کرد

صمد حسن زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

مجتبی صفایی رئیس اتاق اصناف ایران

بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا