سهم ناچیز ایران از بازار حلال
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، حسین رستگر با بیان اینکه گردش مالی جهانی برند حلال به 6 هزار میلیارد دلار می رسد، اظهار داشت: سهم ایران از این بازار تنها 2 درصد است که بسیار ناچیز است. نسبت به پتانسیل کشورمان. کشورهای پیشرو مانند مالزی و امارات از این فرصت اقتصادی استفاده کرده اند و ما نیز باید در این راستا گام برداریم.
چالش های زیرساختی و نیاز به بهبود صادرات
روستگر به موانع توسعه صادرات محصولات حلال ایران اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل این تاخیر نبود زیرساخت های کارآمد و فرآیندهای پیچیده صدور گواهی حلال است. بازاریابی ضعیف و عدم معرفی محصولات ایرانی در سطح بین المللی نیز از دیگر عوامل موثر بر این موضوع است.
ضرورت تعاملات بین المللی
رئیس مرکز تحقیقات حلال بر اهمیت تعاملات بین المللی برای ارتقای جایگاه ایران در بازار حلال تاکید کرد و افزود: باید همکاری خود را با سایر کشورهای اسلامی گسترش دهیم تا بتوانیم سهم بیشتری از این بازار را به خود اختصاص دهیم. سیاست گذاری های مناسب در این زمینه می تواند زمینه ساز توسعه صادرات باشد.
رستگار در پایان گفت: سازمان غذا و دارو در تلاش است با ارتقای نظارت و تسهیل در صدور مجوز حلال شرایطی را برای عرضه محصولات ایرانی در سطح جهانی فراهم کند. دستیابی به این هدف نیازمند عزم جدی در تمامی بخشهای دولتی و خصوصی است.