اخبار سلامت

سنگ بزرگ اداره تجهیزات پزشکی جلوی پای دانش بنیان های ایرانی

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، اخیرا خبرنگاران حوزه علمی به دعوت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب یک تور فناورانه برای بازدید از دستاوردهای فناوری شرکت های دانش بنیان مستقر در شیراز به شیراز سفر کردند. استان فارس و گفتگو با فعالان این حوزه. مشکلات و چالش های آنها را از نزدیک بررسی کنید.

یکی از این شرکت ها، شرکت دانش بنیان «سلامت کوثر» شیراز بود; مینا شفیعی; مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش کوثر سلامت وی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این شرکت از سال 1391 وقف شده و تحت نظارت کامل سازمان اوقاف بوده و سهام آن به بیماران نیازمند اهدا شده است.

وی بیان کرد: فعالیت این شرکت در ابتدا با محوریت بازرگانی آغاز شد و در سال 1395 وارد عرصه تولید نیز شد. این فرآیند در ابتدا به صورت تعاونی انجام می شد تا اینکه سرانجام در سال 1400 فضای مستقلی برای تولید در شرکت فراهم شد.

شفیعی گفت:مراسم افتتاحیه شرکت نیز در ژانویه 1400 برگزار شد و از آن تاریخ تولید مستقل محصولات آغاز شد. سرانجام در فروردین 1401 این شرکت موفق به اخذ تاییدیه دانش بنیان محصولات خود شد.

شفیعی در ادامه به زمینه های فعالیت این شرکت اشاره و تصریح کرد: محصولات این شرکت طیف وسیعی را شامل می شود که از آن جمله می توان به انواع ایمپلنت ها در زمینه فک و صورت اشاره کرد. ایمپلنت تنها به معنای ایمپلنت دندان نیست، بلکه این شرکت تولید کننده انواع ایمپلنت در زمینه فک و صورت نیز می باشد.

شفیعی درباره مجوزهای این شرکت توضیح داد: این شرکت 40 لایسنس محصول فعال در سایت دارد “بخش تجهیزات پزشکی” که هر کدام شامل مدل های مختلفی می باشد. بر اساس مدل، بیش از 1100 مورد IRC در سامانه مدیریت تجهیزات پزشکی ثبت شده است. تنوع محصولات این شرکت شامل حدود 40 لایسنس فعال در زمینه های مختلف می باشد.

وی در ادامه به زمینه های فعالیت این شرکت اشاره کرد: زمینه فعالیت این شرکت دانش بنیان شامل فک و صورت، ارتوپدی، انواع ایمپلنت ستون فقرات و پزشکی ورزشی می باشد. این شرکت اخیرا با ورود به عرصه دندانپزشکی اقدام به تولید ایمپلنت های دندانی و محصولات بیومتریال کرده که قبلاً در ایران تولید نمی شد.

شفیعی در ادامه به یکی از دستاوردهای منحصر به فرد این شرکت اشاره کرد و گفت: این شرکت برای اولین بار در ایران روش های تولید کلاژن را به ثبت رسانده است. فرآیند تولید به این صورت است که کلاژن از منابع حیوانی استخراج می شود و سپس فرموله می شود و در نهایت به محصولات مختلف کلاژن تبدیل می شود.

تجهیزات پزشکی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری،

شفیعی با اشاره به مزیت اقتصادی تولید داخلی این محصولات گفت: قبلا این محصولات با هزینه هنگفت میلیونی از خارج وارد می شد. خوشبختانه با تلاش این شرکت دانش بنیان، تولید این محصولات در داخل کشور بومی سازی شده و از خروج ارز از کشور جلوگیری شده است.

وی در ادامه به یکی از چالش های پیش روی شرکت های دانش بنیان در ایران اشاره کرد و گفت:پروسه صدور مجوز در ایران بسیار طولانی و پیچیده است. به عنوان مثال این شرکت برای یکی از محصولات خود پس از دو سال تلاش و گذراندن تمامی مراحل و آزمایشات همچنان منتظر مجوز نهایی از اداره کل تجهیزات پزشکی است!

شفیعی درباره چالش صدور مجوز توضیح داد: این مجوز توسط «اداره کل تجهیزات پزشکی» زیر نظر وزارت بهداشت صادر می شود. روند صدور این مجوز نه تنها برای این شرکت بلکه برای تمامی تولیدکنندگان چالش بزرگی محسوب می شود.

وی در ادامه به مشکل این شرکت در اخذ مجوز محصولات کلاژن اشاره کرد و گفت: متأسفانه به دلیل نوآوری این محصول و عدم سابقه تولید آن در ایران، روند صدور مجوز و تعیین دستورالعمل آن به طول انجامید. زمان زیادی.” همین امر باعث شده تا دو سال در تعریف دسته بندی این محصول تاخیر داشته باشیم.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: تولیدکننده تا کی باید با محصول خود بماند و سختی های این جاده را تحمل کند؟! از سوی دیگر تلاش تولیدکننده این است که محصولی برای کشور تولید کند. شرکت ما فداکار است و تمام تلاش‌هایی که در شبانه‌روز انجام می‌دهیم هیچ سود شخصی ندارد و همه ما برای ایران کار می‌کنیم.

شفیعی در ادامه بر لزوم حمایت از تولید داخلی تاکید کرد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر سالانه میلیون ها دلار برای واردات محصولات بیومتریال و مشتقات حیوانی هزینه می شود اما متاسفانه در مواردی که یک شرکت ایرانی موفق به تولید این محصولات شود نمی تواند وارد آن عرصه شود!

شفیعی با اشاره به آمار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته بر اساس آمار وزارت بهداشت، حجم بازار تجهیزات پزشکی ایران 3.5 میلیارد دلار بوده است. از این میزان 1.2 میلیارد دلار مربوط به تولیدات داخلی و مابقی وارداتی بوده است. یعنی تا به حال توانسته ایم به حدود 5 درصد از این بازار پاسخ دهیم.

وی در ادامه به یکی دیگر از محصولات این شرکت اشاره کرد و گفت: این شرکت در زمینه بازسازی فک و صورت نیز فعالیت داشته و موفق به تولید پلاک هایی شده که مراحل اخذ مجوز آن دو سال به طول انجامیده است. این پلاک ها برای بیمارانی استفاده می شود که به طور مادرزادی یا به دلیل تومور یا تصادف دارای نقص در ناحیه فک و صورت هستند و نیاز به بازسازی فک و صورت خود دارند. این صفحات جایگزین قطعه ای در کنار فک به نام مفصل کندیل می شوند که در جمجمه حرکت می کند. متأسفانه این قطعه قبلاً با قیمت بسیار بالایی از خارج از کشور وارد می شد و به دلیل واردات محدود، بسیاری از بیماران مجبور شدند برای دریافت آن در صف های طولانی منتظر بمانند.

تجهیزات پزشکی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری،

وی در ادامه به استقبال گسترده از این محصول اشاره کرد و گفت: تقاضا برای این محصول به حدی بود که دانشگاه علوم پزشکی با ارسال نامه ای به این شرکت، آمادگی خود را برای خرید حتی در صورت عدم صدور مجوز نهایی اعلام کرد. خوشبختانه این شرکت دانش بنیان موفق به تولید انبوه این محصول استراتژیک شد و قیمت آن را به یک دهم قیمت نمونه خارجی رساند.

به گزارش تسنیم، در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر آشنایی نخبگان و دانشجویان با دستاوردهای علمی و فناوری کشور، معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در دوره دکتر دهقانی علاوه بر برگزاری علمی تورهای ویژه نخبگان، مجموعه ای از تورها را از نظر فناوری برای خبرنگاران و راویان رسانه های کشور برگزار کرد.

هدف از برگزاری این تورها آشنایی خبرنگاران با آخرین دستاوردهای علمی و فناوری کشور و توانمندی های شرکت های دانش بنیان در حوزه های مختلف علمی و فناوری است تا بتوانند این دستاوردها را به طور دقیق و صحیح به جامعه منعکس کنند. در قالب این تورها، خبرنگاران طی یک سال گذشته از مراکز و اماکن مطرح علمی و فناوری کشور و شرکت های بزرگ دانش بنیان در استان های مختلف بازدید کرده اند.

برخی از مهم ترین مقاصد این تورها عبارتند از:

رصدخانه ملی ایران در کاشان

پروژه عظیم چشمه نور ایران به عنوان بزرگترین پروژه علمی کشور

شرکت های فناور و دانش بنیان منطقه ویژه اقتصادی پیام

شرکت های بزرگ و دانش بنیان استان مازندران

اکوسیستم علم و فناوری استان اصفهان

شرکت های برتر و دستاوردهای علمی استان فارس و شیراز

رویداد ملی جایزه فناوری بعدی

حضور در این تورهای فناورانه فرصت ارزشمندی را در اختیار خبرنگاران قرار داد تا از نزدیک با دانشمندان، فناوران و کارآفرینان ایرانی آشنا شوند و ضمن بیان چالش ها و دستاوردهای آنان، گزارشی جامع و مفصل از وضعیت علم و فناوری کشور تهیه کنند.

نقش مهم رسانه ها در ترویج علم و فناوری

خبرنگاران به‌عنوان حلقه‌ای بین جامعه علمی و فناوری و مردم، نقش مهمی در ترویج علم و دانش و تشویق نسل جوان برای ورود به عرصه‌های علمی و فناوری دارند. برگزاری این تورها توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می تواند به ارتقای سطح آگاهی و دانش خبرنگاران در حوزه علمی و فناوری کمک کرده و آنها را در انجام این رسالت مهم یاری کند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا