علمی و فناوری

سند هوش مصنوعی به زودی تصویب می شود

به گزارش گروه علمی ـ فناوری خبرگزاری سلامت (سلامت جو)حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در دیدار با دانشگاهیان استان زنجان با تبریک اقتدار علمی و تمدنی «وعده راستین» که توسط رزمندگان اسلام محقق شد، اظهار داشت: معمولاً بعد نظامی این امر است. عملیات در نظر گرفته شده است، ضمن اینکه جنبه علمی این عملیات نیز قابل ذکر است زیرا این عملیات حاصل اقدامات علمی دانشمندان و محققان دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی بوده است.

وی با بیان اینکه استان زنجان بر حکمت استوار است، فضیلت محور و معنویت اساس است، گفت: اگر علما و حکیمان بزرگی چون شیخ اشراق در این استان پرورش یافتند اگر شور و شعور حسینی نمادی از معنویت این است. استان اگر ظرفیت عظیم میراث فرهنگی در این استان شکل گرفت و غواصان مخلص جهادی در این استان تربیت شدند، زایش این خرد و فضیلت و معنویت استان زنجان است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر کارکردها و موفقیت های این شورا ادامه داد: تا زمانی که دبیر شورای عالی انقلاب شدم هیچ گاه عضوی از شورای عالی انقلاب فرهنگی نبودم. بنابراین اگر من از عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی دفاع کنم، نمی توان این گونه تعبیر کرد که چون در شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشته ام، شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوعات مختلف اقدامات موثری انجام داده است.

وی با اشاره به سالروز تاسیس ستاد انقلاب فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدامات بسیاری را در حوزه علم و فناوری در کشور انجام داده است و درصد بالایی از زیرساخت های آموزش عالی کشور را تشکیل می دهد. توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، تأسیس دانشگاه تربیت مدرس، تدوین آیین نامه مدیریت دانشگاه، تأسیس دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان مرکز علوم انسانی کشور، تنظیم سازوکار جذب هیئت علمی، ایجاد کمیته عالی جذب، آیین نامه فعالیت تشکل های اساتید و دانشجویان، هیات امنای دانشگاه تنها بخشی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علمی و دانشگاهی است.

استاد خسروپناه تاکید کرد: در حال حاضر 100 هزار هیئت علمی در کشور داریم در حالی که اوایل انقلاب 5 تا 6 هزار هیئت علمی داشتیم. توسعه آموزش عالی و توسعه نیروی انسانی ما را در شاخص های علمی پیشتاز کرده است و این دستاوردها مرهون شورا است. انقلاب فرهنگی بزرگ است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: سند هوافضا در توسعه و رشد اقدامات موشکی و ماهواره ای کشور، سند نانو فناوری، سند بیوتکنولوژی، سند علوم شناختی، سند توسعه فناوری نرم سند گیاهان دارویی، سند سلول های بنیادی، صندوق توسعه علم و فناوری، جایزه علمی مصطفی (ص) بخشی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است که این اسناد شورا توسط نخبگان کشور و شورا مدیریت اسناد را بر عهده داشته است.

وی بیان کرد: در حال حاضر سند صنایع دستی در حال تدوین است و 1400 ذینفع در نگارش آن مشارکت دارند، سند موسیقی پس از 40 سال با حضور اساتید و شخصیت های موسیقی تدوین و ابلاغ شد. نقشه جامع علمی را به روز می کنیم و فرهنگستان های علوم و علوم پزشکی در حال انجام آن هستند.

خسروپناه افزود: یکی از موضوعات مهم در حوزه علم و فناوری بحث تقویت دانش بنیان است. ما مقررات ارتقای توسعه علمی، دیپلماسی علمی و تولید علم بین المللی را داریم. ما باید ارتباطات علمی بین المللی داشته باشیم و آنها را توسعه دهیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: تدوین سند تمام شده هوش مصنوعی را در آینده نزدیک تصویب می کنیم، بحث کوانتومی یکی از اولویت های ما است زیرا یک پارادایم علمی جدید است، دانشگاه آزاد در حال کار روی کامپیوتر کوانتومی است. و دانشگاه شهید بهشتی روی سلول اتمی کوانتومی کار می کنند. در یک سال بیش از 200 دانش آموز دانش بنیان را از نزدیک دیدیم و در جریان مشکلات آنها قرار گرفتیم و برایشان میزی ترتیب دادیم.

وی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی مرکز علم و فناوری است، گفت: در حوزه فرهنگ کارهای زیادی انجام شده است، البته قبل از این 70 درصد مصوبات علمی و فناوری بوده است. 20 درصد فرهنگی و 10 درصد اشتراکی بود، الان 50 درصد شده است. 50 درصد علمی و 50 درصد فرهنگی است. مصوبات شورا، مصوبات روی کاغذ نیست. گزارش وزرا از مصوبات

پروفسور خسروپناه با بیان اینکه وضعیت اتاق علم و فرهنگ را ایجاد کرده ایم ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان با مشکلات زیادی مواجه بود اما اکنون رونق گرفته است و وزارت آموزش و پرورش نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را نوشته است. ، که بسته شد. به زودی تصویب خواهد شد. قانون جهش دانش بنیان یکی از اولویت هاست، ما معتقدیم حلقه میانه دانشگاه و صنعت دانش بنیان است. همچنین باید به درهم آمیختگی علوم توجه شود، امروزه رشته پزشکی تنها علوم پایه و بیمارستان ها نیست، بلکه با رشته های دیگر پیوند پیدا کرده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید دغدغه بحث آموزش دانش آموزان را داشته باشیم، بسیاری از کارهای فرهنگی اراده می خواهد نه بودجه، من مخالف بودجه نیستم اما لزوما با بودجه مشکل حل نمی شود. موضوع دیگر چیدمان فیلدها است، یعنی حذف و جذب میدان ها، فیلدها باید عوض شوند، برخی حذف و برخی اضافه شوند، از ریاضیات مربوط به کوانتوم استفاده می شود.

وی با اشاره به موضوع عفاف و حجاب گفت: در خصوص حجاب و عفاف نیاز به سیاست جدیدی نداریم، صدا و سیما کارهای خوبی انجام داده است، دستگاه ها در حال تهیه برنامه هستند، اما نباید از این موضوع غافل شد که روند پست مدرن قرن نوزدهم آغاز شده است. زندگی دنیای پست مدرن مانند سیل و سونامی جهان را فرا گرفته است، او کتاب های زیادی نوشته است، اخیراً کتابی از یک نویسنده آلمانی به نام “چگونه غرب واقعا خدا را گم کرد؟” ترجمه شده که نویسنده می گوید غرب اول خانواده را از دست داد و بعد خدا را از دست داد، کتاب هایی که غربی ها درباره خانواده می نویسند بیشتر از ماست، دغدغه هایی هم دارند، فکر نکنیم نیروی انتظامی می تواند حل کند. مسئله حجاب البته مسئولیت دارند، اما مسئله اصلی در مقام تبیین و شناخت است. حجاب در ایران قدمتی طولانی دارد.

وی گفت: برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان باید موانع قانونی را برطرف کنیم، این قانون در حال اصلاح است چرا که علم نباید تبدیل به امنیت شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برای اینکه حکمرانی علم و فناوری در شورا درست باشد، هیئت اتاق فکر استان را در تدوین آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی راه اندازی کرده ایم. اصول حاکم بر آن و به روز رسانی نقشه جامع علمی کشور از دیدگاه اساتید.» لذا اساتید نظر خود را در مورد موضوعات در اتاق های فکر ارائه نمایند. وزارت بهداشت، فرهنگستان علوم به طور جدی در امور شورا دخالت دارند، دانشگاه ها ارتباط خوبی با شورا دارند و این دقیقاً حکمرانی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا