سلامت خانواده

سموم غذایی که نمی دانیم

به گزارش خبرآنلاین، بسیاری از افراد از سموم طبیعی موجود در غذای خود آگاه نیستند.

ایسنا در گزارشی به نقل از هلث نوشت: بسیاری از افراد از باقی مانده های شیمیایی و آلاینده هایی مانند میکروپلاستیک ها که در مواد غذایی ما یافت می شود، آگاه هستند، اما آنچه کمتر شناخته شده است این است که وعده های غذایی ما اغلب حاوی سموم طبیعی هستند.

این سموم ترکیبات شیمیایی هستند که گیاهان برای محافظت از خود در برابر حشرات و میکروارگانیسم ها تولید می کنند. غذاهایی مانند لوبیا و سیب زمینی نمونه های رایج این سموم طبیعی هستند.

نتایج یک نظرسنجی اخیر توسط موسسه فدرال آلمان برای ارزیابی ریسک (BfR) آگاهی عمومی را در مورد این سموم طبیعی روشن کرد و مشخص کرد که تنها حدود 47٪ از شرکت کنندگان از این سموم گیاهی آگاه بودند.

علاوه بر این، در حالی که آلاینده های مصنوعی مانند بقایای محصولات محافظت از گیاهان و سایر آلاینده ها مانند فلزات سنگین به ترتیب برای 63٪ و 62٪ از پاسخ دهندگان نگران کننده هستند، تنها 27٪ در مورد سموم طبیعی ابراز نگرانی کردند.

پروفسور آندریاس هنسل، مدیر موسسه، بینش های کلیدی این نظرسنجی را برجسته کرد. اکثر مردم خطرات طبیعی را دست کم می گیرند، در حالی که خطرات مصنوعی بیش از حد مورد تاکید قرار می گیرند. این بینش به شکاف قابل توجهی در درک و درک عمومی از ایمنی مواد غذایی اشاره دارد.

این نظرسنجی همچنین فراوانی مصرف غذاهای گیاهی خام را که اغلب منابع سموم طبیعی هستند، مورد بررسی قرار داد. حدود 34 درصد از پاسخ دهندگان این غذاها را به طور مکرر مصرف می کنند، 45 درصد گاهی اوقات یا به ندرت و 19 درصد به ندرت یا اصلاً مصرف نمی کنند.

وقتی از آنها خواسته شد غذاهای حاوی سموم طبیعی را بدون اولویت نام ببرند، 15 درصد از پاسخ دهندگان ابتدا سیب زمینی را فهرست کردند. پس از آن گوجه فرنگی و لوبیا خام هر کدام با 9 درصد و قارچ با 5 درصد ذکر شد.

علیرغم شیوع این غذاها در رژیم های غذایی، بیش از نیمی از پاسخ دهندگان (53 درصد) اظهار داشتند که دانش ضعیفی در مورد سموم گیاهی دارند و تنها بخش کوچکی (هشت درصد) احساس می کنند که به خوبی از آنها آگاه هستند.

اصطلاحات “باقی مانده” و “آلودگی ها” اغلب در بحث ایمنی مواد غذایی اشتباه گرفته می شوند. پسماندها به مقادیر کمی از مواد باقی مانده از محصولات غذایی مانند میوه ها، سبزیجات یا غلات پس از استفاده اشاره دارند. با این حال، آلاینده ها مواد ناخواسته ای هستند که به طور تصادفی یا طبیعی یا از طریق فعالیت های انسانی وارد غذا می شوند و می توانند برای سلامتی مضر باشند.

محققان این مطالعه همچنین به بررسی موضوع کپک در مواد غذایی که یک نگرانی مربوط به وجود سموم طبیعی در غذا است، پرداختند. سموم کپک، حتی در مقادیر کم، هم برای انسان و هم برای حیوانات مضر است. به عنوان مثال، مربای کپک زده باید کاملا دور ریخته شود، اما 25 درصد از پاسخ دهندگان اعتراف کردند که فقط قسمت کپک زده را برداشته و بقیه را می خورند.

به طور مشابه، هنگام برخورد با توت های کپک زده، میوه های آسیب دیده نیز همین رفتار را داشتند و اظهار داشتند که محیط اطراف آنها برای مصرف ایمن است و 60 درصد از پاسخ دهندگان این روش را دنبال کردند.

این یافته ها بر نیاز حیاتی برای آموزش عمومی بهتر و انتشار اطلاعات در مورد وجود و خطرات سموم طبیعی در غذاها تاکید می کند. درک این خطرات برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد ایمنی و سلامت مواد غذایی حیاتی است.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا