سلامت خانواده

سل چیست و چه علائمی دارد؟ + بهترین زمان برای مراجعه به پزشک

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سل یک بیماری عفونی است که معمولاً توسط باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس (MTB) ایجاد می شود. باکتری عامل این بیماری از طریق مجاری تنفسی منتقل می شود که وارد ریه ها شده و باعث ایجاد ضایعه اولیه می شود. سپس از طریق جریان خون و عروق لنفاوی می تواند مستقیماً به سایر قسمت های بدن برسد و سایر اندام ها را درگیر کند.

باکتری عامل این بیماری به راحتی می تواند به طرق مختلف در هوا پخش شود و اگر فرد مبتلا سرفه یا عطسه کند می تواند این باکتری را در هوا پخش کند. حدود 10 درصد از عفونت‌های سل نهفته به شکل فعال آن تبدیل می‌شوند که در صورت بی‌توجهی به درمان ممکن است باعث مرگ بیماران شود.

در درمان سل از آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن باکتری ها استفاده می شود. درمان موثر سل به دلیل ساختار غیرمعمول و ترکیب شیمیایی دیواره سلولی مایکوباکتریوم که از ورود داروها جلوگیری می‌کند، بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌ها را بی‌اثر می‌کند، بنابراین بهتر است سل فعال با ترکیبی از چند آنتی‌بیوتیک درمان شود تا خطر ابتلا به آن کاهش یابد. مقاومت آنتی بیوتیکی در باکتری ها به همین دلیل، درمان سل نیاز به یک رژیم چند دارویی دارد.

شایع ترین علائم سل چیست؟

شایع ترین علائم سل شامل موارد زیر است و در صورت مشاهده هر یک از این علائم باید برای بررسی سل به مرکز بهداشت مراجعه کنید:

  • سپس
  • عرق شبانه
  • سرفه و سرفه مزمن که بیش از سه هفته طول بکشد
  • خلط خونی
  • کاهش یا از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن شدید یا کاهش توده عضلانی
  • خستگی یا بی حالی
  • درد قفسه سینه و کمر هنگام تنفس
  • تنگی نفس
  • غدد لنفاوی متورم

دوره کمون و دوره انتقال سل چقدر است؟

دوره کمون ممکن است از حدود دو تا 12 هفته متغیر باشد، فرد ممکن است برای مدت طولانی ناقل باقی بماند و باکتری سل زنده در خلط وجود داشته باشد، زمانی که فرد برای چندین هفته تحت درمان مناسب نباشد، می تواند ناقل باقی بماند. با این حال، برخی از افراد ممکن است آلوده باشند، اما سیستم ایمنی آنها عفونت را سرکوب می کند و علائم سل را سال ها بعد تجربه می کند، و برخی از افراد هرگز علائم را تجربه نمی کنند و بیماری را منتقل نمی کنند.

سل چیست و چه علائمی دارد؟ + بهترین زمان برای مراجعه به پزشک

عوامل خطر برای سل

برخی عوامل مانند سیستم ایمنی ضعیف، زندگی در مناطق خاص یا تماس با فرد مبتلا به سل می تواند خطر ابتلا به سل را افزایش دهد.

  • ضعف سیستم ایمنی: یک سیستم ایمنی سالم اغلب با موفقیت با باکتری سل مبارزه می کند، اما چندین بیماری مانند ایدز، دیابت، بیماری شدید کلیوی، برخی سرطان ها و استفاده از برخی داروها و روش های درمانی مانند شیمی درمانی، سوء تغذیه یا کمبود وزن وجود دارد. می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند.
  • مسافرت یا زندگی در مناطق خاصی: اگر زندگی می کنید، مهاجرت می کنید یا به مناطقی سفر می کنید که میزان ابتلا به سل بالا است، خطر ابتلا به این بیماری بیشتر است، مانند آفریقا، آسیا، اروپای شرقی، روسیه و آمریکای لاتین.
  • سیگار خطر ابتلا به این بیماری و مرگ ناشی از آن را تا حد زیادی افزایش می دهد.
  • اشتغال در بخش مراقبت های بهداشتی و تماس منظم با افراد بیمار، احتمال قرار گرفتن در معرض باکتری سل را افزایش می دهد.
  • تماس نزدیک با فرد مبتلا به سل نیز خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

آیا سل خطرناک و کشنده است؟

سل درمان نشده می تواند کشنده باشد. بیماری فعال و درمان نشده معمولاً ریه های بیمار را تحت تأثیر قرار می دهد. اما می تواند سایر قسمت های بدن را نیز درگیر کند و عوارض جانبی مانند کمردرد، درد ستون فقرات، آسیب به مفاصل، سردرد مداوم برای چند هفته، مشکلات کبدی یا کلیوی و اختلالات قلبی ایجاد کند.

سل اگر در زمان مناسب درمان شود می تواند جان بیمار را نجات دهد و حتی امیدوار باشد که بیماری بدون عارضه بگذرد، در غیر این صورت این باکتری زندگی فرد را به طور جدی تهدید می کند، زیرا سل ریه بیمار را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و علائم آن را تحت تاثیر قرار می دهد. می تواند به سایر بافت ها و اندام های بدن آسیب برساند.

محلول درمان سل

خوشبختانه سل درمانی دارد و با مراجعه به پزشک قابل درمان است. برای درمان سل باید دوره های دارویی طولانی مدت تجویز شود و بیمار در تمام مدت بیماری و درمان تحت نظر پزشک ریه باشد.

برای درمان این بیماری معمولا از انواع خاصی از آنتی بیوتیک ها استفاده می شود، زیرا بیماری خاصی است و مقاومت زیادی در برابر درمان نشان می دهد و حتی گاهی درمان با شش داروی مختلف انجام می شود. بیماران مبتلا به سل باید در تمام مدت درمان کبد خود را چک کنند. و کلیه را انجام دهند تا درمان دارویی به آنها آسیب نرساند.

سل چیست و چه علائمی دارد؟ + بهترین زمان برای مراجعه به پزشک

گروه های سنی در معرض خطر سل

آمیتیس رمضانی، مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا درباره گروه های سنی در معرض ابتلا به سل گفت: در کشور ما که تماس افراد با این بیماری چشمگیر است، اکثر افراد در سنین پایین به سل مبتلا می شوند که علائم خفیفی دارد و حتی یکنواخت است. ممکن است فرد مبتلا متوجه حضور آن شود. اگر این باکتری در بدن وجود نداشته باشد، در صورت افزایش سن و ابتلا به بیماری هایی که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود، باکتری سل فعال شده و باعث تخریب و علائم بیماری می شود.

وی با اشاره به علائم بالینی سل افزود: تب، تعریق شبانه، کاهش وزن تدریجی، سرفه، خلط خون، بی حالی و خستگی از علائم شایع این بیماری است که با گذشت زمان بر شدت آن افزوده می شود و همچنین ممکن است وجود داشته باشد. علائم ناشی از درگیری سایر قسمت های بدن با این بیماری ظاهر می شود.

مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه سل یک بیماری قابل درمان است و درمان قطعی برای آن وجود دارد، ادامه داد: اگر فردی بیش از دو هفته علائمی مانند سرفه یا سرفه های خونی داشته باشد. خارج از دهان، احتمال انقباض این احتمال وجود دارد که فرد سرماخورده باشد و بهبود یافته باشد، اما اگر سرفه بیش از دو هفته ادامه داشته باشد، باید به پزشک مراجعه کند.

رمضانی بیان کرد: درمان سل طولانی مدت و شامل رژیم چند دارویی است و از شش ماهگی شروع می شود و بسته به شدت بیماری و درگیری اندام های بدن می تواند بیش از یک سال طول بکشد.

سل چیست و چه علائمی دارد؟ + بهترین زمان برای مراجعه به پزشک

از توجه به علائم بیماری غافل نشوید

وی با اشاره به مهم ترین موضوع در دوره درمان، افزود: در طول دوره درمان نباید چرخه مصرف دارو قطع شود و داروها باید به طور منظم و طبق تجویز پزشک مصرف شوند، زیرا مصرف این داروها باعث افزایش میزان مصرف دارو می شود. مقاومت باکتری سل در بدن بدن فرد مبتلا می شود و نتیجه ای جز تقویت داروها، ایجاد عوارض بیشتر در اثر مصرف دارو و پرداخت هزینه بیشتر برای تهیه داروها نخواهد داشت.

دبیر انجمن متخصصان عفونی کشور درباره راه های انتقال بیماری سل افزود: این بیماری مانند بیماری های عفونی مانند کرونا نیست که با کمترین تماس و ارتباط با فرد مبتلا به فرد دیگری منتقل شود. ; با توجه به اینکه علائم این بیماری مزمن است، از نظر انتقال نیز نیاز به تماس طولانی مدت دارد، بنابراین سل سریع بین افراد منتقل نمی شود و زمان بیشتری برای انتقال نیاز دارد.

رمضانی ادامه داد: شناسایی افراد مبتلا به سل بسیار مهم است، زیرا سل مزمن است و علائم آن چندان شدید نیست و این باعث می شود افراد کمتر به علائم بیماری توجه کنند و از مراجعه به پزشک خودداری کنند. .

وی بیان کرد: در صورت عدم شناسایی افراد مبتلا به سل، علاوه بر انتقال این بیماری به افراد دیگر و مبتلا شدن افراد دیگر به این بیماری، شدت آن در بدن فرد مبتلا افزایش یافته و به بافت های ریه و سایر اعضای بدن آسیب می رساند. . خود را نیز درگیر می کند; بنابراین توجه و آگاهی عمومی نسبت به این بیماری و تشخیص به موقع مبتلایان از اهمیت دوچندان برخوردار است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر افراد علائمی مانند تب، کاهش وزن بی دلیل، تعریق شبانه یا سرفه های مداوم را تجربه کردند، باید برای اطمینان از سلامت خود با پزشک مشورت کنند. برای پیشگیری از بیماری سل سعی کنید از افراد مبتلا به این بیماری دوری کنید، توصیه های بهداشتی را رعایت کنید و در صورت بروز علائم این بیماری در اسرع وقت برای اطمینان از وضعیت سلامت خود به پزشک مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا