اخبار سلامت

“سلامت معنوی” باید برای جامعه پزشکی تبیین شود

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، محمد رئیس زاده; رئیس سازمان نظام پزشکی صبح امروز دوم اسفند ماه 1402 در هشتمین همایش سلامت معنوی اسلامی با محوریت «قرآن، سلامت معنوی اسلامی و جامعه» که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی قم در سالن همایش های غدیر برگزار شد. رئیس اداره سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی کشور با قدردانی از زحمات رئیس فرهنگستان علوم پزشکی و در راستای برافراشته نگه داشتن پرچم «سلامت معنوی اسلامی» گفت: بر اساس قانون سازمان سازمان نظام پزشکی مصوب 1392 شورای اسلامی، گسترش ارزش های اسلامی در جامعه پزشکی از وظایف سازمان نظام پزشکی است. .

وی افزود: سازمان نظام پزشکی بستر و مجموعه استانداردهای اجرا و ارائه خدمات توسط همه آحاد جامعه پزشکی یعنی کلیه فارغ التحصیلانی است که در رشته های پزشکی توسط دانشگاه ها و وزارت آموزش دیده اند. سلامت باید در این بستر و مجموعه استانداردها خدمات ارائه کند.

وی بیان کرد: سازمان نظام پزشکی وظیفه مهمی در بحث سلامت معنوی اسلامی دارد که تاکنون به خوبی به آن پرداخته نشده است و نقش موثر آن را در این همایش ها می توان دید. با این وجود امیدواریم بتوانیم با هدایت فرهنگستان علوم پزشکی نقش موثری ایفا کنیم.

رئیس زاده با اشاره به سه بحث مهم در حوزه سلامت معنوی اسلامی تصریح کرد: سلامت معنوی اسلامی باید به درستی برای اعضای جامعه پزشکی تبیین شود و بتوانیم آن را از سلامت معنوی سکولار تشخیص دهیم. از سوی دیگر، همانطور که رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور سلامت معنوی را یکی از مولفه های سلامت در کنار سلامت جسمی، روانی و اجتماعی دانستند، اما رویکرد ما در این زمینه متفاوت است و این تفاوت باید مطالبه شود. به گونه ای که بتوانیم از طریق نامه نگاری و ارائه مستندات به سازمان جهانی بهداشت و سایر مراجع ذیربط، بحث سلامت معنوی اسلامی را مطالبه کنیم. البته بحث ایشان این است که برای رسیدن به سلامتی و بازگشت به زندگی دنیوی و دنیوی خود از معنویت استفاده کنیم، در حالی که آنچه از مجموعه فرمایشات بزرگان چه در حوزه و چه در دانشگاه به کار بردیم، همه ابعاد سلامت باید در آن باشد. خدمت به معنویت یعنی ما یک نوع سلامتی می خواهیم که هدفش معنویت باشد، طبق تعریف اسلام.

رئیس سازمان نظام پزشکی با تاکید بر مرزبندی سلامت معنوی اسلامی با مفاهیم سکولار، همچنین با اشاره به تبیین سلامت معنوی اسلامی برای اعضای جامعه پزشکی، گفت: بحث دوم دستیابی به تعهد و تعهد در حوزه سلامت است. سلامت معنوی در واقع پس از برگزاری هشتمین همایش «سلامت معنوی اسلامی» باید بتوانیم التزام به سلامت معنوی اسلامی را در جامعه پزشکی نهادینه کنیم. البته این وظیفه ما و دانشگاه های علوم پزشکی است که اعضای جامعه پزشکی بدانند در بحث سلامت معنوی به چه چیزی پایبند هستند و آن را یک وظیفه بدانند. بعد از آن به تعهد می رسیم و به عنوان یک تکلیف قانونی محسوب می شود.

وی گفت: سازمان نظام پزشکی یک سری کد در منشور اخلاق پزشکی تهیه کرده است. ما در زمینه اخلاق و برخورد با بیمار هم کد داریم، اگر فردی علاوه بر قصور، حقوق بیمار را رعایت نکرد، می توانیم در هیات های انتظامی رسیدگی کنیم.

وی بیان کرد: برای تحقق تعهد و تعهد در حوزه سلامت معنوی اسلامی نیازمند آموزش هایی هستیم تا ظرفیت های آموزش سلامت معنوی اسلامی در دوره های آموزشی و توانبخشی و بازآموزی فراهم شود. به نظر می رسد به یک کتاب درسی جامع با کمک فرهنگستان علوم پزشکی در این زمینه نیاز داریم. اگر قرار است سلامت معنوی اسلامی را به دانشجویان ترم اول پزشکی آموزش دهیم، باید بتوانیم یک کتاب درسی یا کتاب درسی تدوین کنیم که هم در دوره دانشگاهی و هم در دوره بازآموزی رشته های مختلف پزشکی تدریس کنیم تا بتوانیم در جامعه پزشکی نهادینه شده است.

رئیس زاده خاطرنشان کرد: برای اینکه سلامت معنوی اسلامی به درستی در جامعه پزشکی نهادینه شود و منحرف نشود باید بتوانیم از نظارت و راهنمایی های روحانیت و نهاد حوزه و مرجع بهره مند شویم.

در ادامه مهدی مصری; رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه معنویت امنیت ساز، انسان ساز و سلامت ساز است، تصریح کرد: امروز بشریت در برخی شرایط مرزهای انسانی و اخلاقی را کنار زده است، مانند صهیونیست ها که مصیبت های زیادی به بار آورده اند. به مردم غزه

وی با بیان اینکه هزینه های درمان بسیار گران است، گفت: بحث تضاد منافع و افزایش بار بیماری ها با این شیوه زندگی غلط معضلی شده است; افزایش آسیب های اجتماعی، کاهش مسئولیت اجتماعی، افزایش هزینه های تربیت نیروهای متخصص و واگرایی اجتماعی از دیگر مشکلات پیش روی ماست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم معنویت، عزت و درایت را سه موردی که در حوزه درمان به آن نیاز داریم بیان کرد و اظهار داشت: باید حکمت علوم انسانی را دریابیم و در حوزه سلامت نهادینه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در بحث معنویت و سلامت معنوی باید به قرآن و عترت برگردیم تا به نتیجه مطلوب و مطلوب برسیم و راهی که در مسیر ایمان و معنویت طی می کنیم جلوتر است. راهی که ما در مسیر علم طی می کنیم.

مصری با تاکید بر اینکه دایره معنویت گسترده است و نیازمند سلامتی پایدار هستیم، گفت: به عنوان نمونه به یک الگوی خدماتی بهینه، جامع و یکپارچه در حوزه سرطان رسیده ایم که شامل پیشگیری، غربالگری زودهنگام و سبک زندگی در همه این موارد است. مناطق. دیده شده است.

وی بیان کرد: اگر فلسفه سلامت و سبک زندگی را در کنار هم قرار دهیم می توانیم بر دیگر ابعاد اجتماعی و اقتصادی تاثیر بگذاریم و مشکلات مردم را کاهش دهیم.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا