سلامت خانواده

سفر فضایی برای عضله قلب خوب نیست – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو به نقل از دارو Net، محققان مشاهده کردند که پس از یک ماه در ایستگاه فضایی بین‌المللی، مجموعه‌ای متشکل از 48 نمونه از بافت مهندسی شده قلب انسان تقریباً نصف میزان بافت مشابه باقی‌مانده روی زمین می‌تپد.

محققان گزارش دادند که بافت‌ها ضعیف‌تر شدند و شواهد ژنتیکی التهاب و آسیب را نشان دادند اکسیداتیو آنها نشان دادند که علائم بیماری قلبی هستند.

«دوین مایریک محقق فوق دکتری در دانشکده پزشکی جان هاپکینز در بالتیمور، افزود: “بسیاری از این نشانگرهای آسیب اکسیداتیو و التهاب به طور مداوم در معاینات پس از پرواز فضانوردان نشان داده شده است.”

به گفته محققان، مطالعات قبلی نشان داده است که برخی از فضانوردان با کاهش عملکرد عضلات قلب و ضربان قلب نامنظم به زمین باز می گردند. بعضی از اینها جلوه هااما نه همه، در نهایت پس از بازگشت ناپدید می شوند.

به گفته محققان، ماموریت رفتن به مریخ می تواند به معنای گذراندن دو سال در فضا باشد و برای پزشکان درک بهتر اثرات بی وزنی بر عملکرد قلب مهم است.

برای این مطالعه، محققان از سلول های بنیادی برای ایجاد مجموعه ای از سلول های عضله قلب به نام استفاده کردند کاردیومیوسیت استفاده کردند

در ماموریت در مارس 2020، اسپیس ایکس بافت های قلب را به فضا فرستاد. هنگامی که آنها به طور ایمن به ایستگاه فضایی رسیدند، دانشمندان هر نیم ساعت به مدت 10 ثانیه اطلاعاتی در مورد قدرت انقباضات و الگوهای ضربان سلول ها دریافت کردند.

فضانورد جسیکا میرمواد مغذی مایع اطراف بافت‌ها را هفته‌ای یک‌بار تغییر داد و بافت‌ها را برای تجزیه و تحلیل ژنتیکی و تصویربرداری بعدی حفظ کرد.

هنگامی که ظروف بافت به زمین بازگشتند، محققان به پیگیری پیشرفت آنها ادامه دادند. آنها همچنین با بافت های تولید شده از همان منبع و نگهداری در یک آزمایشگاه زمینی مقایسه شدند.

به گفته محققان، بافت‌های ماهیچه قلب در فضا ضعیف‌تر شده و ضربان نامنظمی نیز ایجاد می‌شود.

به گفته محققان، در بافت ها، فاصله بین ضربان ها حدود پنج برابر بیشتر از بافت های دیگر است تاخیر نرمال در حدود یک ثانیه ایجاد شد. زمان بین ضربات پس از بازگشت به زمین تقریباً به حالت عادی بازگشت.

بسته های پروتئینی در سلول های ماهیچه ای که به انقباض آنها کمک می کند، نامیده می شوند سارکومرآنها در نمونه های بافت قلب متصل به فضا کوتاه تر و نامنظم تر شدند. محققان خاطرنشان کردند که این نشانه بیماری قلبی انسان است.

سایر ناهنجاری ها در میتوکندری های تولید کننده انرژی در نمونه های بافتی و همچنین در نشانگرهای ژنتیکی التهاب و آسیب اکسیداتیو ایجاد شدند

دسته دوم از نمونه‌های بافت قلب مهندسی شده زیستی در سال 2023 به ایستگاه فضایی می‌روند تا داروهایی را آزمایش کنند که ممکن است آنها را از اثرات گرانش کم محافظت کند. به گفته محققان، این مطالعه ادامه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا