سلامت خانواده

سزارین در ایران 3 برابر استاندارد جهانی است/ این استان در جدول سزارین در ایران پیشتاز است.

به گزارش خبرآنلاین، داده های جدید وزارت بهداشت که در اختیار تسنیم قرار گرفته، نشان می دهد میزان زایمان سزارین در ایران نزدیک به 56 درصد و بیش از سه برابر استاندارد جهانی است! استان گیلان که به عنوان قدیمی ترین استان کشور نیز شناخته می شود در راس سزارین قرار دارد.

تسنیم در خبری نوشت: این روزها اگر به تجربه مادران از زایمان و زایمان نگاهی بیندازیم، به موارد بسیار کمی برمی خوریم که زایمان طبیعی را تجربه کرده باشند! علیرغم شواهد بسیاری از عوارض زایمان سزارین، بیشتر زنان باردار به دنبال پزشکانی هستند که انجام سزارین را به آنها توصیه کنند.

5 تا 15 درصد زایمان ها در دنیا به روش سزارین است

بر اساس آخرین برآوردها میزان سزارین در جهان به طور متوسط ​​18 درصد است که البته این رقم در کشورهای مختلف متفاوت است و طبق آمار سازمان جهانی بهداشت تنها 5 تا 15 درصد از زایمان ها به روش سزارین انجام می شود. کشورهای توسعه یافته

سزارین در ایران 3 برابر استاندارد جهانی است!

با وجود این آمار سزارین در ایران به طرز عجیبی بالاست! آخرین بررسی های وزارت بهداشت از آمار سزارین در کشور حاکی از آن است که 55.8 درصد زایمان ها یعنی بیش از نیمی از زایمان های کشور به روش سزارین انجام می شود. با مقایسه این رقم با میانگین جهانی، متوجه می‌شویم که میزان سزارین در ایران بیش از 3 برابر میانگین جهانی است.

نگاهی به آمار سزارین در سال های گذشته نشان دهنده روند صعودی قوی این جراحی و استقبال روزافزون از این نوع عمل در بین زنان باردار ایرانی است. به طوری که در سال 1379 تنها 35 درصد زایمان ها به روش سزارین انجام می شد که این آمار در سال 1384 به 40 درصد رسید و اکنون نزدیک به 56 درصد از زایمان هایی که در ایران اتفاق می افتد از طریق جراحی سزارین است.

جدول زیر که در سایت سازمان جهانی بهداشت منتشر شده است، میزان سزارین را در کشورهای مختلف در سال های گذشته نشان می دهد. همانطور که در جدول مشخص است، در سال 2010 که میزان سزارین 45 درصد بوده است، کشور ما در این شاخص با سایر کشورها به ویژه کشورهای توسعه یافته تفاوت معناداری داشته است.

سزارین در ایران 3 برابر استاندارد جهانی است/ این استان در جدول سزارین در ایران پیشتاز است.

یک عمل جراحی و ده ها خطر برای مادر

بسیاری از خانم ها سزارین را راهی لوکس و آسان برای به دنیا آوردن نوزاد خود می دانند، غافل از اینکه علیرغم تصور بسیاری از مادران، عوارض سزارین بسیار بیشتر از زایمان طبیعی است که در ادامه به برخی از مهم ترین آنها اشاره می شود. :

افزایش خطر مرگ مادر در اثر سزارین

در مواردی که روش سزارین برای مادران انتخاب می شود، در مقایسه با زایمان طبیعی، مرگ و میر مادران به طور قابل توجهی افزایش می یابد. علت اصلی مرگ و میر در این زمینه عفونت تنفسی، خونریزی و تشکیل لخته خون در عروق (ترومبوآمبولی) است.

سزارین در خطر عفونت است

روش زایمان مهمترین عامل خطر برای عفونت است. عفونت رحم بعد از زایمان سزارین نسبتاً شایع است و در مقایسه با زایمان سزارین، عفونت بعد از زایمان طبیعی نسبتاً نادر است.

عوارض ناشی از زخم سزارین

یکی از مشکلاتی که ممکن است در جراحی سزارین ایجاد شود عفونت محل زخم با خونریزی و باز شدن محل زخم است که یکی از شایع ترین علل مرگ مادران بعد از سزارین است و باعث بستری شدن فرد در سزارین می شود. بیشتر اوقات در بیمارستان و مراجعه های متعدد. او برای تخلیه ترشحات به پزشک مراجعه می کند.

دوره نقاهت سزارین طولانی تر

مادرانی که به روش سزارین زایمان می کنند برای انجام کارهای روزمره و مراقبت از نوزاد به کمک خانواده و دوستان متکی هستند. این زنان نسبت به زنانی که زایمان طبیعی داشته اند برای مدت طولانی تری احساس ناراحتی و محدودیت در حرکت می کنند و برای کنترل درد به مسکن نیاز دارند.

در عین حال نمی توان جراحی سزارین را پر از مشکلات و عوارض دانست. در مواردی که جان مادر و نوزاد در خطر باشد یا شرایط مادر و نوزاد به گونه ای باشد که مادر نتواند جنین خود را به طور طبیعی به دنیا بیاورد این روش بسیار مفید خواهد بود اما در سال های اخیر با توجه به درآمد این روش برای پزشکان، زمان کمتری که پزشک برای زایمان صرف می کند نسبت به زایمان طبیعی و برخی مسائل فرهنگی مانند تمایل زنان به تعیین تاریخ تولد توسط خود و تاریخ تولد رند. و لاکچری، میزان زایمان سزارین بسیار بیشتر از حد معمول بوده و عوارض ذکر شده برای مادران خواهد بود.

مزایای زایمان طبیعی چیست؟

زایمان طبیعی که به معنای زایمان از طریق مجرای زایمان بدون استفاده از جراحی است، مزایای زیادی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

بهبودی سریعتر

زنان معمولاً پس از زایمان طبیعی بهبودی سریع‌تر و بستری کوتاه‌تری در بیمارستان دارند. زایمان طبیعی اغلب نیاز به استراحت و مراقبت کمتری دارد.

عوارض جراحی کمتر

زایمان طبیعی با خطرات و عوارض جراحی مانند عفونت، خونریزی و مشکلات بیهوشی همراه نیست.

شیردهی بهتر

بسیاری از زنان می توانند به راحتی شیر خود را پس از زایمان طبیعی به نوزاد بدهند. شیردهی زودهنگام و موفق با شیر مادر می تواند به سلامت نوزاد کمک کند. زایمان سزارین ممکن است با تاخیر در شروع شیردهی همراه باشد، زیرا ممکن است مادر به دلیل جراحی و اثرات بیهوشی در موقعیت مناسبی برای شیردهی قرار نگیرد.

کاهش احتمال مشکلات تنفسی در نوزاد

نوزادانی که با زایمان طبیعی متولد می شوند معمولا مشکلات تنفسی کمتری دارند زیرا زایمان طبیعی به نوزاد کمک می کند مایع آمنیوتیک را از ریه های خود تخلیه کند.

ارتباط عاطفی عمیق تر و زودتر با نوزاد

زایمان طبیعی به مادر این امکان را می دهد که نوزاد را به سرعت بعد از زایمان در آغوش بگیرد. تماس پوست به پوست که بلافاصله پس از زایمان طبیعی انجام می شود، به تقویت پیوند عاطفی و تنظیم دمای بدن نوزاد کمک می کند.

تضمین سلامت مادر و نوزاد

برای مادرانی که بارداری سالم و بدون مشکلی داشته اند، زایمان طبیعی می تواند به حفظ سلامت عمومی و کاهش عوارض ناشی از ضربه جراحی کمک کند. علاوه بر این، زایمان طبیعی می تواند به کاهش نیاز به داروهای دیگری که ممکن است از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود، کمک کند.

علیرغم اثبات فواید بسیار و بسیار زیاد زایمان طبیعی در مقایسه با سزارین، این سوال پیش می آید که چرا تعداد زایمان های طبیعی در ایران اینقدر کم است؟

نتایج تحقیقات نشان داده است که این موضوع می تواند به عوامل مختلفی مرتبط باشد.

ترس از زایمان طبیعی

برخی از زنان و حتی برخی پزشکان ممکن است نگران درد زایمان طبیعی یا عوارض احتمالی آن باشند و به سزارین به عنوان یک گزینه مطمئن تر نگاه کنند. در این زمینه، استراتژی هایی مانند گسترش روش های زایمان بدون درد یا کم درد می تواند بسیار مفید باشد.

تجربه قبلی سزارین

اگر خانمی قبلاً سزارین شده باشد، پزشکان معمولاً سزارین را برای زایمان های بعدی ترجیح می دهند.

مسائل پزشکی

در برخی موارد، برخی شرایط پزشکی ممکن است نیاز به زایمان سزارین را افزایش دهد. به عنوان مثال مشکلاتی مانند جفت سرراهی یا عدم رشد مناسب جنین می تواند منجر به انتخاب سزارین شود.

تضاد منافع پزشکان و بیمارستان ها

این روزها دیدگاه تجاری بیش از دیدگاه پزشکی بر انجام عمل سزارین حاکم است و به همین دلیل در بسیاری از بیمارستان ها و کلینیک ها سزارین به عنوان روشی رایج برای زایمان توصیه می شود، به خصوص در شرایطی که ظرفیت بیمارستان و منابع آن محدود است. هستند

عوامل فرهنگی

آموزش و آگاهی در مورد زایمان طبیعی و فواید آن ممکن است کافی نباشد و همین امر منجر به انتخاب سزارین به جای زایمان طبیعی می شود. برخی از زنان ممکن است اطلاعات کافی در مورد خطرات زایمان سزارین، عوارض آن و فواید زایمان طبیعی نداشته باشند و سزارین را گزینه راحت تری بدانند. در حالی که بدن زن به طور ذاتی با زایمان طبیعی سازگار است.

کدام استان های کشورمان بیشترین آمار سزارین را دارند؟

آمارهای وزارت بهداشت از آمار سزارین در ایران نشان می دهد که استان گیلان که به عنوان قدیمی ترین استان کشور نیز شناخته می شود، دارای نرخ بسیار بالاتری از سزارین است. نرخ سزارین در گیلان حدود 24 درصد بیشتر از میانگین کشوری است!

کمترین میزان سزارین در ایران مربوط به استان سیستان و بلوچستان به عنوان جوان ترین استان کیشور است، در شهرستان ایرانشهر تنها 22 درصد زنان با سزارین بچه دار می شوند.

سزارین در ایران 3 برابر استاندارد جهانی است/ این استان در جدول سزارین در ایران پیشتاز است.

راه برون رفت از بحران آمار بالای سزارین در ایران

یکی از راه هایی که وزارت بهداشت برای ترویج زایمان طبیعی در نظر گرفته است، کاهش هزینه های آن نسبت به سزارین است. در عین حال اتخاذ راهکارهایی از جمله ایجاد زیرساخت ها برای بهبود روند زایمان طبیعی و کاهش دردهای آن از جمله ایجاد امکان زایمان در آب در کنار فرهنگ سازی برای بانوان می تواند از جمله راهکارهای بهبود زایمان طبیعی باشد. شاخص ها در کشور

در عین حال، وزارت بهداشت می‌تواند از ابزارهای نظارتی خود مانند اعتبارسنجی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و برخورد با پزشکانی که خارج از توصیه‌ها و اندیکاسیون‌های پزشکی، سزارین را به زنان باردار توصیه می‌کنند، استفاده کند تا روند افسارگسیخته زایمان سزارین، که برای بسیاری از مادران بسیار پیچیده و ناخوشایند است تا حدی کنترل شود.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا