سلامت خانواده

سزارین تقویمی در تاریخ های روند: کودک آزاری

در برخی کشورها از جمله ایران میزان سزارین بسیار بیشتر از درصد فوق و حتی تا چهار برابر این میزان است. این رقم در بیمارستان های خصوصی بسیار بیشتر است.

طبق تعاریف پذیرفته شده، آنچه به «سزارین بر اساس اراده مادر» معروف است، زایمانی است که در صورت عدم نیاز پزشکی یا به دلیل عدم رعایت استانداردهای پزشکی یا مامایی و اجتناب از زایمان طبیعی صورت می گیرد. طیف وسیعی از علل شخصی و اجتماعی از جمله ترس از درد و طولانی شدن روند زایمان طبیعی، تجربه نامناسب زایمان قبلی، نگرانی از ایجاد خطر برای جنین و نوزاد در طول فرآیند زایمان طبیعی و ناکافی بودن و مناسب بودن مراقبت‌ها از جمله عواملی هستند که در این موضوع ذکر شده است. دریافت مراقبت های بی کیفیت، عدم توجه به حریم خصوصی مادر، محدودیت فضای فیزیکی و نبود امکانات و استانداردهای مناسب در اتاق زایمان از جمله موانعی است که تقاضا برای زایمان طبیعی و تمایل زنان به زایمان سزارین را کاهش می دهد. در برخی از کشورها میزان سزارین با وضعیت اقتصادی-اجتماعی کشور یا عوامل فرهنگی مرتبط است. تمایل خانواده، مادر و ارائه دهندگان خدمات سلامت به دلیل مسائل حقوقی می تواند در این زمینه موثر باشد.

از نظر اخلاق حرفه ای، متخصص زنان موظف است به حق مادر در انتخاب روش زایمان، اهمیت رعایت اصول اخلاقی، حق تصمیم گیری و عدم آسیب رساندن و خیرخواهی، سلامت مادر و نوزاد احترام بگذارد. ملزومات پزشکی البته برخی از مجامع و انجمن های علمی مانند انجمن زنان و زایمان آمریکا (ACOG) سزارین را در چنین شرایطی در هفته سی و نهم بارداری برای رشد مناسب ریه های نوزاد و کاهش عواقب آن توصیه می کنند.

اغلب سزارین قبل از شروع درد زایمان منجر به افزایش پیامدهای بعدی در نوزادان می شود. این عواقب را می توان به دو گروه تنفسی و غیر تنفسی یا زودرس و دیررس تقسیم کرد. در چنین نوزادانی احتمال مشکلات تنفسی منجر به تنفس سریع و دشوار با نیاز به بستری شدن در بیمارستان و حمایت تنفسی بیشتر از زایمان طبیعی طبیعی است. این موضوع احتمال ترخیص نشدن نوزاد پس از تولد، افزایش طول مدت بستری در بیمارستان، امکان بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه نوزادان، نیاز به کمک تنفسی، دریافت اکسیژن و تهویه با دستگاه تنفس و حتی آن است. احتمال نیاز به تجویز داخل بینی سورفکتانت را افزایش می دهد. نتایج برخی از مطالعات نشان می دهد که احتمال ابتلا به آسم در کودکان افزایش می یابد.

ختم بارداری با چنین سزارینی می تواند منجر به «نارس شدن ناخواسته» شود. در این نوزادان احتمال عدم تطابق مناسب با دمای محیط همراه با کاهش دمای بدن وجود دارد. کاهش قند خون و تغییرات متابولیک در این گونه نوزادان بیشتر در مواجهه با محیط بیرونی پس از تولد است. پیدایش و ایجاد «نارسی ناخواسته» و تولد نوزادان نارس به نام «نوزادان نارس دیررس» در آستانه بلوغ و رشد نوزادان است که در این میان مشکلات تغذیه ای و احتمال زردی نیز به مشکلات تنفسی منجر به بستری شدن در بیمارستان اضافه می شود. و نیاز به کمک تنفسی و بستری بهتر از در خانه ماندن بعد از زایمان است. این موضوع بر جدایی نوزاد از مادر و دیر شروع شدن و اختلال در تغذیه با شیر مادر تأثیر می گذارد.

متأسفانه طی سال های گذشته نوع جدیدی از سزارین در کشور پدید آمده و به سرعت گسترش یافته است و سزارین در تاریخ های تقویمی خاص و نه تنها بر اساس روابط، بلکه بر اساس «تاریخ های گرد» در کشور انجام می شود. تقویم سالانه که به سزارین در «تاریخ های لاکچری» معروف است و می تواند مشکلات زیادی را برای نوزاد و سلامتی او در آینده به همراه داشته باشد. از نمونه های تاریخ های لاکچری امسال می توان به تاریخ 03/03/03 (03/03/1403) اشاره کرد که برخی از مادران تمایل به سزارین دارند و نوزاد خود را دقیقا در این تاریخ به دنیا می آورند.

در مورد زایمان در تاریخ های لاکچری، علاوه بر مشکلاتی که قبلا ذکر شد، می توان به شلوغی اتاق های عمل برای سزارین، ازدحام اتاق های نوزادان، خستگی کادر درمانی و حتی افزایش خطاهای پزشکی اشاره کرد. با مشکلاتی برای بانک های خون و مراکز درمانی برای تهیه خون و فرآورده های خونی. همچنین اشاره شد که می تواند عواقبی برای نوزاد و مادر داشته باشد. این مقوله را می توان نوعی بی توجهی به سلامت نوزاد و یا حتی نوعی بدرفتاری با کودک (کودک آزاری) دانست. این موضوع بار اقتصادی بیشتری را برای خانواده ها و نظام سلامت به همراه دارد.

از جمله راهکارهای مناسب برای راهنمایی مادران به سمت زایمان طبیعی می توان به کلاس های آمادگی زایمان، برنامه های مشاوره، رفع ترس و اضطراب مادر در زمینه زایمان طبیعی، انجام زایمان بدون درد یا کاهش درد مادر در حین زایمان و اطلاع رسانی اشاره کرد. وجود چنین امکاناتی در بیمارستان ها، تلاش برای رفع نواقص مراکز بهداشتی و درمانی و ارتقای کیفیت مراقبت و تشویق مادران به انجام زایمان فیزیولوژیک، آگاه سازی مادران از مزایای زایمان طبیعی و مشکلات زایمان سزارین و پیامدهای آن، حذف تعرفه زایمان طبیعی در مقابل سزارین و حذف افکار و نگرش های غلط نسبت به زایمان طبیعی با ارائه آموزش های مناسب و تبلیغات در رسانه ها به ویژه رسانه ملی. تاکنون اقداماتی از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی ناظر بر بیمارستان‌ها در خصوص عدم انجام سزارین در تاریخ‌های لاکچری انجام شده است، اما نیاز به اقدامات مناسب‌تر در کنار فرهنگ‌سازی و آموزش عمومی، وجود دستورالعمل های لازم، نظارت بر روند سزارین و آموزش کادر پزشکی. به خصوص مشارکت جدی انجمن های علمی. در پایان ذکر این نکته ضروری است که زایمان ایمن سنگ بنای سلامت مادر و نوزاد است.

*استاد سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا