اخبار سلامت

سرمایه گذاری بزرگ دولت سیزدهم روی سلامت کودکان ایرانی/ مزایای درمان رایگان کودکان زیر 7 سال

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت پرس ، سازمان جهانی بهداشت علت اصلی مرگ و میر کودکان را عفونت های تنفسی، بیماری های اسهالی، سرخک، سوء تغذیه و مشکلات دوران شیرخوارگی اعلام کرده است.

به گفته این سازمان، اگر همه کشورها بتوانند با پیشگیری از این بیماری ها جلوی مرگ کودکان زیر 5 سال را بگیرند، مرگ و میر کودکان در جهان 11 میلیون نفر کاهش می یابد.

این سازمان در عین حال تاکید می کند که با واکسیناسیون، مراقبت های کافی در منزل، دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی و درمان مناسب بیماری های مذکور می توان از بسیاری از مرگ و میرهای کودکان پیشگیری کرد، اما وضعیت هر یک از این شاخص ها در کشور چگونه است؟

پوشش 99 درصدی واکسیناسیون اجباری کودکان

در ایران میزان واکسیناسیون بسیار مطلوب است. در حال حاضر برنامه واکسیناسیون اجباری کودکان در برابر سل، هپاتیت B، فلج اطفال، دیفتری، سیاه سرفه، کزاز، هموفیلوس آنفلوآنزای نوع B، سرخک، سرخجه و اوریون و شبکه مراقبت های اولیه بهداشتی شامل مراکز بهداشتی و درمانی و مراکز بهداشتی درمانی انجام می شود. ، به 99 درصد رسیده است. گروه هدف را تحت پوشش واکسیناسیون جهانی قرار دهید و پوشش واکسیناسیون بالایی در کشور ایجاد کنید.

سطح دسترسی خانواده ها به خدمات اولیه بهداشتی نیز در کشور مطلوب است. ایران با 18000 خانه و مرکز بهداشتی، دسترسی مردم به خدمات اولیه بهداشتی را به نحو مطلوبی فراهم کرده است، به گونه ای که از تمامی روستاها از جمله دورافتاده ترین روستاها گرفته تا کلانشهرهایی مانند تهران، کادر درمانی و بهورزان پیگیر بیماری های واگیر هستند. . تشخیص و واکسیناسیون به پیشگیری از بیماری های خانگی به ویژه کودکان کمک می کند.

چرا اجرای «طرح درمان رایگان کودکان» یک سرمایه گذاری بزرگ است؟

با توجه به اینکه امید به زندگی در ایران حدود 76 سال است، اگر کودک زیر 7 سال بیمار شود و خانواده او به دلیل مشکلات مالی نتوانند به طور کامل او را درمان کنند، اگر بیماری منجر به ناتوانی یا ناتوانی در کودک شود به طور متوسط ​​آن فرد 70 سال دیگر با معلولیت زندگی خواهد کرد.

به همین دلیل معاون وزیر بهداشت اجرای این طرح را «سرمایه گذاری کلان» می خواند; نه فقط “هزینه”.

چند تخت برای بچه ها داریم؟

به گفته وزیر بهداشت، تعداد تخت های کودکان نیز مطلوب است. عین اللهی در این خصوص گفت: 15 هزار تخت بیمارستانی کودک در کشور وجود دارد که از این تعداد 11 هزار تخت آموزشی است و همچنین 1520 تخت PICU و مراقبت ویژه برای کودکان و 4250 تخت NICU برای نوزادان داریم. بنابراین در مجموع 20 هزار تخت بیمارستانی برای کودکان در کشور فعال است.

وضعیت مرگ و میر کودکان زیر 5 سال نسبت به کشورهای همسایه

بررسی شاخص مرگ و میر کودکان در جمهوری اسلامی ایران نسبت به کشورهای همسایه گواه خوبی بر وضعیت مطلوب ارائه خدمات بهداشتی به کودکان است. نرخ مرگ و میر کودکان زیر 5 سال در کشور ما 13 در 1000 تولد زنده است. در حالی که تقریبا تمامی کشورهای همسایه نسبت به ایران نرخ مرگ و میر ثبت شده بالاتری دارند و دو کشور دیگر ارمنستان و ترکیه نیز از نظر این شاخص با اختلاف بسیار کمی در رتبه پایین تری از ایران قرار دارند.

ضرورت تامین به موقع منابع برای بستری رایگان کودکان

در حال حاضر اکثر کودکان زیر هفت سال تحت پوشش بیمه های پایه شامل تامین اجتماعی، بیمه سلامت و نیروهای مسلح هستند و در صورتی که خانواده ای جزو 5 دهک پایین درآمد جامعه باشد، تمامی اعضا می توانند به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند. . دادن

در سایر دهک ها سهم بیماران از پرداخت خدمات بستری 10 درصد و خدمات سرپایی 30 درصد است و با درمان رایگان کودکان زیر هفت سال، همین مبلغ از بیماران اخذ نمی شود.

مصوبات هیات دولت برای درمان رایگان کودکان زیر 7 سال به زودی به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ می شود و آن طور که اظهارات مسئولان بهداشتی نشان می دهد، درمان رایگان کودکان قبل از ورود به مدرسه یکی از برنامه های پیش رونده است. بخش سلامت آنچه در این میان حائز اهمیت است تامین اعتبارات مربوطه است تا این طرح بدون وقفه و مشکل در سراسر کشور اجرا شود.

بر اساس اعلام مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، اجرای کامل این طرح نیازمند 2.5 اعتبار است که در صورت تامین آن از سوی دولت، پرداخت به بیمارستان ها در این طرح مشکلی نخواهد داشت.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا