سلامت خانواده

سرطان کودکان در ایران چندان مورد توجه قرار نمی گیرد – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

سلامت جو، کنگره بین المللی دوسالانه انکولوژی کودکان (یادگار پروانه وسوق) با رویکرد چند تخصصی در تومورهای شایع مغزی کودکان با همکاری مرکز تحقیقات جامع سرطان کودکان محک، بیمارستان سرطان کودکان محک، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و انجمن های علمی کشوری و بین المللی در تاریخ 26، 27 و 28 اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد. در محک. موسسه خیریه حمایت از کودکان سرطانی ماهک به مدت سه روز میزبان جمعی از برجسته ترین متخصصان داخلی و بین المللی بود تا با به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیات خود، چالش های درمان تومور مغزی کودکان را بررسی و برنامه های درمانی را تدوین کنند. موثرتر در این زمینه دست یابد.

آراسب احمدیان مدیرعامل موسسه ماهک در افتتاحیه با اشاره به اجرای رویکرد چندتخصصی در درمان کودکان مبتلا به سرطان در بیمارستان فوق تخصصی ماهک در دو سال اخیر گفت: این موسسه تلاش کرده است تا رویکرد چند تخصصی به منظور اجرای استراتژی تحول درمان.

وی تاکید کرد: معیار امروزی نقش مهمی در درمان دارد و امروز هدف متخصصان آن دستیابی به بهترین برنامه تشخیصی و درمانی است. با تقویت مهارت های تعاملی و تخصصی بین متخصصان داخلی و بین المللی می توان به بهترین روش برای درمان کودکان مبتلا به سرطان دست یافت و بخش نوروآنکولوژی معیار نیز با این رویکرد شکل می گیرد.

در بخشی دیگر از مراسم افتتاحیه، دبیر علمی محسن روزرخ با اشاره به داده های تجربی منحصربفرد موسسه محک گفت: این موسسه با 42 هزار پرونده پزشکی و درمان موفق 16 هزار کودک بازگشته به خط اولیه زندگی، یک پایگاه داده است. منحصر به فرد است؛ بنابراین اطلاعات علمی این مرکز این نیاز و ضرورت علمی را دارد که با سایر متخصصان به اشتراک بگذارد.

به گفته وی، هر بانک اطلاعاتی نیاز به یک مرکز تحقیقاتی دارد و به همین دلیل مرکز جامع تحقیقات سرطان کودکان ماهک 5 درصد از منابع مالی ماهک را به خود اختصاص داده است. این مرکز هم اکنون در حال رونق است و هماهنگی این کنگره با همت این مرکز انجام شده است.

روزرخ تاکید کرد: کنگره با توجه به اینکه 12 امتیاز بازآموزی برای متخصصان دارد، تمامی الزامات کنگره علمی اعم از برگزاری کارگروه های تخصصی، کارگاه های علمی و … را برآورده کرده است.

رونمایی از دو کتاب درباره سرطان کودکان در ایران

دو کتاب «دستگاه بزرگ مهربان» و «سرطان چشم در کودکان؛ رتینوبلاستوما» در حاشیه کنگره رونمایی شد، کتاب «دستگاه بزرگ مهربان» نوشته خطیره دبیرزاده است که به نقش پرتودرمانی در درمان تومورهای مغزی کودکان در کتاب “سرطان چشم در کودکان. موضوعات “رتینوبلاستوم” مانند تاریخچه رتینوبلاستوما، علائم و نشانه های رتینوبلاستوما، طبقه بندی تومورهای رتینوبلاستوما، گروه بندی بیماری های چشمی، ارزیابی های تشخیصی، تاخیر در تشخیص، شیمی درمانی و غیره.

برگزاری کارگاه های تخصصی

کارگاه “روانشناسی کودک” در اولین روز کنگره برگزار شد. «پیامدهای روانی سرطان در کودکان و نوجوانان» و «پیامدهای روانی درمان سرطان» با سخنرانی بهمن بهمنی، دکترای مشاوره; «پیامدهای روانی در خانواده دارای فرزند سرطانی» با سخنرانی شادی نوروزعلی، پزشک عمومی و پزشک متخصص مشاوره توانبخشی و «مداخلات روانشناختی در سرطان» با سخنرانی حوریه ذوقی، کارشناس ارشد بالینی برگزار شد. روانشناسی از جمله مباحث مطرح شده در این کارگاه است.

در دومین روز کنگره، کارگاه «احیای پیشرفته کودکان» با سخنرانی فرخ السادات فلسفه و محمد گرمی برگزار شد و موضوعاتی چون مراقبت های اولیه احیاء، مدیریت راه های هوایی و احیای پیشرفته کودکان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حضور ویژه سخنرانان بین المللی

یکی از ویژگی های بارز کنگره حضور سخنرانان برجسته بین المللی و به اشتراک گذاری دانش آنها با کارشناسان داخلی بود.

«اریک بافت» در کارگروه تخصصی روز اول کنگره درباره «نقش جراحی در گلیوما با درجه بالا و پایین: چالش های جراحی گلیوم نوزادان» سخنرانی کرد. همچنین در کارگروه تخصصی دیگری با حضور «سینتیا هاوکینز» موضوعاتی چون «چالش های درمان های شیمی درمانی یا رادیوتراپی»، «هدف درمانی در کشورهای در حال توسعه» و… مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

“یوت بارتلز” نیز در این کنگره در مورد “مدیریت تومورهای سلول زایایی” سخنرانی کرد. در کارگروه دیگری، اریک بافت “مدولوبلاستومای نوزادان/شیمی درمانی با دوز بالا” را بررسی کرد.

در آخرین روز کنگره، «بلال مظهر قریشی» درباره «راهنمای آریا برای سرطان کودکان» سخنرانی کرد. دکتر مشتاق همچنین گزارشی در مورد “استراتژی نورولوژی کودکان در پاکستان” ارائه کرد. در پایان دونالد مابوت با موضوع “عصب شناختی در توانبخشی روانی اجتماعی در کودکان مبتلا به سرطان” سخنرانی کرد.

حامیان علمی و مالی که امکان برگزاری کنگره را فراهم کردند

برگزاری شایسته «کنگره بین المللی دوسالانه انکولوژی کودکان (یادبود پروفسور پروانه وثوق)» بدون حمایت علمی و معنوی آن امکان پذیر نبود.

انجمن علمی آسیب شناسی ایران; موسسه پیشگیری از نابینایی مپینا؛ انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران; انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان ایران; انجمن روانشناسی ایران; انجمن رادیو انکولوژی ایران; انجمن علمی فوریت های پزشکی ایران; انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران; انجمن مددکاران اجتماعی ایران و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران حامیان علمی این کنگره بودند.

همچنین کار و فکر شرکت ها. اروان; انکولوژی سبحان; زاگرس دارو; بهستان دارو; پرورش ارکیده; اجاره بازنشستگان مشرق زمین و لیزینگ موتور کرمان در راستای مسئولیت اجتماعی و محمدرضا ستاش، مرتضی بد جانیان، محمدحسن جنانی شخصیت های واقعی از «کنگره بین المللی دوسالانه انکولوژی کودکان (یادبود پروفسور پروانه وثوق)» و هزینه های مالی خود را به منظور ایفای نقش موثر در توسعه تحقیقات سرطان کودکان در ایران تامین کرد.

چهره ها چه گفتند؟

مرتضی طباطبایی فر متخصص رادیو انکولوژی با تاکید بر موضوعات مهم علمی مطرح شده در این کنگره، سطح علمی آن را مطلوب دانست و نحوه برگزاری کنگره و عملکرد موسسه مهک را در سطح کنگره های بین المللی عنوان کرد.

وی یادآور شد: بهبود ارائه خدمات در محک قابل مشاهده و محسوس است و این امر قابل تقدیر است.

علی قنبری مطلق متخصص رادیو انکولوژی نیز با بیان اینکه سرطان کودکان در ایران چندان مورد توجه نیست و برگزاری هر گونه کنگره برای ارتقای سطح علمی متخصصان در این زمینه جای تقدیر دارد، معتقد است با توجه به حضور پزشکان بین المللی، امکان به اشتراک گذاری دانش بین کارشناسان داخلی و بین المللی. بوده است

به گفته وی حضور یک متخصص رادیو انکولوژی از پاکستان در این کنگره بسیار مفید بود زیرا تجربه انکولوژی کودکان در پاکستان مشابه کشور ما بوده و تجربیات آنها در این زمینه آموزنده است. در پاکستان، مانند ایران، منابع درمانی محدود است، اما موفقیت آنها در درمان کودکان مبتلا به سرطان چشمگیر است.

این رادیو انکولوژیست تصریح کرد: اگرچه شیوع سرطان در دوران کودکی کم است اما ابعاد اقتصادی، اجتماعی و روانی آن بیشتر از سرطان بزرگسالان است و به همین دلیل برگزاری این کنگره اقدام ارزشمندی از سوی ماهک است چرا که درمان های تخصصی بسیار اندک است. مراکز سرطان کودکان در ایران و تجربیات معیار در این زمینه راهگشای سایر مراکز درمانی است.

امیرعلی حمیدیه فوق تخصص خون و سرطان و پیوند سلول های بنیادی کودکان معتقد است که راهبرد این کنگره باید آینده نگرتر باشد و این آینده نگری نیازمند مطالعات پیش بالینی و اساسی است و لازم است موسسه محک بیشتر به آن توجه کنید

یاشا مخدومی، متخصص رادیو انکولوژی، ارائه دهندگان این کنگره را در بالاترین سطوح علمی دانست و تاکید کرد: محک نامی شناخته شده در ایران است و با توجه به کمبودهای خدمات دولتی، نهادهایی مانند محک می توانند در ارائه خدمات درمانی و حمایتی پیشرو باشند. خدمات.

بررسی انواع دیگر سرطان های دوران کودکی در ایران در سال های آینده

موسسه محک به عنوان یک سازمان چند منظوره و با داشتن تنها بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان در ایران، ظرفیت های مناسبی برای برگزاری کنگره های علمی ملی و بین المللی به منظور دستیابی به بهترین برنامه های درمانی در دنیا دارد. از این رو این مؤسسه در «کنگره بین المللی دوسالانه انکولوژی کودکان (پروفسور پروانه وثوق)» بعدی به بررسی انواع دیگر سرطان های کودکان می پردازد تا در درمان و بهبودی کودکان سرطانی سهم موثری داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا