سلامت خانواده

سبک زندگی امروزی؛ مسیری فریبنده به مقصد تاریک سرطان

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سرطان یکی از بیماری هایی است که بر اساس آمارهای موجود همواره شاهد افزایش تعداد مبتلایان به آن هستیم و به گفته متخصصان این حوزه عواملی مانند وراثت و ژنتیک، عوامل محیطی و سبک زندگی در ابتلای افراد به این بیماری موثر است. با توجه به این موارد افراد می توانند با اصلاح سبک زندگی و شناخت عوامل محیطی موثر بر بیماری و کنترل آنها از بروز سرطان پیشگیری کنند.

تغییر سبک زندگی افراد، استفاده از غذاهای فرآوری شده، فست فودها، استعمال دخانیات، عدم تحرک و تحرک بدنی، اضافه وزن و چاقی و افزایش موارد ابتلا به بیماری هایی مانند فشار خون، دیابت و چربی خون از جمله مواردی است که بر اساس نظر متخصصان در افزایش موارد سرطان نقش دارند و با توجه به تاثیر بسیار زیاد موارد ذکر شده در بروز سرطان، عموم مردم باید توجه ویژه ای به این موارد داشته باشند.

از دیدگاه طب سنتی افزایش رسوبات در خون احتمال ابتلای افراد به سرطان را افزایش می دهد و این رسوبات به دلیل رعایت نکردن سبک زندگی سالم در بدن و کاهش مصرف غذاهای صنعتی، نوشابه های گازدار، غذاهای فرآوری شده افزایش می یابد. و حاوی مواد نگهدارنده مانند سوسیس، سوسیس و کالباس و غذاهای کنسرو شده و مصرف گیاهان دارویی مانند جعفری، انار، زیتون و انگور می تواند در پیشگیری از ابتلا به سرطان موثر باشد.

سرطان های رایج در کشور کدامند؟

با توجه به اهمیت آگاهی مردم از عوامل زمینه ساز سرطان، محمد انصاری پور، متخصص طب سنتی و مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سرطان سینه، پوست، روده بزرگ، لوزالمعده، کبد، معده، رحم و پروستات از شایع ترین سرطان های کشور و سه سرطان سینه، پوست و روده بزرگ بیشتر است. در استان اصفهان رایج است. : برای برخی از بیماری های ذکر شده از جمله سرطان سینه، روده بزرگ و رحم، برنامه های غربالگری برای تشخیص به موقع در نظام سلامت وجود دارد.

وی با بیان اینکه اگر مردم از خدمات غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان استفاده کنند، می توانند سریعتر از این بیماری مطلع شوند و با آن مقابله کنند، افزود: سرطان روده بزرگ دارای برخی ویژگی های ارثی است و با توجه به اینکه مردان بیشتر با نور خورشید و نور خورشید در تماس هستند. به خصوص کشاورزان بیشتر در معرض سرطان پوست هستند.

کارشناس طب سنتی و مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: سرطان ها توده ها یا بافت های غیرطبیعی در بدن هستند که در واقع به دلیل تغییرات ژنتیکی در سلول های هر بافت، سلول های غیرطبیعی شروع به رشد و تکثیر می کنند و زمانی که این اتفاق می افتد، اختلال در بافت ایجاد می شود که در ابتدا اندام درگیر را دچار اختلال می کند و در صورت پیشرفت به سایر اعضای بدن سرایت می کند و باعث زخم یا خونریزی در قسمتی از بدن می شود.

انصاری پور ادامه داد: سرطان در همه سنین دیده می شود اما به طور کلی با افزایش سن افراد به دلیل اینکه سیستم ایمنی ضعیف می شود و مقاومت بدن در برابر اکسیدان ها و التهاب کاهش می یابد، بروز سرطان ها در افراد مسن بیشتر می شود. با افزایش سن متابولیسم بدن نیز ضعیف می شود و دفع سموم نیز کاهش می یابد و عوامل ذکر شده منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان در افراد می شود.

سبک زندگی امروزی؛ مسیری فریبنده به مقصد تاریک سرطان

وجود سموم در بدن عامل سرطان است

وی با اشاره به اینکه ژنتیک یکی از عوامل موثر در بروز سرطان است، گفت: عوامل درونی و بیرونی می تواند در ابتلا به سرطان موثر باشد. داشتن رفتارهای پرخطر مانند استعمال دخانیات و مصرف الکل باعث افزایش بروز و شیوع سرطان ها می شود و استفاده از سموم کشاورزی و کودها از دیگر عواملی است که می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

کارشناس طب سنتی و مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: بیماری هایی مانند دیابت، سکته قلبی، بیماری های ریوی و سرطان هایی که تحت تاثیر عوامل ژنتیکی هستند به عنوان بیماری های چند عاملی شناخته می شوند. سبک زندگی سالم، وجود عوامل بیماری و ژنتیک می تواند افراد را مستعد ابتلا به این بیماری ها کند.

انصاری پور با بیان اینکه اگر هر فردی سبک زندگی سالم، مفید و موثری داشته باشد می تواند شروع بیماری ها را به تعویق بیندازد و یا از بیماری ها پیشگیری کند، افزود: بیماری هایی مانند چاقی، فشار خون، چربی خون فشار خون و دیابت، بیماری های متابولیک گفته می شود باعث ایجاد بیماری در افراد می شود. مستعد ابتلا به بسیاری از بیماری ها و افزایش خطر ابتلا به سرطان است.

وی تصریح کرد: پیش زمینه بروز بیماری های متابولیک مانند فشار خون، دیابت و چاقی یک التهاب عمومی در بدن است، زمانی که مقاومت به انسولین در بدن افراد ایجاد شود و انسولین نتواند به درستی قند خون را وارد سلول ها کند، فاز التهابی به وجود می آید. آغاز می شود. این مرحله شروع بیماری های متابولیک و حتی سکته و سرطان است.

کارشناس طب سنتی و مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه افراد برای پیشگیری از بروز سرطان ها و انواع سکته های مغزی باید رفتارهایی داشته باشند که باعث مقاومت به انسولین و التهاب در بدن خود نشوند، تصریح کرد: برای پیشگیری از بروز سرطان ها و انواع سکته های مغزی باید رفتارهایی را در بدن خود ایجاد کنند. و ادامه داد: ایجاد برخی سموم در بدن که به آنها اکسیدان می گویند، عامل ایجاد التهاب است و توصیه می شود افراد برای دفع اکسیدان از بدن خود غذاهای حاوی آنتی اکسیدان مصرف کنند.

سبک زندگی امروزی؛ مسیری فریبنده به مقصد تاریک سرطان

مصرف زیاد کربوهیدرات ها یکی از علل مقاومت به انسولین در جامعه است

انصاری پور بیان کرد: اکسیدان ها بر متابولیسم، سوخت و ساز بدن و حالت، عملکرد و تجزیه و تحلیل هورمون ها در بدن تأثیر می گذارند و نوعی اختلال هورمونی ایجاد می کنند و این نوع فعالیت سموم در بدن باعث التهاب می شود و شرایط تغییرات ژنتیکی خفیفی فراهم می شود. این تغییرات ژنتیکی خفیف راه را برای ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله سرطان سوق می‌دهد.

وی افزود: از هزاران سال پیش تاکنون دانشمندان و نیاکان ما به این نکته توجه داشته اند که انسان ها باید همیشه بدن خود را از سموم پاک کنند و این پاکسازی سموم روش های مختلفی دارد و مهم این است که افراد از ایجاد سموم در بدن خود پرهیز کنند. جلوگیری از مصرف سموم کشاورزی و کودهای شیمیایی، سرخ کردنی ها، سوسیس و کالباس، نوشابه ها و شیرینی ها باعث تحریک بدن برای افزایش اکسیدان می شود.

یک کارشناس طب سنتی و مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه یکی از علل شیوع مقاومت به انسولین در جامعه مصرف زیاد کربوهیدرات ها است، افزود: سیب زمینی، نان، ماکارونی و برنج از جمله عواملی است که باعث شیوع مقاومت به انسولین در جامعه می شود. در بین غذاهای نشاسته‌ای که در جامعه مصرف می‌شود شیوع بالایی دارد، وقتی نشاسته در بدن تجزیه می‌شود به قندهای ساده مانند گلوکز تبدیل می‌شود و جذب برخی از این قندهای ساده نیاز به انسولین دارد.

انصاری پور با بیان اینکه با افزایش مصرف مواد قندی در بدن، میزان انسولین نیز باید افزایش یابد که منجر به مقاومت به انسولین می شود، تصریح کرد: با توجه به مصرف روزانه کربوهیدرات ها در جامعه، افراد مکان های دیگری برای مصرف شیرینی جات دارند. ، شکلات ها ، نوشابه، کیک، بیسکویت و آب میوه ندارند و به دلایل ذکر شده است که برخلاف پیش بینی سازمان بهداشت جهانی از شیوع دیابت در جوامع در حال توسعه، خیلی زودتر از زمان پیش بینی شده شاهد افزایش این بیماری هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا