سلامت خانواده

سایه سنگین افسردگی فصلی بر سلامت روان

به گزارش خبرگزاری ایمنا، افسردگی فصلی مانند غبار سنگینی بر زندگی فردی و اجتماعی می نشیند و توانایی افراد را برای تجربه شادی و ارتباط با دیگران مختل می کند. این اختلال روانی که با کاهش نور طبیعی روز و تغییر فصول تشدید می شود، می تواند منجر به خستگی مفرط، کاهش انگیزه و انزوای اجتماعی شود.

افرادی که از افسردگی فصلی رنج می برند ممکن است از فعالیت های روزانه خود کناره گیری کنند و توانایی آنها در برقراری ارتباط موثر و حفظ روابط اجتماعی کاهش می یابد. کاری و آموزشی می شود.

در واقع افسردگی فصلی یا اختلال عاطفی فصلی (SAD)، یکی از اختلالات روانی شایع است که با تغییرات فصلی همراه است، به ویژه در ماه های پاییز و زمستان، این اختلال معمولاً با کاهش شدت نور طبیعی روز تشدید می شود. کوتاه شدن روزها این می تواند منجر به علائمی شبیه افسردگی شود و افراد مبتلا به افسردگی فصلی ممکن است احساس خستگی، بی حالی و ناامیدی را تجربه کنند که بر کیفیت زندگی آنها تأثیر می گذارد.

علائم افسردگی فصلی معمولاً با تغییر در الگوهای خواب و اشتها همراه است و افراد ممکن است بیش از حد بخوابند، از فعالیت های روزانه لذت نبرند، احساس کمبود انرژی کنند و افزایش وزن را تجربه کنند. علائم این افسردگی و انجام اقدامات لازم برای مدیریت آنها.

یکی از راه های موثر برای مقابله با افسردگی فصلی، نور درمانی است و علاوه بر نور درمانی، تغییرات سبک زندگی مانند ورزش منظم، تغذیه سالم و حفظ ارتباطات اجتماعی نیز می تواند به کاهش علائم افسردگی فصلی و همچنین افزایش افکار عمومی کمک کند. آگاهی در مورد افسردگی فصلی می تواند به بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به این اختلال کمک کند.

پزشکان و متخصصان روانشناسی و روانپزشکی نیز می توانند نقش مهمی در تشخیص و درمان افسردگی فصلی داشته باشند، مشاوره روانشناسی و در مواردی استفاده از داروهای ضدافسردگی می تواند به بهبود وضعیت روحی و جسمی افراد مبتلا به این اختلال کمک کند و به آموزش و پرورش کمک کند. اطلاع رسانی به مردم از افسردگی فصلی نیز می تواند نقش مهمی در پیشگیری و درمان این اختلال داشته باشد.

افزایش ملاتونین در مغز دلیل افسردگی فصلی است

دکتر حسین روزبهانی در رشته روانشناسی بالینی و عضو سازمان روانشناسی کشور وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: افسردگی با الگوی فصلی معمولا در فصل پاییز و زمستان بروز می کند و در شش ماهه اول سال این افسردگی وجود ندارد و علائم آن مشابه افسردگی شدید است.

وی می افزاید: علت بیولوژیکی یا علت افسردگی فصلی افزایش ملاتونین در مغز است، ملاتونین هورمون تاریکی است و به طور طبیعی تولید می کند. ملاتونین با توجه به افزایش طول شب، این هورمون به طور معمول از غده صنوبری مغز ترشح می شود و این باعث می شود افراد دارای استعداد بیولوژیکی افسردگی فصلی علائم افسردگی را تجربه کنند.

دکترای روانشناسی بالینی و عضو سازمان روانشناسی کشور بیان می کند: برای درمان افسردگی فصلی میزان ملاتونین کاهش دهید که یکی از راه حل های کاهش ملاتونین نور درمانی است، در این روش فرد قبل از طلوع آفتاب در معرض نور مصنوعی قرار می گیرد که منجر به تولید کمتر می شود. ملاتونین در مغزش می شود.

روزبهانی ادامه می دهد: زمانی که افسردگی حداقل دو هفته طول بکشد به آن افسردگی اساسی می گویند و افرادی که با آن درگیر هستند باید خلق و خوی ضعیفی داشته باشند یا از فعالیت ها و موضوعاتی که قبلاً از آن لذت می بردند لذت نبرند. شدت علائم باید به حدی باشد که عملکرد فرد مختل شود.

چه افرادی بیشتر مستعد ابتلا به افسردگی فصلی هستند؟

وی با بیان اینکه اگر عملکرد فردی مختل نشود نمی توان گفت که دچار افسردگی شدید است، گفت: تغییر وزن (حداقل 5 درصد در ماه)، کم یا زیاد خوابیدن، کاهش انرژی فرد در این موارد. راهی که او قادر به انجام هیچ فعالیتی نیست. کاهش عزت نفس، احساس گناه و مشکل در تمرکز و تصمیم گیری از جمله علائم افسردگی است.

دکتری در روانشناسی بالینی و عضو سازمان روانشناسی کشور می افزاید: کندی روانی حرکتی (بسیار کم انرژی و کند رفتار و گفتار) یا برانگیختگی روانی حرکتی (بیش فعالی)، کاهش انگیزه، احساس غم و ناراحتی، کمبود نشاط، نیاز به بیرون. انگیزه انجام فعالیت، داشتن باورهای منفی نسبت به توانایی ها، عدم امید به آینده و یبوست از دیگر علائمی است که افراد مبتلا به افسردگی تجربه می کنند.

روزبهانی با اشاره به اینکه میزان بروز افسردگی فصلی در زنان معمولاً 1.5 تا 3 برابر مردان است، می افزاید: این افسردگی در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد و احتمال بروز آن در محدوده سنی 20 تا 30 سال و افرادی که خویشاوندان دارند بیشتر است. درجه اول درگیر افسردگی هستند، دو تا چهار برابر بیشتر از افراد دیگر دچار افسردگی می شوند.

وی خاطرنشان می کند: افسردگی فصلی زندگی افراد را مختل می کند، همه ابعاد زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد و روابط بین فردی و اجتماعی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین افراد برای کنترل افسردگی فصلی و بهبود علائم آن باید با متخصصان مشورت کنند. رجوع به روانشناسی و روانپزشکی شود.

سایه سنگین افسردگی فصلی بر سلامت روان

تاثیر ژنتیک بر افراد مبتلا به افسردگی فصلی

سامیه طاهری، روانشناس و مشاور خانواده وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به افسردگی فصلی و علائم آن اظهار کرد: افسردگی فصلی نوعی اختلال عاطفی فصلی است و بیشتر اوقات در پاییز و زمستان افراد را مبتلا می کند و با فرا رسیدن بهار و تابستان علائم آن بروز می کند. افسردگی در افراد کاهش می یابد. انجام می دهد یا ثابت می شود.

وی با اشاره به اینکه افسردگی فصلی به دلیل بهره مندی کمتر افراد از نور خورشید در فصول پاییز و زمستان رخ می دهد، می افزاید: زنان بیشتر از مردان دچار افسردگی فصلی می شوند، همچنین اگر خانواده فرد درگیر افسردگی یا اختلال دوقطبی باشد. احتمال ابتلا به افسردگی فصلی در این افراد افزایش می یابد.

این مشاور و روانشناس خانواده بیان می کند: افرادی که از افسردگی فصلی رنج می برند سطح انرژی پایین، احساس غم، ناراحتی، اختلال تمرکز و ناامیدی را تجربه می کنند. آنها از انجام آنها لذت می برند، آنها را از دست می دهند و احساس بی حالی و بی قراری می کنند.

طاهری با اشاره به اینکه کاهش توانایی حل مشکلات و تصمیم گیری، اختلالات خواب و تغییر اشتها یا وزن از دیگر علائم افسردگی فصلی است، ادامه می دهد: افراد در صورت ابتلا به افسردگی فصلی ممکن است به خواب بیشتری نیاز داشته باشند. دارند و تمایل آنها به مصرف غذاهای پر کربوهیدرات افزایش می یابد.

چگونه علائم افسردگی فصلی را کاهش دهیم؟

وی با اشاره به اینکه داشتن ورزش و فعالیت بدنی منظم برای بهبود افسردگی و به ویژه افسردگی فصلی مفید است، می گوید: با توجه به اینکه این نوع افسردگی با کاهش دریافت نور خورشید مرتبط است، افراد باید سعی کنند بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرند. و ساعاتی که برای بیرون رفتن انتخاب می کنند باید ساعاتی باشد که می توانند از نور خورشید بهره مند شوند.

این مشاور و روانشناس خانواده با اشاره به اینکه داشتن برنامه روزانه و عمل بر اساس آن می تواند علائم افسردگی را در افراد کاهش دهد، می افزاید: ویتامین D یکی از ویتامین هایی است که می تواند در بهبود علائم افسردگی موثر باشد، بنابراین افراد می توانند با پزشک مشورت کنند. ، از مکمل های ویتامین D استفاده کنید.

طاهری می افزاید: با توجه به اینکه افسردگی فصلی باعث افزایش انزوا و در خانه ماندن می شود، افراد باید سعی کنند از خانواده و دوستان خود فاصله نگیرند و همواره تعامل و ارتباط خود را با افراد دیگر تقویت کنند. همچنین داشتن یک رژیم غذایی متعادل و مناسب می تواند به کنترل علائم افسردگی فصلی و بهبود خلق و خوی افراد کمک کند.

وی خاطرنشان می کند: استراحت و خواب کافی، تعامل با اطرافیان، انجام فعالیت های مورد علاقه، ورزش و فعالیت بدنی از جمله راهکارهایی است که می تواند در بهبود علائم افسردگی فصلی موثر باشد، اما به طور کلی افراد با رعایت علائم افسردگی آنها باید به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنند تا درمان مناسب برای آنها انتخاب شود.

سایه سنگین افسردگی فصلی بر سلامت روان

بر این اساس افراد مبتلا به افسردگی فصلی نیاز به توجه و مراقبت ویژه دارند و افراد با شناخت علائم و نشانه های این اختلال می توانند به موقع آن را درمان و مدیریت کنند و از اثرات منفی آن در زندگی فردی و اجتماعی بکاهند. به طور کلی استفاده از روش های درمانی موثر مانند نور درمانی، مشاوره روانشناسی و تغییر سبک زندگی می تواند به بهبود وضعیت روانی افراد مبتلا به افسردگی فصلی کمک کند.

برای بهبود خلق و خو و مدیریت افسردگی فصلی، مصرف غذاهای مغذی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی می تواند با افزایش انرژی به بهبود وضعیت روحی افراد کمک کند، همچنین ملاقات با دوستان و خانواده و شرکت در فعالیت های اجتماعی می تواند احساس تنهایی را کاهش دهد و حمایت عاطفی را فراهم کند.

استفاده از تکنیک های تمدد اعصاب مانند مدیتیشن و تمرینات تنفسی می تواند به کاهش استرس و اضطراب ناشی از افسردگی فصلی کمک کند و داشتن یک برنامه خواب منظم و مناسب می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد و ساعت بیولوژیکی بدن را تنظیم کند که تاثیر بسزایی در کنترل علائم فصلی دارد. افسردگی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا