سلامت خانواده

سایه ترسناک ویروسی شبیه به کرونا/اعلام اضطراری آبله میمون – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

سلامت جو، با توجه به انتشار اخبار سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اعلام وضعیت هشدار بهداشتی در مورد آبله میمونی (آبله میمون)، مشخص شدن مواردی که می تواند برای سایر کشورها و ساختار بهداشتی و درمانی خطرناک باشد، حائز اهمیت است. کشور

بابک عشرتی معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه آبله میمون یک بیماری پوستی است که علائم آن تب و بدن درد در ابتدا و سپس بروز لکه های قرمز در بدن است، گفت: لکه های قرمز در اثر آبله ایجاد می شوند. میمون ابتدا روی صورت و سپس روی گردن، بدن و دست ها ظاهر می شود و این ضایعات حالت تاولی مانند آبله مرغان به خود می گیرند.

وی از افزایش مراقبت های بهداشتی در کشورمان در پی گزارش موارد ابتلا به آبله میمونی در پاکستان خبر داد و افزود: به مراکز کنترل مرزی سراسر کشور هشدار داده است. م بیمارانی که از مرزهای شرقی و غربی کشورمان عبور می کنند باید با توجه به علائم آبله میمون شناسایی شوند.

بهترین پروتکل برای مقابله با ویروس آبله میمون

افشین منیری فوق تخصص بیماری های عفونی و گرمسیری با اشاره به اینکه ویروس آبله میمون برای اولین بار در میمون های آزمایشگاهی در دانمارک شناسایی شد، گفت: بهترین پروتکل برای مقابله با این ویروس پیشگیری از انتقال و انتشار آن است زیرا درمان خاصی ندارد. و درمان های دارویی اغلب نشانه ها را هدف قرار می دهد.

وی افزود: همه مردم به این ویروس حساس هستند و نمی توان جمعیت محدودی را در معرض خطر دانست. تماس با حیوان آلوده یا حتی یک شیء مرتبط با حیوان آلوده مانند پارچه، لیسیدن یا گاز گرفتن شخص توسط حیوان آلوده و سفر به مناطق پرخطر مانند کشورهای آفریقایی افراد را در معرض خطر عفونت قرار می دهد.

نگاهی به وضعیت گردش ویروس آبله میمون در جهان

از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 17000 مورد ابتلا به بیماری mpox و نزدیک به 517 مورد مرگ و میر رخ داده است. میر این بیماری که در 13 کشور آفریقایی گزارش شده است، بر اساس آمار شیوع، به عنوان یک “رویداد با خطر بسیار بالا” طبقه بندی می شود. همچنین بیشترین تعداد مبتلایان (بیش از 14000 نفر از کل مبتلایان) مربوط به جمهوری دموکراتیک کنگو بوده که 96 درصد موارد تایید شده در ماه گذشته را گزارش کرده است.

دو دسته ژنتیکی یا کلاد ویروس mpox وجود دارد. دسته اول عمدتاً در آفریقای مرکزی، به ویژه جمهوری دموکراتیک کنگو، با علائم بالینی شدید و مرگ است میر شایان ذکر است، حدود چهار تا 11 درصد مرتبط هستند، در حالی که دسته دوم عمدتاً تا اپیدمی جهانی سال 2022 به غرب آفریقا محدود می شد و باعث بیماری و مرگ و میر کمتری می شد. میر کمتر از چهار درصد بود. از نقطه نظر تاریخی، کلاد I گروه ژنتیکی غالب است و 95 درصد از موارد بیماری گزارش شده را تشکیل می دهد.

در سال 2022، ویروس در اروپا و آمریکای شمالی گسترش یافت و سازمان بهداشت جهانی شیوع mpox را در جولای 2022 یک وضعیت اضطراری بهداشتی جهانی اعلام کرد و در می 2023 این اعلامیه پایان یافت.

چرا سازمان بهداشت جهانی وضعیت اضطراری اعلام کرده است؟

ژنتیک کلاس II مسئول شیوع 2022 بود، اما همانطور که گفته شد کرنش Ib که باعث بیماری شدیدتر می شود اخیراً در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو شیوع و شیوع بالایی داشته و با توجه به احتمال سرایت آن به کشورهای همسایه که موردی از این ویروس نداشته اند، سازمان بهداشت جهانی سازمان وضعیت اضطراری بهداشت جهانی را اعلام کرد. .

علیرضا ناجی، استاد ویروس شناسی، خاطرنشان کرد: در واقع نگرانی از سرایت ویروس کشنده نوع Ib به کشورهای آفریقایی که قبلاً آن را نداشتند، وجود دارد. کرنش قبلاً محدود به جمهوری دموکراتیک کنگو بود.

وی افزود: در واقع باید بگوییم که ظهور سال گذشته و رهاسازی سریع این امر کرنش ویروس mpox در جمهوری دموکراتیک کنگو یکی از دلایل اصلی این اعلامیه است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: شناسایی و گسترش سریع این گروه ژنتیکی mpox در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو، شناسایی آن در کشورهای همسایه که قبلاً mpox را گزارش نکرده بودند و احتمال شیوع بیشتر آن. در آفریقا و فراتر از آن امکان پذیر است. ، بسیار نگران کننده است.

راه های انتقال بیماری آبله میمون

به گفته بابک عشرتی، معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، انتقال آبله میمون و شیوع آن مربوط به فصول گرم یا فصول خاصی نیست. راه انتقال این بیماری بیشتر از طریق پوست و تماس نزدیک است. بزاق دهان ممکن است راهی برای انتقال این بیماری باشد اگر روی پوست آسیب دیده قرار گیرد.

وی با اشاره به ایجاد کیت تشخیص آبله میمون در انستیتو پاستور ایران، تصریح کرد: بهترین و سریع ترین راه برای تشخیص این بیماری، تشخیص علائم است، زیرا این روزها ارسال و آزمایش انستیتو پاستور بر روی نمونه هایی از نقاط مختلف کشور انجام می شود. کشور کمی زمان می برد

عشرتی ادامه داد: هنوز واکسن خاصی برای این بیماری نه در کشور ما و نه در بسیاری از کشورها وجود ندارد و جا برای تحقیق روی دو نوع آبله میمونی که با یکدیگر متفاوت هستند بسیار است.

وی با بیان اینکه آبله میمون در دنیا قبل از 18 سالگی مشاهده شده است، گفت: موارد قطعی گزارش شده این بیماری عمدتا افراد 18 تا 48 ساله بوده است. هستند و افراد مسن تر به دلیل سیستم ایمنی ضعیف تر مستعد ابتلا به آبله میمون هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا