سلامت خانواده

سالمندان را «تنها» نگذارید! – اخبار آنلاین

الهه جعفرزاده: مطالعات اخیر نشان می دهد که تحمل تنهایی در طولانی مدت نقش مهمی در بروز سکته دارد. از سوی دیگر، سکته مغزی در حال حاضر یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. تحقیقات قبلی تنهایی را با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط می‌دانستند و مطالعات کمی تأثیر این عامل را بر سکته مغزی بررسی کرده‌اند. مطالعه اخیر یکی از اولین مطالعاتی است که ارتباط طولانی مدت بین تغییرات تنهایی و خطر سکته را مورد بررسی قرار داده است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، انزوای اجتماعی و تنهایی از جمله عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت در تمام سنین به ویژه میانسالی هستند، اما اغلب نادیده گرفته می شوند. ارتباطات اجتماعی با کیفیت بالا برای سلامت روحی و جسمی ما ضروری است.

انزوای اجتماعی و تنهایی یک مشکل بسیار گسترده است. به طوری که طبق آمار جهانی در برخی کشورها از هر سه سالمند یک نفر احساس تنهایی می کند. طیف گسترده ای از تحقیقات نشان می دهد که انزوای اجتماعی و تنهایی تأثیر جدی بر سلامت جسمی و روانی سالمندان، طول عمر و کیفیت زندگی آنها دارد. به طوری که تأثیر انزوای اجتماعی و تنهایی بر مرگ و میر با سایر عوامل خطر کشنده مانند سیگار، چاقی و کم تحرکی برابری می کند و شما را مستعد سکته می کند.

هر زمان که احساس کردید احساس تنهایی در شما ریشه دوانده است و مدت طولانی تنها و گوشه نشین بوده اید، مهم است که عادت های سالم را در سبک زندگی خود به کار ببرید و اقدامات ساده ای را برای کاهش خطر سکته انجام دهید. از جمله: پیروی از یک رژیم غذایی مغذی، ورزش و مصرف منظم داروهای تجویز شده توسط پزشک.

سالمندان را رها نکنید

این تحقیق مانند چراغی از نور برای پزشکان متخصص است تا غربالگری هدفمند را برای تشخیص و رسیدگی به تنهایی در سالمندان با بینش بهتر قبل از وقوع بحران انجام دهند.

محققان بر این باورند که اگر بتوانیم احساس تنهایی را در افراد زودتر تشخیص دهیم، ممکن است به نحوی از اولین سکته جلوگیری کرده یا آن را به تاخیر بیندازیم.

بیشتر بخوانید:

یکی از علائم مهم زوال عقل در سالمندان

“کلسترول در افراد مسن باعث بیماری قلبی نمی شود”

معرفی 8 ماده غذایی برای حفظ سلامت مغز بعد از 50 سالگی

8 عادت سالم که پیری بیولوژیکی را 6 سال به تاخیر می اندازد

منابع: hsph.harvard، who

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا