بهداشت و درمان

سالانه ۶۰ هزار مسمومیت با استامینوفن اتفاق می افتد

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، الناز زوکی گفت: استامینوفن به عنوان یکی از رایج ترین مسکن ها در صورت مصرف بیش از حد عوارض جبران ناپذیری به خصوص برای کبد ایجاد می کند. طبق آمار سالانه حدود 50 تا 60 هزار مورد مسمومیت با استامینوفن گزارش می شود که توجه ویژه مردم و جامعه پزشکی را می طلبد.

وی افزود: بیشتر موارد مسمومیت ها ناشی از مصرف تصادفی یا خودسرانه دارو است و افراد باید از ترکیب استامینوفن با سایر داروها خودداری کنند. در بسیاری از موارد، مصرف بیش از حد در نتیجه مصرف همزمان چند داروی حاوی استامینوفن رخ می دهد.

یک کارشناس خدمات بستری و سرپایی سازمان غذا و دارو به عوارض جدی این مسمومیت اشاره کرد و گفت: عوارض اولیه شامل تهوع، استفراغ و درد شکم است که ممکن است منجر به آسیب شدید کبدی شود. در موارد شدید، نارسایی کبد و حتی مرگ ممکن است رخ دهد.

ذوقی به پیشگیری از مسمومیت نیز اشاره کرد و گفت: مردم نسبت به دوز مجاز استامینوفن آگاهی داشته باشند و برچسب دارو را به دقت مطالعه کنند. همچنین در صورت ابتلا به بیماری های زمینه ای یا استفاده از سایر داروها، مشورت با پزشک بسیار مهم است.

وی بر لزوم افزایش آگاهی مردم نسبت به خطرات مصرف خودسرانه مواد مخدر تاکید کرد و تصریح کرد: با آموزش و اطلاع رسانی می توان از بسیاری از مشکلات بهداشتی پیشگیری کرد و سلامت جامعه را حفظ کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا