سلامت خانواده

ساعتی 25 هزار تومان اضافه کاری برای پرستاران فاجعه است – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، لقمان شریفی در دیدار اعضای شورای عالی نظام پرستاری با وزیر بهداشت افزود: اگرچه بخشی از مشکلات پرستاری در وزارت بهداشت است، اما برخی از مشکلات فراتر از آن است. وزارت بهداشت و در جاهایی مانند سازمان برنامه و بودجه. و ساماندهی امور استخدامی. امیدواریم با حضور دکتر ظفرخندی باید برای حل مشکلات پرستاران رایزنی انجام شود، جامعه پرستاری نیز برای رفع مشکلات با وزارت بهداشت همکاری می کند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: قطعا با حضور دکتر ظفرخندی مشکلات رشته پرستاری و وزارت بهداشت تا حدود زیادی حل می شود. در واقع خوشحالیم که وزیری انتخاب شده که از این حرفه است و چندین دوره در نظام پزشکی بوده است. گفت‌وگوی مشترک داریم و می‌توانیم به حل مشکلات امیدوار باشیم.

وی ادامه داد: واقعیت این است که شما با رای نمایندگان مجلس به عنوان وزیر بهداشت، درمان و درمان معرفی شده اید. خانواده ای که 500 هزار عضو دارد و شما را می توان پدر این مجموعه دانست. شما اکنون در اوج هستید شناسه و ما مطمئن هستیم که این مشکلات با شما حل خواهد شد.

شریفی گفت: در وزارت بهداشت مشکلات زیادی داریم که بخشی از مشکلات مربوط به پرستاری است. مشکلاتی که یکی دو روز در مورد آنها صحبت نمی شود. انباشته شدن مطالبات در چند دوره و چندین سال باعث شده پرستاری به نقطه جوش برسد و این اعتراضات و تا حدودی اعتصابات ناشی از گوش ندادن و اجرا نکردن قوانینی است که در سال های گذشته با آن مواجه بوده ایم.

عضو شورای عالی نظام پرستاری اضافه کرد: مهمترین مشکل جامعه پرستاری عدم اجرای قوانین است که به عنوان مثال قانون تعرفه پرستاری است که بیشتر در اختیار وزارت بهداشت بوده است. بیش از 14 سال اما خوشبختانه در دوره قبلی وزارت بهداشت اجرایی شد.

وی افزود: در خصوص سایر قوانین، قانون سختی کار و ضرر و زیان است بیا و قانون ارتقای بهره وری را داریم که متاسفانه برخی از دانشگاه ها در اجرای آن با سلیقه عمل می کنند. به طوری که برخی از دانشگاه ها این قوانین را به طور کامل اجرا می کنند و برخی از دانشگاه ها اصلا به اجرای آن توجه نمی کنند.

شریفی افزود: مشکل دیگر اضافه کاری است. در این صورت دو مشکل داریم. یکی مقدار کمی اضافه کاری است. تقریباً میزان اضافه کاری همکاران پرستاری ساعتی 25 هزار تومان است. این یک عدد نیست بلکه یک فاجعه است که اکنون با آن روبرو هستیم. برای کار پرستاری که حرفه ای سخت، سخت و پرمشقت است فارسا ما فقط ساعتی 25 هزار تومان از پرستار می خریم.

وی ادامه داد: مورد دیگر پرداخت اضافه کار از بیت المال است. متاسفانه الان دانشگاه های علوم پزشکی تقریبا ورشکسته شده اند هستند و با این مبلغ اصلا نمی توانیم پرداخت کنیم.

شریفی بیان کرد: یکی دیگر از مطالبات پرستاران این است که اضافه کار مستقیماً از طریق بیت المال پرداخت شود نه از درآمدهای دانشگاه های علوم پزشکی چرا که قطعاً از این طریق پرداخت نمی شود.

عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: مشکل بعدی پرستاران مربوط به افزایش ضریب سختی کار است که در ضوابط انتخاب شغل نیز وجود دارد اما چند سالی است که رو به زوال بوده و وجود داشته است. اصلاً افزایش قابل توجهی وجود ندارد، از جمله حق مسکن، حق پوشاک که باید به آن توجه شود. . در حال حاضر کمک هزینه غذای فوریت های پزشکی 56 هزار تومان برای 24 ساعت و سه وعده غذایی است. با این مبلغ چه می توان کرد؟

وی تصریح کرد: موضوع دیگر امنیت اورژانس بیمارستان های سراسر کشور است. متاسفانه هر از گاهی در اورژانس با اراذل و اوباش و تعرض به پزشکان و پرستاران مواجه می شویم که یکی از مشکلات جدی است.

شریفی ادامه داد: پرستاری باید به موضوع اصلی کشور تبدیل شود تا بتوان بر این مشکلات فائق آمد. اگرچه بخشی از مشکلات پرستاری در وزارت بهداشت است، اما بخشی از مشکلات فراتر از وزارت بهداشت است، مانند سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی و لازم است وزیر رایزنی هایی را انجام دهد. حل مشکلات پرستاری

وی گفت: واقعیت این است که 30 تا 40 هزار رای پشت سر هر یک از اعضای شورای عالی سازمان نظام پرستاری است. نظام پرستاری 277 هزار عضو دارد. 30 نفر از این جمعیت به عضویت شورای عالی نظام پرستاری درآمده اند. در اینجا آمادگی خود را برای کمک به حل مسائل و مشکلات در سطح وزارت بهداشت و در سطح دانشگاه اعلام می داریم.

یکی از اعضای شورای عالی نظام پرستاری اضافه کرد: مشکل دیگر شکاف مسئولان و پرستاران است که متاسفانه روز به روز این فاصله بیشتر می شود و گفتمان ها از هم دورتر می شود. ما به عنوان نظام پرستاری، شورای عالی و هیئت مدیره می بینم ما آماده ایم این شکاف را پر کنیم.

شرفی خطاب به وزیر بهداشت گفت: در نهایت امیدواریم با حضور جنابعالی و سابقه ای که از شما می دانیم مشکلات رشته پرستاری پشت سر گذاشته شود و در مقابل جامعه پرستاری روسفید شویم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا