سلامت خانواده

سازمان های بیمه گر باید 60 درصد مطالبات را ظرف دو هفته پرداخت کنند – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو، محمد رئیس زاده رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به انتشار بخش هایی از گفتگوی خود در فضای مجازی گفت: تنها بخشی از صحبت های وی پخش شد و محتوای کامل گفتگو منعکس نشد. ریشه رومیزی باید ریشه ای حل شود و رسیدگی به معلولان مشکلی را حل نمی کند.

وی افزود: بسیاری از پزشکان برجسته و متخصص در دانشگاه ها و بیمارستان های دولتی بر اساس حداقل تعرفه های قانونی فعالیت می کنند و به بیماران توصیه کردند که این گزینه نیز می تواند یکی از گزینه های ارجاع باشد. در سال های گذشته بارها تلاش کرده ایم اما هنوز ریشه این مشکل حل نشده است. ما ارائه دهندگان خدمات هستیم و می توانیم ارائه دهیم. اما مسئله اصلی در ساختار سیستم پرداخت است.

رئیس زاده برای تشریح شرایط فعلی به نمونه یک پزشک جوان اشاره کرد و گفت: جوانی پس از 12 یا 13 سال تحصیل به عنوان متخصص در شهرهایی مانند باغ ملک خوزستان وارد دوره اجباری می شود. این در حالی است که در هیچ زمینه ای جز پزشکی چنین اجباری برنامه ای وجود ندارد. این جوان 31 یا 32 ساله که ممکن است متاهل و صاحب فرزند باشد، باید به همراه خانواده به منطقه ای دورافتاده برود و با حقوق ماهیانه 17 میلیون و 500 هزار تومان کار کند.

رئیس سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: وزارت بهداشت علیرغم داشتن نیروی انسانی فراوان، طبق قانون تنها به همان میزان حقوق ثابت برای نیروهای برنامه ریزی شده پرداخت می کند. یارانه پزشک بر اساس خدماتی مانند ویزیت، جراحی، آنژیواکو و سایر اقدامات محاسبه شده و بیمارستان موظف است پس از ارسال مدارک طبق قانون عمل کند.

رئیس زاده با اشاره به ماده 38 قانون دوم الحاق مصوب 1392 یادآور شد: سازمان های بیمه گر طبق قانون باید 60 درصد مطالبات را ظرف مدت دو هفته و مابقی را ظرف سه ماه پرداخت کنند و در صورت تأخیر مشمول جریمه ای معادل اوراق مشارکت خواهند شد. اما این قانون در 10 سال گذشته اجرا نشده است. اسناد مربوط به مهر ماه گاهی با 9، 10 یا حتی 14 ماه تاخیر پرداخت می شود و حق الزحمه پزشک در خرداد ماه سال بعد پرداخت می شود.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی پزشک جوانی که باید هزینه ایاب و ذهاب، خدمات و حتی قسمت زیادی از هزینه های زندگی را بپردازد، با حقوق 17 میلیون و 500 هزار تومانی توان پرداخت هزینه ها را ندارد. وقتی بیمارستان دولتی یا بیمه ماه ها پرداخت را به تاخیر می اندازد، طبیعی است که دور باطلی شکل می گیرد و زیر میزی نامیده می شود.

مدیرعامل سازمان نظام پزشکی افزود: زمانی که بیمار مجبور می شود از شهری مانند اهواز برای دریافت خدمات تردد کند، هزینه ایاب و ذهاب به او تحمیل می شود و همین فشار در تهران با ارقام 500 یا 700 هزار تومانی خود را نشان می دهد. این وضعیت یک محصول ساختاری است، نه تصمیم فردی پزشکان. این در حالی است که به جای اینکه از بیمه ها برای عدم اجرای قانون بپرسند یا از مجلس فقدان نظارت موثر را بخواهند، جامعه پزشکی را مقصر می دانند. نمایندگان مجلس اغلب بدون بررسی این چرخه جامعه پزشکی را مقصر می دانند، در صورتی که در صورت اجرای قانون و پرداخت به موقع نیروی کار، بسیاری از این مشکلات برطرف می شود.

لزوم اجرای قانون برای برخورد با زیر میزی

وی ادامه داد: می دانیم که این وضعیت برای ما نامطلوب است و اولین قربانی زیر میزی اعتبار و آبروی جامعه پزشکی است. وی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان مشکلات هم پزشکان و هم بیماران را در این زمینه حل کرد، گفت: در صورت اجرای قانون، هم بیمار از حقوق خود بهره مند می شوند و هم جامعه پزشکی از فشارهای ناروا رهایی می یابد. این وضع تا زمانی است که مسئولان فقط انشا و نوحه می خوانند و قانون را اجرا نمی کنند.

رئیس زاده اذعان داشت: بارها گفته ایم که بیماران می توانند به همکارانی مراجعه کنند که طبق تعرفه های قانونی عمل می کنند و تعداد آنها کم نیست، اما برخی از بیماران یا خانواده ها اصرار دارند که مثلا از شهرستان به تهران بیایند و هزینه های سنگینی مانند 500 میلیون تومان بپردازند، زیرا نام پزشک در فضای مجازی مطرح شده است. در حالی که در همان شهر یا مرکز استان جراحان حاذق و قابل اعتمادی عمل می کنند.

رئیس زاده با اشاره به نمونه ای از تماس شنونده برنامه های رادیویی توضیح داد: خانمی گفته 60 میلیون تومان برای عمل هزینه کرده است در حالی که دانشگاه علوم پزشکی ما برنامه های منظم و اساتید برجسته دارد. اما برخی از بیماران حتی با گزینه های مناسب اصرار دارند که از یک فرد خاص خدمات دریافت کنند. این موضوع گاهی به انتخاب خود مردم است نه تایید ما.

وی تاکید کرد: جالب است که بسیاری از جراحانی که زیر میزهای سنگین می کشند از طریق صدا و سیما به شهرت رسیده اند. دعوت شده اند و در برنامه ها دیده شده اند و همین باعث افزایش تقاضا برای آنها شده است. حتی برخی از مسئولین به ما می گویند که نوبت همان مردم را بگیریم. بنابراین این یک موضوع چند عاملی است.

گفت: چهار سال است که همین حرف ها را تکرار می کنم. ما به مسئولان مختلف گفته ایم، نامه نوشته ایم، اما تنها چیزی که می بینیم این است که رسانه ها شبانه روز این موضوع را برجسته می کنند. چون آنها را آورده است. در حالی که اگر توان دارند باید مشکل بیمه را حل کنند تا پول نیروهای طرح به موقع پرداخت شود و پزشک مجبور نباشد برای چرخاندن زندگی اش میز بگیرد.

رئیس زاده با بیان اینکه نمی توان با 9 یا 10 ماه تاخیر در پرداخت هزینه های کارگری از پزشک خواست که عمر خود را با فتوسنتز سپری کند، افزود: ما و مردم عزیز هر دو قربانی بی کفایتی برخی مسئولان در اجرای قوانین هستیم، رسانه ها نیز پررنگ انجام این کارها، فقط به دنبال دیده شدن و ویروسی در حال تبدیل شدن هستند

وی ادامه داد: اعتماد بین مردم و جامعه پزشکی بخشی از روند درمان است. به همان اندازه که تشخیص صحیح مهم است، عملکرد صحیح و امکانات مناسب نیز مهم است. کسانی که تمام وقت خود را صرف تخریب جامعه پزشکی می کنند، در واقع روند درمان را مختل می کنند.

رئیس زاده با اشاره به اینکه 8 تا 9 درصد جامعه پزشکی دارای درآمدهای غیر متعارف هستند، افزود: حجم عظیمی از همکاران ما از متخصص گرفته تا جراحان برجسته دانشگاهی دقیقاً طبق تعرفه ها و قانون کار می کنند. حتی جراحان قلب معتبری هستند که تا به حال یک ریال دریافت نکرده اند و تمام تمرکزشان معطوف به درمان بیمار است. نمی توان کل جامعه پزشکی را که سرمایه و آبروی کشور است به دلیل تخلف چند درصدی که آن هم ناشی از ضعف نظارت و اجراست، بدنام کرد.

ضرورت اجرای ماده 38 قانون الحاق برای حل مشکل زیر جدول

وی با بیان اینکه از سال 1392 تاکنون حتی یک بار هم ماده 38 اجرایی نشده است، تصریح کرد: همه این مشکلات بر دوش جامعه پزشکی است. تا حدودی پزشک می تواند از جیب خود یارانه بدهد و یا بدون دریافت به موقع نیروی کار و دستمزد خدمات ارائه دهد. نمی توان از نیروهای تعیین شده یا پزشکان متخصص انتظار داشت که با فتوسنتز زندگی کنند.

رئیس زاده با انتقاد از وضعیت پرداخت گفت: در کجای این کشور سرویس دهنده باید قیمت را نپذیرد و خریدار سرویس قیمت را خودش تعیین کند، زمان پرداخت را مشخص کند و هر وقت خواست مبلغی را که می خواهد واریز کند؟ مثال ساده است. اگر به سوپرمارکت بروید و بپرسید قیمت یک تخم مرغ چقدر است و گفت 100 هزار تومان، نمی توانید بگویید 20 هزار تومان می دهم و هشت ماه بعد پول را می دهم. اما این دقیقاً همان چیزی است که در حوزه سلامت رخ می دهد.

وی افزود: بیمه ها هر وقت بخواهند پرداخت می کنند، مبالغ را تغییر می دهند و حتی بعد از ماه ها می گویند بخشی از خدمات پذیرفته نمی شود. اگر خدمتی در کشور وجود داشته باشد که فقط در حوزه سلامت با ارائه دهنده این گونه برخورد می کند، حرف مسئولین را می پذیریم.

رئیس زاده همچنین وضعیت پرداختی ها به کلینیک های پزشکی را بحرانی توصیف کرد و گفت: مطالبات کلینیک ها در سال 1404 حتی یک ریال پرداخت نشد، بیمه جدید در حال تصحیح اسناد اسفند 1403 است و تعرفه های سال 1404 که جامعه پزشکی در فضای مجازی برای آن مورد هجمه قرار گرفت هنوز پرداخت نشده است. همچنان با قیمت خدمات 1403 کار می کنیم در حالی که قیمت جدید باید از فروردین اجرا می شد.

وی با اشاره به فشار مالی سنگین بر جامعه پزشکی گفت: جامعه پزشکی واقعا مظلوم است. مسئولان فقط خواندن دعا و نوشتن انشا را بلدند. در حالی که با مشکلات واقعی معیشتی، تاخیرهای چند ماهه، بی ثباتی مالی و عدم اجرای قانون مواجه هستیم. این وضعیت نه به نفع پزشک است و نه به نفع بیمار.

پرداختن به استقبال های غیرمتعارف و انتقاد از اتهامات رسانه ها به جامعه پزشکی

وی در ادامه انتقادات خود از نحوه برخورد با موضوع زیر میزی گفت: هر فرد یا رسانه ای که در این زمینه اظهار نظر می کند باید اول از همه بپرسد که برای اجرای قانون چه کرده است؟ ابتدا باید قانون اجرا شود. اگر جامعه پزشکی بعد از اجرای قانون اقدام کرد، هر کاری که لازم است انجام دهید.

رئیس زاده اذعان داشت: الان هم با دریافتی های غیرعادی سر و کار داریم. حدود 11 درصد از پرونده های هیأت های انضباطی مربوط به این موضوع است و بدون برخورد و برخورد جدی با آنها برخورد می شود. اما همه گزارش ها ثبت نمی شود و بسیاری از موارد قابل اثبات نیست.

وی با اشاره به فضای متشنج در رسانه ها علیه پزشکان گفت: اخیرا مطلبی غیر مستند در فضای مجازی علیه یکی از معاونان این وزارتخانه منتشر شد و یکی از مجریان تلویزیون بدون تحقیق و صرفا بر اساس همین ادعا اظهارات تند و توهین آمیزی کرد. از جمله اینکه پروانه این پزشک باید باطل شود. در حالی که موضوع هنوز ثابت نشده بود.

رئیس زاده خاطرنشان کرد: در موارد اتهامی به پزشکان باید تحقیقات، مستندسازی و مراحل قانونی طی شود. همچنین موضوعات مختلف را پیگیری کرده و توضیحات لازم را ارائه کرده ایم. تا زمانی که مشکلات ریشه ای و قوانین حل نشود، گلایه از زیر میزی مشکل را حل نمی کند. اجرای ماده 38 قانون و نظارت بر عملکرد شرکت های بیمه باید در اولویت قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا