علمی و فناوری

ساخت نسخه سفارشی تراشه‌های پرچمدار انویدیا برای چین

به گزارش گروه علمی ـ فناوری خبرگزاری سلامت (سلامت جو)این غول تراشه های هوش مصنوعی از سری تراشه های «Blackwell» خود که قرار است امسال به تولید انبوه برسد، در ماه مارس رونمایی کرد. این پردازنده های جدید دو مربع سیلیکونی را که به اندازه محصولات قبلی این شرکت بودند، با هم متحد کرده اند. در این سری، مدل B 200 حدود 30 برابر سریعتر از پردازنده های قبلی برای کارهایی مانند ارائه پاسخ از چت بات ها است.

به گفته دو منبع آگاه، انویدیا با Inspur، یکی از شرکای اصلی توزیع این شرکت در چین، برای تامین این محصولات همکاری خواهد کرد.

سخنگوی انویدیا از اظهار نظر در مورد این موضوع خودداری کرد. این خبر در حالی منتشر می شود که واشنگتن در سال 2023 کنترل صادرات نیمه هادی های پیشرفته به چین را تشدید کرد تا از پیشرفت پکن در ابررایانه ها جلوگیری کند. از آن زمان، انویدیا سه تراشه را به طور خاص برای بازار چین طراحی کرده است.

اعمال کنترل‌های سخت‌گیرانه ایالات متحده علیه چین به غول فناوری چینی هوآوی و استارت‌آپ‌هایی مانند Enflame با پشتیبانی Tencent اجازه می‌دهد تا به بازار داخلی پردازنده‌های هوش مصنوعی پیشرفته نفوذ کنند.

مدل ویژه چین از سری تراشه های «Blackwell» به انویدیا کمک می کند تا چالش های ذکر شده را تا حدودی خنثی کند. پس از تحریم های آمریکا، سهم چین از درآمد انویدیا در سال منتهی به ژانویه حدود 17 درصد بود که نسبت به 26 درصد دو سال قبل کاهش داشت.

مدل H20 که پیشرفته ترین تراشه انویدیا برای بازار چین است، در زمان عرضه در بازار چین شروع ضعیفی داشت و این شرکت آمریکایی محصول خود را با قیمت کمتری نسبت به تراشه هواوی به فروش رساند. اما به گفته دو نفر از آشنایان، فروش این شرکت اکنون به سرعت در حال رشد است.

طبق برآورد گروه SemiAnalyze، انویدیا امسال بیش از یک میلیون تراشه H20 را در چین به فروش خواهد رساند که ارزش آن 12 میلیارد دلار بود.

انتظار می رود ایالات متحده به تشدید کنترل ها بر صادرات نیمه هادی ها به چین ادامه دهد. آمریکا از هلند و ژاپن می خواهد که فروش تجهیزات ساخت تراشه به چین را محدود کنند.

دولت بایدن همچنین برنامه های پیشرفته ای برای اعمال کنترل بر روی مدل های هوش مصنوعی، که نرم افزار اصلی سیستم های هوش مصنوعی مانند ChatGPT هستند، دارد.

بر اساس گزارش رویترز، پس از انتشار اخباری مبنی بر مقررات جدید ایالات متحده برای جلوگیری از فروش محصولات ساخته شده با فناوری ایالات متحده به چین، سهام شرکت های تولید تراشه هفته گذشته کاهش یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا