زیرساخت های افزایش ظرفیت پزشکی باید تقویت شوند
به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، علی جعفریان; مشاور عالی و معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برنامه «کشیک سلامت» درباره نامه ۱۳۰ نماینده مجلس در خصوص افزایش ظرفیت رشته های پزشکی، اظهار داشت: ظرفیت رشته پزشکی افزایش چشمگیری داشته است. در چهار دهه گذشته و از هزار دانشجوی علوم پزشکی به 8000 دانشجو رسیده ایم. پس از تصویب مصوبه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1400 و طی سه سال گذشته، 6061 ظرفیت برای رشته پزشکی و 1291 ظرفیت برای دندانپزشکی در نظر گرفته شده است. یعنی ظرف سه سال ظرفیت خود را 85 درصد افزایش داده ایم.
وی نسبت به تبعات ادامه روند افزایش ظرفیت بدون تقویت زیرساخت ها هشدار داد و گفت: ادامه این روند در درازمدت به حوزه پزشکی آسیب نمی رساند. در حال حاضر به اهداف افزایش ظرفیت دست یافته ایم، اما از این پس باید زیرساخت ها را تقویت کنیم و پس از آن یک تجدید ارزیابی منطقی داشته باشیم.
وی افزود: این دانشجویان نیازمند امکانات رفاهی، کلاس های آموزشی و محیط بالینی مناسب هستند، اما چگونه می توان این امکانات را فراهم کرد؟ بودجه ای که قرار بود تخصیص یابد هنوز تامین نشده است. حتی بودجه های مربوط به سایر طرح ها مانند طرح درور که ارقام هنگفتی را در بر می گیرد، هنوز به وزارت بهداشت پرداخت نشده است. در حال حاضر وزارت بهداشت با زیان تجمعی حدود 85 همات مواجه است و نمی دانیم وقتی می گویند بودجه تخصیص یافته است، این بودجه کجاست؟
جعفریان با اشاره به اهمیت زیرساخت های آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: اگر امروز اعتبارات لازم تخصیص داده شود بلافاصله به خوابگاه یا آزمایشگاه تبدیل می شود؟ آموزش پزشکی نیاز به زیرساخت های بالینی دارد. پس از یک سال و نیم آموزش تئوری، دانشجویان پزشکی وارد محیط های بالینی می شوند و باید در بیمارستان ها آموزش ببینند. چگونه می توان در بیمارستانی با ضریب اشغال 80 درصد آموزش بالینی موثر ارائه کرد؟ دانشجوی پزشکی فقط با کلمات و تئوری تربیت نمی شود. او باید در محیط بالینی تجربه عملی کسب کند وگرنه کیفیت آموزش کاهش می یابد و دانشجو آموزش کافی نخواهد دید.
وی با اشاره به وضعیت فعلی دانشگاه ها و بیمارستان های آموزشی در کشور افزود: در حال حاضر بیش از 50 دانشگاه علوم پزشکی در کشور داریم اما برخی از آنها تنها یک بیمارستان آموزشی دارند و این بیمارستان ها اغلب از اشغال بالایی برخوردار هستند. نرخ این موضوع باعث می شود که دانشجویان آموزش های بالینی کافی و باکیفیت دریافت نکنند. این در حالی است که قرار است این افراد در آینده مسئولیت درمان بیماران را بر عهده بگیرند.
مشاور عالی وزیر بهداشت درباره چالش های افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو اظهار داشت: ظرفیت دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی افزایش یافته اما زیرساخت ها به همان نسبت توسعه نیافته است. به عنوان مثال دانشگاهی مجهز به پذیرش 40 دانشجو 80 دانشجو می پذیرد اما امکانات آموزشی و رفاهی کافی برای این تعداد دانشجو وجود ندارد.
انتهای پیام/